کارت صدا چیست؟

این سخت افزار یک کارت توسعه است که به رایانه اجازه می‌دهد اطلاعات صوتی را به یک دستگاه صوتی مانند بلندگو، یک جفت هدفون و غیره ارسال کند.

کارت صدا کاربردهای زیادی دارد، مانند شنیدن صدا از یک بازی ویدیویی، گوش دادن به موسیقی یا فیلم، خواندن متن برای شما، و… . امروزه تهیه کارت صدای جداگانه برای کامپیوتر ضرورتی ندارد.

اصطلاحات audio card ، audio adapter و sound adapter  گاهی اوقات به جای کارت صدا استفاده می‌شود.

کارت صدا چیست؟

کارت صدا چیست

درواقع کارت صدا یک قطعه سخت افزاری مستطیلی شکل با ورودی متعدد در پایین کارت و چندین پورت در کناره برای اتصال به دستگاه‌های صوتی مانند بلندگوها است. کارت صدا در یک اسلات PCI یا PCIe روی مادربرد نصب می‌شود.

از آنجایی که مادربرد، کیس و کارت‌های جانبی در سازگاری کامل با یکدیگر طراحی شده‌اند، پورت‌های کارت صدا هنگام نصب دقیقاً خارج از پشت کیس قرار می‌گیرند. و برای استفاده در دسترس قرار دارند.

همچنین کارت‌های صوتی USB وجود دارند که به شما امکان می‌دهند هدفون، میکروفون و شاید دیگر دستگاه‌های صوتی را از طریق یک آداپتور کوچک که می‌تواند مستقیماً به پورت USB وصل شود به رایانه خود وصل کنید.

کارت صدا و کیفیت صدا

بسیاری از رایانه‌های مدرن کارت‌ صدا ندارند، اما در عوض دارای فناوری یکسانی هستند که مستقیماً روی مادربرد ادغام شده است، بنابراین کارت صدای آنبرد نامیده می‌شود.

این پیکربندی یک کامپیوتر ارزان‌تر اما با سیستم صوتی قدرتمندتر را ارائه می‌دهد. این گزینه برای تقریباً هر کاربری حتی طرفداران موسیقی، عاقلانه است.

کارت‌های صدای اختصاصی، معمولاً فقط برای کاربران حرفه‌ای که نیاز جدی به تولید صدای حرفه‌ای دارند ضروری است.

ممکن است کارت صدا یا بلندگوها، هدفون‌ها از پورت یا پاور خود جدا شده باشند. اما معمولاً مشکل نرم افزاری است که از پخش صدا جلوگیری می‌کند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است: مطمئن شوید که ویدیو، آهنگ، فیلم یا هر چیزی که می‌خواهید گوش دهید، بی‌صدا نباشد. همچنین بررسی کنید که صدای سیستم روی خاموش نباشد (آیکون صدا را در نوار وظیفه تا ساعت به پایین بررسی کنید).

مورد دیگری که می‌تواند مانع از شنیدن صدا از رایانه شما شود، غیرفعال بودن خود کارت صدا در مدیریت دستگاه است. پس به ستینگ رفته و کارت صدا را فعال کنید.

یکی دیگر از دلایل عدم ارائه صدا توسط کارت صدا می‌تواند ناشی از خراب بودن درایور دستگاه باشد. بهترین راه برای حل این مشکل نصب درایور کارت صدا با استفاده از یکی از ابزارهای رایگان به روز رسانی درایور است.

اگر پس از بررسی همه موارد بالا، رایانه شما همچنان صدا را پخش نمی‌کند، ممکن است نرم افزار مناسب برای پخش رسانه را نصب نکرده باشید. برای تبدیل فایل صوتی به فرمت دیگری که پخش کننده رسانه شما می‌تواند تشخیص دهد، به لیست برنامه های نرم افزار مبدل صوتی مراجعه کنید.

کارت صدا چیست؟

اطلاعات بیشتر در مورد کارت صدا

اکثر کاربران کامپیوتر می‌دانند که برای شنیدن و کنترل صدای پخش شده از رایانه باید بلندگوهای خود را به پشت رایانه متصل کنند. البته ممکن است از همه آن پورت‌ها استفاده نکنید. پورت‌های متعدد کارت صدا اغلب به دلایل دیگری روی کارت صدا وجود دارند.

به عنوان مثال، ممکن است درگاه هایی برای joystick ، میکروفون و یک دستگاه کمکی وجود داشته باشد. کارت‌های دیگر ممکن است ورودی و خروجی‌هایی داشته باشند که برای کارهای پیشرفته‌تر مانند ویرایش صدا و خروجی صدای حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

این پورت‌ها گاهی اوقات برچسب گذاری می‌شوند تا به راحتی قابل تشخیص باشند. و کاربر بداند که کدام پورت متعلق به کدام دستگاه است.

  • آبی ضبط کننده است
  • صورتی میکروفون است
  • سبز پخش کننده است (گوینده)
  • نارنجی ساب ووفر است
  • سیاه ساب ووفر چپ/راست است

کارت صدا چیست؟

Creative Labs (Sound Blaster)، Turtle Beach و Diamond Multimedia سازندگان محبوب کارت صدا هستند، اما کمپانی‌های متعدد دیگری نیز وجود دارند.

نصب کارت صدا نسبتا آسان است. پس از باز کردن کیس کامپیوتر، کارت صدا در شکاف توسعه مناسب قرار می گیرد. ببینید داخل کامپیوتر شما چگونه است. آن را در محل ویژه خود قرار داده و فیکس کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا