راهنمای خرید کارت گرافیک؛با توجه به نیاز شما

انواع مختلف کارت گرافیک برای نیازهای تخصصی

 

وقتی نوبت به انتخاب کارت گرافیک می‌رسد، در ابتدا لازم است نیازهای تخصصی خود را بشناسید و متناسب با نوع کارهایی که انجام می‌دهید، کارت گرافیک ویژه‌ای برای سیستم خود انتخاب کنید. برای مثال کارهای گرافیکی و تدوین ویدیو، یا گیم پلی و کارهای مرتبط با انواع نرم‌افزار های بازی، هرکدام کارت گرافیک ویژه‌ای نیاز دارند، پس از شناخت و انتخاب آن چیز که نیاز دارید، اقدام به خرید محصول مورد نظر کنید. بنابر این در این مقاله نکات زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد :

انواع کارت گرافیک کدامند؟

  • هر گروه از کارت گرافیک‌ها متناسب با کدام حرفه تولید شده است؟
  •  کدام کارت گرافیک عملکرد بهتری دارد و بررسی مشخصات آن‌.

انتخاب کارت گرافیک مناسب حوزه تخصصی‌تان، می‌تواند کیفیت خروجی‌ها و بهره وری شما را به میزان قابل توجهی افزایش بدهد. در این مقاله، انواع مختلف کارت‌ گرافیک را بر اساس نیازهای تخصصی بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

1.  کارت گرافیک‌های ویژه بازی، انتخابی مناسب برای گیمرها 

کارت‌ گرافیک تاثیر بسیار زیادی در سرعت و کیفیت اجرای بازی‌ها دارد، و انتخاب یک کارت گرافیک مناسب دغدغه بسیاری از گیمرهاست که بتوانند خروجی ایده‌آل خود را به دست آورند. در ادامه دو دسته اصلی کارت گرافیک‌های گیمینگ را به شما معرفی می‎‌کنیم :

 

2. کارت گرافیک‌های گیمینگ  میان‌رده

این دسته از کارت گرافیک‌ها از قیمت و عملکرد خوبی برخوردار هستند. به کارت گرافیک‌های اقتصادی معروفند که از نظر قیمت در سطح متوسطی قرار دارند، مانند عملکردشان. بنابر این، برای گیمرهای معمولی یا کسانی که بودجه کمی دارند ایده‌آل است. این دسته از کارت گرافیک‌ها نرخ فریم خوبی را با وضوح 1080p ارائه می‌دهند و می‌توانند اکثر بازی های جدید را در تنظیمات متوسط  انجام دهند.

از این دسته می‌توان به  : NVIDIA GeForce RTX2060 و AMD Radeon RX 5600 XT اشاره کرد.

به عنوان مثال، مشخصات یک کارت گرافیک میان رده مانند کارت گرافیک RTX 2060 مورد بررسی قرار می‌دهیم :

این قطعه نسبت به نسل قبلی خود یعنی GTX 1660 عملکرد بهبود یافته‌ای دارد. دارای 1920 هسته CUDA، سرعت کلاک پایه 1365 مگاهرتز و سرعت کلاک تقویتی 1680 مگاهرتز است. این کارت گرافیک دارای 6 گیگابایت GDDR6 VRAM و پهنای باند حافظه 336 گیگابایت بر ثانیه است. از نظر عملکرد بازی، GTX 2060 قادر است اکثر بازی های مدرن را با وضوح 1080p با تنظیمات متوسط رو به بالا و دستیابی به نرخ فریم ثابت اجرا کند. همچنین می تواند بازی های 1440p را در تنظیمات پایین تر یا با بهینه سازی هایی مانند DLSS انجام دهد.

تمام این مشخصات گویای آن است که می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای یک سیستم گیمینگ میان‌رده باشد.

شایان ذکر است که NVIDIA از آن زمان که مدل‌های کارت گرافیک جدیدتری مانند سری RTX 30 و سری جدیدتر RTX 40 را منتشر کرده است که عملکرد و ویژگی‌های بهتری نسبت به GTX 2060 ارائه می‌دهند. با این حال، GTX 2060 همچنان یک میان رده توانمند است، یک کارت گرافیک خوش قیمت برای گیمرها.

 

3. کارت ‌گرافیک‌های گیمینگ رده بالا (پرچمدار)

این دسته از کارت گرافیک‌ها همانطور که از نام آن پیداست ویژه‌ی کاربرانی است که گیم‌های سطح بالا، با گرافیک بسیار بالایی در سیستم خود اجرا می‌کنند. این دسته قابلیت‌های گرافیکی استثنایی ایجاد می‌کنند. برای مثال گیم پلی پر سرعت و بدون توقف را با وضوح بیشتر (1440p یا 4K) اجرا می‌کنند و از ویژگی‌های پیشرفته مانند  Real-time ray tracingپشتیبانی می‌کنند.

از محصولات این دسته می‌توان به NVIDIA GeForce RTX 3090 و AMD Radeon RX 6900 XT اشاره کرد.

به عنوان مثال :

90 NVIDIA GeForce RTX 30یک کارت گرافیک رده بالا از سری GeForce RTX 30 NVIDIA است که برای گیم پلی سطح بالا معرکه است. این کارت در حال حاضر یکی از قدرتمندترین کارت‌ گرافیک‌های مصرفی موجود در بازار است.  RTX 3090 با مشخصات قدرتمند خود قادر به اجرای بازی ها با وضوح 4K با تنظیمات بالا و دستیابی به نرخ فریم عالی است.

RTX 3090 مبتنی بر معماری Ampere NVIDIA است و 10496 هسته CUDA، سرعت کلاک پایه 1.40 گیگاهرتز و سرعت کلاک تقویتی 1.70 گیگاهرتز دارد. همچنین دارای 24 گیگابایت VRAM GDDR6X و پهنای باند حافظه 936 گیگابایت بر ثانیه است که تمام این جزئیات به شما اثبات می‌کند با یک معجزه تکنولوژی رو به رو هستید!

ذکر این نکته ضروری است که RTX 3090 یک کارت گرافیک رده بالاست و به عنوان یک کارت گرافیک گیمینگ قیمت بالاتری نسبت به دسته قبلی دارد. در درجه اول به علاقه مندان گیم پلی سطح بالا و متخصصانی که به بالاترین سطح عملکرد نیاز دارند، پیشنهاد می‌شود. برای اکثر گیمرها، RTX 3090 ممکن است بیش از حد گران باشد، و گزینه‌های مقرون به صرفه تر مانند RTX 3080 یا RTX 3070 نیز عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

4. کارت گرافیک‌های ویژه‌ی رندرینگ / طراحی گرافیکی 

این کارت گرافیک عموما مناسب کسانی است که در حوزه تولید کلیپ و محتواهای ویدیویی و تصویری فعالیت دارند. همچنین کسانی که به طور تخصصی به طراحی گرافیکی یا طراحی‌های مهندسی و معماری مشغولند. البته تمامی کارت ‌گرافیک‌های گیمینگ بالارده  به غیر از محصولات AMD مناسب این کار هستند. به طور کلی این نوع کارت گرافیک ویژه‌ی کسانی است که به کارت‌ گرافیکی حرفه‌ای نیاز دارند تا بتواند کارهای ویرایش و طراحی انجام دهند و عملکرد رندر باکیفیت و واضحی داشته باشد. این کارت گرافیک‌ها معمولا دارای ویژگی هایی مانند ظرفیت VRAM و درایورهای بهینه شده برای نرم افزارهای گرافیکی هستند، اما به طور معمول برای رندرینگ بیشتر محصولات NVIDIA پیشنهاد می‌شود چون با برنامه های حرفه ای ( مثل محصولات Adobe ) هماهنگی بیشتری دارند.

از این دسته می‌توان به NVIDIA GeForce RTX 3070 اشاره کرد.

به طور مثال مشخصات کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3070 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یک کارت گرافیک با کارایی بالا از سری GeForce RTX 30 NVIDIA است که قیمتی به نسبت مناسب و عملکردی فوق‌العاده دارد. به طراحان و متخصصانی پیشنهاد می‌شود که کارهای گرافیکی حرفه‌ای انجام می‌دهند و می‌خواهند قابلیت‌های سیستم خود را چندین برابر کنند.

RTX 3070 مبتنی بر معماری Ampere NVIDIA است و 5888 هسته CUDA، سرعت کلاک پایه 1.50 گیگاهرتز و سرعت کلاک تقویت 1.73 گیگاهرتز دارد. این دستگاه دارای 8 گیگابایت VRAM GDDR6 و پهنای باند حافظه 448 گیگابایت بر ثانیه است و تمام جزئیاتی که یک سیستم حرفه‌ای نیاز دارد را کنار هم قرار داده.

همچنین کارت‌های گرافیک Pro Art از ایسوس هم پیشنهاد می‌شوند، زیرا با ویژگی‌ها و بهینه‌سازی‌هایی ساخته شده‌اند که مختص این حرفه، یعنی طراحی گرافیکی و رندر های این چنینی است.‌ سریPro Art معمولاً مجهز به سیستم های خنک کننده پیشرفته و پشتیبانی نرم افزاری تخصصی هستند.

5. کارت‌ گرافیک‌های مختص ویرایش ویدیو / خروجی‌های سه بعدی 

و اما نوبت به معرفی نوعی از کارت گرافیک‌ها می‌رسد که توانایی کاملا منحصر به فردی دارند. این دسته از کارت گرافیک‌ها در زمینه‌ی مدل سازی سه بعدی، انیمیشن سازی یا طراحی سه بعدی بناها و انواع قطعات مهندسی و… خروجی‌هایی کاملا حرفه‌ای ایجاد می‌کنند.

اجرای جزئیات در این نوع پروژه‌ها بسیار مهم و ضروری است، از این رو کسانی که به دنبال کیفیت بخشیدن به پروژه‌های کاریشان هستند، از این نوع کارت گرافیک برای سیستم خود استفاده می‌کنند. لازم است بدانید این دسته کارت گرافیک از پس تسک‌های مهندسی و پیچیده بر می‌آید، آن هم با رندر کاملا حرفه‌ای، زیرا دقت و اجرای بسیار متفاوتی نسبت به دیگر کارت گرافیک‌ها دارند.

از این دسته می توان به NVIDIA Quadro RTX 5000 و AMD Radeon Pro W5700X اشاره کرد.

به طور مثال NVIDIA Quadro RTX 5000 یک کارت گرافیک حرفه‌ای سطح بالا از سری Quadro RTX NVIDIA است که ویژه‌ی متخصصان در زمینه هایی مانند مدل سازی سه بعدی، انیمیشن، جلوه‌های بصری و شبیه سازی ‌های خاص طراحی شده است. Quadro RTX 5000 مبتنی بر معماری تورینگ NVIDIA است و تنوعی از ویژگی‌ها و بهینه‌سازی‌ها را برای گردش‌های کاری حرفه‌ای ایجاد کرده است. دارای 3072 هسته CUDA، سرعت کلاک پایه 1350 مگاهرتز و سرعت کلاک تقویتی 1770 مگاهرتز است. این کارت دارای 16 گیگابایت GDDR6 VRAM و پهنای باند حافظه 448 گیگابایت بر ثانیه است. یک کارت گرافیک کاملا تخصصی برای مهندسان!

یکی از مزایای کلیدی Quadro RTX 5000 پشتیبانی آن ازReal time ray tracing است که نورپردازی و بازتاب واقعی تری را در صحنه های سه بعدی امکان پذیر می کند. همچنین شامل سخت‌افزار اختصاصی برای نرم افزارهای هوش مصنوعی است که به متخصصان این امکان را می‌دهد تا گردش‌های کاری هوش مصنوعی را سرعت ببخشند و از ویژگی‌هایی مانند هسته‌های Tensor NVIDIA استفاده کنند.

علاوه بر این، Quadro RTX 5000 از نمایشگرهای متعدد با وضوح حداکثر 8K پشتیبانی می‌کند و ویژگی هایی مانند NVIDIA NVLink برای پیکربندی های چند GPU و VirtualLink برای اتصال هدست های VR را پشتیبانی میکند.

 

این نوع از کارت گرافیک‌های تخصصی یا GPU به طور خاص ویژه‌ی ادیت و ویرایش ویدیو و کلیپ‌های طولانی نیز هستند. حرفه‌ای بودن این نوع کارت گرافیک به این دلیل است که وظایف پردازشی را به طور کامل از CPU تخلیه می‌کنند، که منجر به رندر سریع‌تر و پخش روان‌تر می‌شود.

برای این دسته می توان به NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti و AMD Radeon Pro WX 8200 اشاره کرد.

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti یک کارت گرافیک توانمند در بازار حال حاضر است.

دارای 4864 هسته CUDA است که پردازش موازی انجام داده و نرم افزار های مربوط به رندر گرافیکی و سه بعدی را اجرا می‌کند.

همچنین دارای DLSS ((Deep Learning Super Sampling)) است که از هوش مصنوعی برای بالاتر بردن وضوح تصاویر در بازی‌ها استفاده می‌کند و کیفیت بصری فوق العاده ای ایجاد می‌کند.

این کارت با 8 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR6 با سرعت 14 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌شود که پهنای باند آن، حافظه کافی را برای اجرایی با وضوح بالا و گیم‌پلی بدون توقف فراهم می‌کند.

از خروجی های نمایشگر متعدد، از جمله DisplayPort 1.4a و HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند و سازگاری با انواع مختلفی از مانیتورها و دستگاه های VR را ممکن می سازد.

این کارت گرافیک همچنین دارای فناوری خنک کننده پیشرفته است، مانند فن های دو محوره و طراحی هیت سینک برای کنترل دما در هنگام استفاده طولانی مدت!

به طور کلی، NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti یک کارت گرافیک قدرتمند است مناسب سیستم متخصصان  و طراحان محتوای ویدیویی. اگر جزء این دسته افراد هستید و به دنبال یک کارت گرافیک مناسب می‌گردید، این کارت می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

نتیجه:

انتخاب کارت گرافیک مناسب بر اساس نیازهای تخصصی شما برای دستیابی به عملکرد و بهره وری مطلوب بسیار مهم است. با هر نوع فعالیت تخصصی و با انواع سیستم، شما نیازمند یک کارت گرافیک ویژه هستید. برای تصمیم گیری و انتخاب آگاهانه عواملی مانند عملکرد، ویژگی ها، سازگاری و بودجه را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که برای یافتن بهترین کارت گرافیکی که متناسب با نیازهای شماست، تحقیق کنید و بررسی ها را بخوانید و از نیازهای سیستم، در زمینه تخصصی خود اطمینان حاصل کنید.

امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب کارت گرافیک مناسب کمک کرده باشد.

برای خرید کارت گرافیک مورد نظر می‌توانید به سایت مهرگان آی تی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا