گجت‌های پوشیدنی چیست؟

گجت‌های پوشیدنی چیست؟ به نظر می‌رسد زندگی ما امروزه کاملا به دستگاه‌های هوشمند وابسته است. توستر هوشمند. قلاده سگ هوشمند. خانه‌های هوشمند و…

در عصر “تکنولوژی”، هیچ چیزی هوشمندتر یا نوآورانه تر از دستگاه‌های تولید شده توسط صنعت پوشیدنی‌های هوشمند نیست. این دستگاه‌ها به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی کمک می‌کنند. آن‎ها ما را در مورد همه چیز از سلامتی گرفته تا تمریناتمان آگاه می‌کند.

گجت‌های پوشیدنی چیست؟ گجت‌های پوشیدنی ابزارهای الکترونیکی هستند که در تماس مستقیم فیزیکی با فرد قرار دارند. به این ترتیب داده‌های مهم پزشکی، بیولوژیکی و ورزشی را با دقت به یک پایگاه داده منتقل کنند. ابزارهای پوشیدنی صنعت اینترنت اشیا را به غول تقریباً تریلیون دلاری امروز تبدیل کرده است. Apple Watch و Fitbit نمونه‌های کلاسیک فناوری پوشیدنی هستند.

اما اینها تنها دستگاه‌هایی نیستند که امروزه در حال توسعه هستند. علاوه بر ساعت‌های هوشمند، فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ژاکت‌های هوشمند و گجت‌های متنوع دیگر ما را به سمت یک سبک زندگی بهتر هدایت می‌کنند. وظیفه اصلی هر دستگاه جمع‌آوری میلیون‌ها نقطه داده است که از چند مرحله تا ضربان قلب شما متغیر است. انتظار می‌رود صنعت پوشیدنی‌ها تا سال 2025 به 77 میلیارد دلار برسد.

گجت‌های پوشیدنی

پیشرفت ابزارهای پوشیدنی به دلایلی ابزار مورد استقبال صنعت بیمه، بهداشت و درمان و ورزش در ایالات متحده بوده است. در این کشور به منظور ترویج سبک زندگی سالم‌تر، شرکت‌های بیمه پوشیدنی‌ها را برای مشتریان خود صادر می‌کنند که سپس داده‌های سلامتی آنها را پیگیری می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده قیمت‌های پریمیوم را نشان می‌دهد و می‌تواند تصویر دقیق‌تری درباره سلامت کلی مشتریان ارائه کند.

گجت‌های پوشیدنی چیست؟

 

نقش گجت‌های پوشیدنی در سلامت

صنعت مراقبت‌های بهداشتی احتمالاً بیشترین سود را از فناوری هوشمند پوشیدنی می‌بیند. بیمارانی که از این دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کنند می‌توانند اطلاعاتی از دمای بدن تا فشار خون را اندازه‌گیری کنند، که سپس در زمان واقعی به تیم پزشکی آنها ارسال می‌شود. و پزشکان راه سریع تری برای تشخیص دقیق و درمان بیمار دارند. در اغلب کشورهای غربی، کل فرآیند درمان به لطف داده‌های جمع آوری شده توسط یک دستگاه پوشیدنی سریعتر است. زیرا پزشکان دیگر نیازی به انجام طیف وسیعی از آزمایشات برای تعیین یک بیماری ندارند. آن‌ها می‌توانند به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط یک ابزار پوشیدنی اشاره کنند تا به سرعت علت این مشکل پزشکی را دریابند.

البته داشتن تمام این داده‌های سلامتی به صنایع ورزش و تناسب اندام نیز کمک می‌کند. تا مرزهای تمرین را پشت سر بگذارند. ورزشکاران حرفه‌ای از سراسر جهان به لطف داده‌های بیومتریک به دست آمده از فناوری پوشیدنی، رژیم‌های تمرینی خود را به حداکثر می‌رساند.

ورزشکاران حرفه‌ای، مانند دوندگان ماراتن، از پیراهن‌های فشرده سازی هوشمند برای به حداکثر رساندن هر حرکت استفاده می‌کنند. این پیراهن‌های هوشمند از ترکیب GPS، شتاب‌سنج و حسگرهای زیست‌پزشکی برای اندازه‌گیری مداوم عملکرد هر ورزشکار استفاده می‌کنند.

دنیای تجارت، به طور کلی، با معرفی ابزارهای پوشیدنی پیشرفت زیادی داشته است. هفتاد و نه درصد از افرادی که از یک دستگاه هوشمند استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند که این دستگاه‌ها برای‌شان مفید بوده است.

گجت‌های پوشیدنی چیست؟

گجت‌های پوشیدنی در تناسب اندام

پوشیدنی‌ها بیشتر با بخش‌های سلامت و تندرستی مرتبط هستند. ساعت‌های هوشمند، مانند Fitbit یا Apple Watch، پیشگام در چکاپ کامل بدن هستند. اپل واچ تمام موارد مربوط به تندرستی را کنترل می‌کند. مواردی همچون: ضربان قلب، گام‌های روزانه و فشار خون. چکاپ روزانه توسط این گجت‌ها تبدیل به یک عادت برای میلیون‎ها انسان در سراسر جهان شده است.

این ساعت‌ها به دلیل داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند، ذاتاً سبک زندگی سالم‌تری را پیشنهاد می‌دهند. ساعت‌ هوشمند شما را برای دویدن بیشترتشویق می‌کند. این ساعت‌ها از شما می‌خاهند تا رکورد قبلی خودتان را بشکنید. حتی ردیابی عادات خواب فعلی شما می‌تواند منجر به تغییراتی شود که به شما کمک می‌کند در شب راحت‌تر بخوابید. درمجموع، فناوری پوشیدنی یکی از بهترین راه‌ها برای بازی‌سازی سفر سلامت و تندرستی است.

پوشیدنی‌های گیمینگ

بازی یکی از بزرگترین مرزهای در حال ظهور برای فناوری پوشیدنی است. هدست‌های واقعیت مجازی (VR) رایج ترین (و محبوب ترین) شکل پوشیدنی‌ها در این صنعت هستند. هدست‌های واقعیت مجازی، مانند Oculus Rift یا Playstation VR، گیمرها را از همان لحظه‌ای که وارد آن می‌شوند، فوراً در تجربیات دنیایی دیگر غوطه‌ور می‌کنند.

فناوری‌های پوشیدنی که در صنعت بازی شروع به رشد کرده‌اند، دستگاه‌های لمسی هستند. این دستگاه ها بازخورد لمسی را به گیمر در زمان واقعی ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که یک دستگاه از حس لامسه گیمر با ایجاد نیرو یا ارتعاش به کاربر استفاده می‌کند. به بیان ساده، جلیقه‌های لمسی، دستکش یا هدست‌ها، بازی را واقعی تر می‌کند. یک گیمر اکنون می‌تواند بازخورد واقعی را از احساس دریبل کردن یک بسکتبال مجازی تجربه کند. این فناوری هنوز در مراحل اولیه رشد است. اما گجت‌های پوشیدنی در آینده بازی‌ها را واقعی‌تر کند.

گجت‌های پوشیدنی چیست؟

 

 پوشیدنی‌های مد

فناوری پوشیدنی شروع به نفوذ در فرهنگ مد کرده است. ورزشکاران کت و شلوارهای تمام بدن مجهز به صدها حسگر کوچک اینترنت اشیا را می‌پوشند تا هر حرکت خود را اندازه گیری کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده به آن‌ها کمک می‌کند تا چرخش، شوت یا ضربه خود را بهتر بهینه کنند.

صنعت پوشاک فناوری پوشیدنی مصرف‌کننده هنوز جدید است. ژاکت‌های هوشمند برای خنک یا گرم کردن خودکار بدن بر اساس دمای بدن اقدام می‌کنند. حلقه‌های هوشمند به افراد کمک می‌کنند تا گام‌های خود را ردیابی کنند یا عادت‌های خواب خود را اندازه‌گیری کنند. شلوار ما ممکن است روزی آنقدر هوشمند شود که از انرژی حرارتی طبیعی بدن ما برای شارژ تلفن همراهمان استفاده کند!

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا