چگونه کیبورد کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

چگونه کیبورد کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟ از یک تکان دادن ساده شاسی گرفته تا برداشتن تمام کلیدها و شست و شوی برخی از قطعات. این اقدامات ساده به شما کمک می‌کند تا گرد و غبار و آلودگی کیبورد کامپیوتر خود را از بین ببرید.

چگونه کیبورد کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟ خاک و خرده‌های غذا می‌توانند به صفحه‌کلید آسیب برسانند. این ذرات علاوه بر غیربهداشتی بودن، می‌تواند عملکرد دستگاه جانبی شما را نیز مختل کند. اجازه ندهید ماندن طولانی مدت گرد و غبار کیبورد شما را به راحتی خراب کند.

چگونه کیبورد کامپیوتر خود را تمیز کنیم

ساده‌ترین و واضح‌ترین مرحله این است که صفحه‌کلید را وارونه کنید، به قسمت زیرین ضربه بزنید و تمام شانس خود را برای تمیز کردن آن به کار برید.

صفحه کلید را از کامپیوتر خود جدا کنید. اگر از کیبورد بی‌سیم استفاده می‌کنید، یا بی سیم آن را خاموش کنید. صفحه‌کلید را بالا نگه دارید، آن را بچرخانید تا کلیدها رو به سطحی باشند که برای لحظه‌ای کثیف نشوید، و به پایین ضربه بزنید. (نه خیلی محکم)، آن را در زوایای مختلف نگه دارید. شما باید بتوانید بخش اعظمی از ذرات و غبار را این طریق بیرون بیاورید. بسته به صبحانه مورد علاقه خود، انتظار آبشاری از خرده نان، کنجد و موارد مشابه را داشته باشید.

اگر از صفحه‌کلیدی با ‌کلیدهای قابل جابجایی استفاده می‌کنید (به‌ویژه صفحه‌کلیدهای مکانیکی معمولاً این ویژگی‌ها را دارند)، آن‌ها را بردارید و بدون آن‌ها صفحه‌کلید را تکان دهید. روی قسمت زیرین کیبورد ضربه بزنید. تا مطمئن شوید که هیچ چیزی روی صفحه‌کلید چسبیده نیست.

چگونه کیبورد کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

استفاده فرچه‌های پاک کننده صفحه کلید

صفحه‌کلیدهای کثیف چنان آفتی هستند که برس‌های کیبورد در انواع طرح‌ها و اندازه‌ها تولید شده اند. تا به شما کمک کنند خرده‌های غذا، مو و دیگر اشکالی از مواد خام را که در میان کلیدها پیدا می‌کنید را پاک کنید. برس‌های تمیزکننده نایلونی که در کیت‌های تمیزکننده یا به تنهایی موجود هستند، می‌توانند شبیه یک گردگیر کوچک دستی باشند.

اگر نمی‌خواهید هزینه‌ای برای یک برس اختصاصی کنید، می‌توانید از جایگزین‌های خانگی مانند یک مسواک استاندارد برای تمیز کردن صفحه‌کلید خود استفاده کنید. (بدون نیاز به ابزارهای خاص و تخصصی). به سادگی برس را در فضای بین کلیدهای خود بگذرانید تا صفحه کلید شما به همان تمیزی شود که روز اول خریدید.

این کار زمانی کاربرد دارد که ذرات آلوده به کناره‌های کیبورد شما نچسبیده باشد. اگر شاهد چسبندگی مواد بودید، به یک برس سفت‌تر و زبر تر نیاز خواهد داشت.

چگونه کیبورد کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

صفحه کلید خود را با فشار هوا تمیز کنید

برای کاربران رایانه شخصی، اسپری هوای فشرده، یک خرید ضروری است. اگر بخواهید کیبورد خود را تمیز کنید و یا فن‌های کیس را تمیز کنید نیاز به این ابزار خواهید داشت.. مخصوصاً برای کیبوردها، می‌تواند به آسانی، گرد و غبار زیادی را از بین دکمه های کیبورد خارج کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شیلنگ پلاستیکی نی مانند را مابین کلیدهای کیبورد حرکت دهید تا تمام ذرات ریز و غبار با جریان هوا خارج شود.

در نظر داشته باشید که پیش از اقدام به پاک سازی توسط اسپری هوای فشرده، ابتدا اقدامات احتیاطی را انجام دهید. هوای فشرده تمام کثیفی‌های زیر کلیدها را از بین نمی‌برد، اما هر چیزی را که قابل مشاهده است را از کیبورد خارج می‌کند. بنابراین، ذرات غذا و آلودگی بر روی میز کار شما پخش خواهد شد. لذا بهتر است این کار را در فضای باز انجام دهید.

در صورت امکان، جدا سازی کلیدهای کیبورد، پاک سازی با هوای فشرده موثرتر خواهد بود. احتیاط کنید که نی این اسپری بهصفحه کلید نچسبد و اندکی فاصله داشته باشد. چرا که هوای فشرده شده در چنین شرایطی متراکم شده و رطوبت و لکه‌های یخ برجای می‌گذارد.

پس از آنکه صفحه کلید را با هوای فشرده شده پاک کردید، یک بار دیگر آن را برعکس ئکرده و باز ضربه های آهسته بر پشت کیبورد آن را مجددا تمیز کنید.

از ژل پاک کننده استفاده کنید

یکی از راه‌های ساده اما مؤثر برای تمیز کردن صفحه‌کلید رایانه، خرید ژل تمیز کننده یا آدامس تمیز کننده است که اغلب با رنگ روشن در بازار مجود است.

این چسب ژلاتینی با فشردن بین کوچک‌ترین شکاف‌های صفحه‌کلید شما (از جمله بین کلیدها) گرد و غبار و کثیفی را جمع‌آوری می‌کند. شما می‌توانید از این ژل‌ها تا زمانی که رنگشان خاکستری تیره شود، استفاده کنید.

به چند نکته در مورد استفاده از این ابزار برای تمیز کردن صفحه کلید خود توجه کنید. به عنوان مثال، برخی از انواع ژل‌های پاک کننده می‌توانند از خود رد روغنی بر جای بگذارند که حتی چندان به چشم نیاید اما به صفحه کلید شما آسیب وارد سازد. در این صورت باید از یک گوش پاک کن مرطوب برای پاک کردن رد روغنی این ژل استفاده کنید. همچنین، خود ژل به مرور کثیف می‌شود. بنابراین باید به با فاصله کم مدام آن را تعویض کنید. حتی اگر هنوز از نظر فنی قابل استفاده باشد.

دکمه‌های کیبورد خود را بشورید!

اگر یک صفحه کلید مکانیکی با صفحه کلیدهای قابل جابجایی دارید، کار شما بسیار راحت است. زیرا تمیز کردن این کلیدها آسان است. قبل از برداشتن هر یک از کلیدها، حتماً از صفحه کلید عکس بگیرید تا بدانید پس از اتمام کار، محل قرارگیری هرکدام را بدانید.

می‌توانید این کلیدها را پس از جدا کردن، در ظرفی حاوی آب و صابون تمیز کنید. پس از آنکه به خوبی تک تک کلیدها را در ظرف آب و صابون به کمک فرچه شستید، آن‌ها را در هوای آزاد قرار داده تا کاملا خشک شوند.

قسمت های غیر رسانا را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. با این حال، مطمئن شوید که در انجام این کار هیچ آب یا صابون روی کلیدهای کلید یا مدارها وارد نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا