راهنمای جامع خرید لپتاپ گیمینگ

راهنمای جامع خرید لپتاپ گیمینگ: اگرچه استفاده از سیستم‌های خانگی در میان گیمرها رایج‌تر است اما گاهی اوقات به سیستمی نیاز دارید که قابل حمل باشد. لپتاپ‌های گیمینگ، با قدرتی زیاد برای انجام بازی‌های حرفه‌ای این نیاز را برطرف می‌کنند. زمانی که یک لپ تاپ مخصوص بازی را خریداری می‌کنید صرفا به مشخصات فنی آن توجه نمی‌کنید، بلکه تمامی قسمت‌های آن برای شما مهم است.

از جمله: صفحه نمایش و صفحه کلید. در این مقاله سعب داریم تمامی مواردی که در هنگام خرید یک لپتاپ گیمینگ به آن توجه کنید را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

راهنمای جامع خرید لپتاپ گیمینگ

کارت گرافیک مورد نیاز

در حال حاضر بیشتر لپتاپ‌ها با کارت گرافیک‌هایGeForce GTX  یا  RTXکمپانی NVIDIA ارائه می‌شوند. آخرین کارت‌های گرافیک ساخت برند NVIDIA جدیدترین کارت‌های سری RTX 30 هستند؛ از RTX 3060 Max-Q تا RTX 3080. در GPUهای کمپانی AMD، سری Radeon RX 5000M وجود دارد که شامل دو کارت گرافیک RX 5500M برای سیستم‌های مقرون به صرفه و RX 5600M و RX 5700M برای عملکردهای بهتر می‌باشد.

لپ تاپ‌های مقرون به صرفه: اگر برای بازی کردن به تنظیمات بسیار پیشرفته نیاز ندارید، می‌توانید از مدل های GTX 1650 یا  RX 5500Mاستفاده کنید که اگرچه سطح متوسطی دارند، اما برای اکثر بازی ها مناسب می‌باشند. یک کارت گرافیک GTX 1660 Ti قدرت نسبتا بیشتری به شما خواهد داد ولی به طور کلی پردازنده قابل توجهی است و ارزش سرمایه گذاری دارد.

لپ تاپ‌های میان رده گیمینگ Mainstream: کارت گرافیک GeForce RTX 2060 کمپانی انویدیا یک GPU متوسط است که به شما امکان می‌‌دهد بیشتر بازی‌های سطح بالا انجام دهید. در این نوع کارت گرافیک، حداقل استاندارها برای استفاده از واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. بنابراین سطح پایین ‌ترین کارت گرافیک موردنیاز برای Oculus Rift یا HTC Vive همین نوع است. برای پردازنده های گرافیکی AMD، پردازنده RX 5600M عملکرد بسیار قدرتمندی ندارد اما کار شما را راه می‌اندازد.

واقعیت مجازی (VR) و بالاترین تنظیمات: یک RTX 2070 به شما این امکان را می‌دهد که از عهده هر بازی سطح بالایی بربیایید. در حالی که RTX 2080 و RTX 2080 Ti قدرتمند ترین کارت های سری 20 هستند که برای واقعیت مجازی های ساده‌تر و افکت های خاص مناسب ‌اند. با کارت گرافیک جدید سری RTX شما می‌توانید از ویدئوگیم های دارای فناوری Ray-Tracing یا رهگیری کننده پرتو به راحتی استفاده کنید و نرخ فریم (Frame Rate) سریع‌ تری داشته باشید.

راهنمای جامع خرید لپتاپ گیمینگ

سی‌پی‌یو مورد نیاز

پردازنده مرکزی: بسته به بودجه ‌ای که برای خرید لپ تاپ اختصاص دادید، می‌توانید از یک CPU مدل Core i7 یا حتی مدل Core i9-9980HK دارای قابلیت اورکلاک (Overclock) بهره ببرید. شما همچنین می‌توانید لپ تاپ هایی پیدا کنید که از پردازنده های مرکزی سیستم های خانگی استفاده می‌کنند. با این حال، اکثر بازی ها از پردازنده گرافیکی باکیفیت، بیشتر از پردازنده مرکزی سود می‌برند؛ در نتیجه شما می‌توانید از یک پردازنده مرکزی Core i5 نیز استفاده کنید.

رم مورد نیاز

رم:  بیشتر بازی ها بر رم متمرکز هستند و عموما 8 گیگابایت فضای رم برای انجام هر کاری با بهره وری متوسط پیشنهاد می‌شود. اگر برایتان مقدور است باید به دنبال یک سیستم شخصی مخصوص بازی با 16 گیگابایت حافظه رم باشید. یک لپ تاپ با کارت گرافیک GTX 1650 یا 1660 Ti معمولا دارای 8 گیگابایت حافظه Ram است، اما برخی از لپ تاپ هایی که از پردازنده گرافیکی GTX 2060 یا مدل های بهتر استفاده می‌کنند، 16 گیگابایت فضای RAM دارند. حافظه مموری (Memory) در بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ قابل به‌روزرسانی است؛ بنابراین این قسمت از لپ تاپ، به راحتی توانایی تقویت شدن را دارد.

فضای ذخیره سازی مورد نیاز

فضای ذخیره سازی: هارد درایو (HDD) یا SSD؟ برخی از لپ تاپ های مقرون به صرفه، تنها از یک هارددرایو (معمولا 1 ترابایت) بهره می‌برند، اما اکثر نوت بوک های مخصوص بازی از یک SSD کوچک در کنار هارد دیسک خود بهره می‌برند. این اس‌اس‌دی به عنوان درایوبوت عمل می‌کند. وجود یک HDD 1 ترابایتی و یک SSD 128 گیگابایتی در یک لپ تاپ، اتفاقی غیرمعمولی نیست.

اگر بتوانید SSD با ظرفیت بالاتری تهیه کنید، ممکن است زمان بارگیری کاهش یابد اما قطعا هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

راهنمای جامع خرید لپتاپ گیمینگ

ویژگی‌های صفحه نمایش

سایز: اکثر لپ تاپ های گیمینگ دارای صفحه نمایش 15 یا 17 اینچی هستند؛ اما چندین سیستم بزرگ‌تر دارای پنل 18 اینچی و تعداد انگشت شماری نیز سیستم 14 اینچی وجود دارد. به خاطر داشته باشید که هرچه نمایشگر بزرگ‌تر شود، لپ تاپ نیز بزرگ‌تر و سنگین‌تر خواهد شد.

رزولوشن: عبارتی برای تعیین تعداد پیکسل های موجود در تصویر است. هیچگاه نمایشگری که رزولوشنی کمتر از 1920 در 1080 دارد، انتخاب نکنید. البته یافتن این چنین لپ تاپی کار دشواری است. نمایشگرهای4k  با رزولوشن 2160×3840 برای برخی از لپ تاپ های گیمینگ یک مزیت به حساب می ‌آید.

نرخ تازه سازی (Refresh Rate): : به سرعت تعویض فریم‌ها یا میزان به‌روز رسانی (رفرش) تصویر در هر ثانیه گفته می‌شود. بیشتر لپ تاپ های موجود در بازار، یک صفحه نمایش با رزولوشن 1080p و 60 هرتز دارند و برای بسیاری از گیمرها مناسب است. برخی از فروشندگان، نمایشگرهای FHD (فول اچ دی) را با نرخ تازه سازی 144، 240 یا حتی 360 هرتز پیشنهاد می‌دهند تا بازی روان ‌تری را تجربه کنید. در این صورت مطمئناً به یک پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمندی نیاز دارید.

G-Sync کمپانی Nvidia و FreeSync کمپانی AMD: برخی نوت بوک های مخصوص بازی، به ویژه انواع رده بالای آن ها، از تکنولوژی هایی پشتیبانی می‌کنند که صفحه نمایش را با کارت گرافیک همگام سازی می‌کند و Screen Tearing را که در اثر تفاوت فریم ریت و رفرش ریت به وجود می‌آید (یعنی سرعت پردازش هر فریم، از سرعت نمایش آن بیشتر است) از بین می‌برد.

از صفحه نمایش لمسی دوری کنید: اگرچه نمایشگر لمسی ذاتاً بد نیست، اما این ویژگی برای نوت بوک های ویژه بازی، غیرضروری به شمار می‌رود. این امر عمر باتری را کم می‌کند و می‌تواند صفحه نمایش را بیش از حد براق کند.

ویژگی‌های کیبورد مورد نیاز

فاصله بین کلیدها: به فضایی اشاره دارد که می‌توانید یک کلید را بدون فشردن کلیدی دیگر، لمس کنید. عموما فاصله 1.5 میلی متری بین کلید ها مقدار مناسبی است و اگر این فاصله به 2 میلی متر برسد، بهتر است. هنگامی که یک لپ تاپ گران قیمت تهیه می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کلید های مکانیکی هم داشته باشد.

نقطه به کارگیری (Actuation):: برابر با مقدار نیرویی است که برای فشردن یک کلید نیاز است و معمولا عددی بین 65 تا 70 گرم می‌باشد.

کلیدهای ماکرو (Macro Keys): : اگرچه یافتن ماکروکلیدها (فرمانی که با یک کلیک اجرا می‌شود و چندین عملیات را انجام می‌دهد) در نوت بوک های مخصوص بازی سخت‌تر است، اما غیرممکن نیست. ماکروکلید های قابل برنامه ریزی به شما اجازه می‌دهد که به آسانی بیشتر تسک های موجود در بازی را با سرعت و تنها با یک بار کلیک کردن اجرا کنید. معمولا یک نرم افزار سفارشی و مخصوص به هر برند برای این منظور وجود دارد.

Anti-ghosting و چرخش کلیدn: این دو ویژگی هستند که باعث می‌شوند عملکرد شما در بازی ها به بهترین شکل ممکن انجام شود. anti-ghosting  به این معنی است که وقتی چندین کلید را می‌فشارید یا چندین عمل انجام می‌دهید، همه آن ها ثبت می‌شوند. چرخش کلید n نیز به این معنی است که هر کلید، مستقل از کلیدهای دیگر است و بدون توجه به فشار دادن کلیدهای دیگر، ثبت خواهد شد.

نور پس زمینه: بهترین صفحه کلیدها دارای نور پس زمینه RGB هستند. برخی از این نورها ناحیه ‌ای (یا قابل مشاهده در بخشی از صفحه کلید) می‌باشند، در حالی که برخی دیگر امکان شخصی سازی بر اساس هر کلید را دارند؛ برخی دیگر نیز به شما این امکان را می‌دهند که بسته به نوع بازی، نورپردازی را تغییر دهید.

برندهای خاص، چه مزیت هایی دارند؟

هریک از برند های لپ تاپ های گیمینگ، تفاوت های اندکی با یکدیگر دارند که همین ویژگی های خاص، به نوعی مزیت آن برند به حساب می‌آید. برخی از این برندها، سخت افزار های خاصی طراحی می‌ کنند که سبب برجسته شدن آن ها می‌گردد؛ در حالی که برخی دیگر بر روی ساخت نرم افزار های سفارشی تمرکز می‌کنند.

ویژگی باتری مورد نیاز

پاسخ کوتاه این است که روی قابل حمل بودن و استفاده طولانی مدت بدون اتصال به شارژر نوت بوک مخصوص بازی خود حساب نکنید. اگر شما از لپ تاپ خود برای بازی کردن استفاده می‌کنید، باید آن را به برق متصل کنید تا بتوانید از عملکرد GPU به طور کامل بهره ببرید. در غیر اینصورت خوش شانس خواهید بود اگر لپ تاپ شما بیشتر از یک ساعت برای بازی کردن دوام بیاورد.

اکثر لپ تاپ های گیمینگ هنگام انجام سایر کارها فقط چند ساعت با شارژ دوام می‌آورند. اما نه به اندازه دستگاه های فوق قابل حمل بدون GPU گسسته. اگر برای کار کردن به سیستمی نیاز دارید که 8 ساعت بدون اتصال شارژر کار کند. پس نباید به دنبال یک نوت بوک مخصوص بازی باشید.

جمع بندی

هنگام خرید یک لپ تاپ گیمینگ، نوعی از آن را تهیه کنید که چندین سال برای شما استفاده داشته باشد. اگر توانایی پرداخت آن را ندارید، یک سیستم دارای پردازنده گرافیکی میان رده تا پیشرفته انتخاب کنید. اگرچه بدیهی است کارت گرافیک بهتر، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. درست است که پردازنده مرکزی و میزان حافظه رم نیز بسیار مهم هستند، اما انتخاب GPU مهم‌تر از RAM و CPU است. فضای ذخیره سازی به احتمال زیاد قابل ارتقا است، اما هرچه بیشتر باشد بهتر خواهد بود. زیرا بازی ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

تصمیم بگیرید که وضوح بالای نمایشگر برای شما مهم‌تر است یا عملکرد سریع‌تر آن؟ نرم افزارهای کاربردی و موردنیاز خود را نیز در نظر داشته باشید اما بدانید که عمر باتری خوبی نخواهید داشت. در این مطلب، نکات مهمی در خصوص راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ برای اجرای انواع بازی ها و همچنین راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه های مختلف بیان کردیم. با توجه به آن ها می‌توانید بهترین لپ تاپ گیمینگ مناسب خود را انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا