چگونه شرکت سوئدی اسپاتیفای صنعت موسیقی را تغییر داد

تاریخچه Spotify

چگونه شرکت سوئدی اسپاتیفای صنعت موسیقی را تغییر داد: Spotify یک برنامه چند پلتفرمی سوئدی است که در اواسط دهه اول سال 2000 توسط طراح وب و کارآفرین دانیل اک ایجاد شد. در سال 2008 این اپلیکیشن کار خود را به عنوان یک برنامه کاربردی برای کامپیوتر آغاز کرد. و یک سال بعد نسخه موبایل و پویا را برای گوشی های هوشمند ارائه داد.

اسپاتیفای پس از انعقاد قرارداد با چندین شرکت ضبط موسیقی مانند سونی بی ام جی، هالیوود رکوردز، وارنر موزیک و یونیورسال موزیک، با گسترش تجارت خود به تسخیر دنیای موسیقی راه یافت.

Spotify به عنوان یکی از مهمترین برنامه های کاربردی در صنعت موسیقی ادغام شده است. این شرکت توانسته است با حفظ مدل freemium (رایگان و پولی) و تسهیل استفاده از آن از طریق اتحاد با شبکه های اجتماعی مهم .(فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت و غیره) با کاربران خود ارتباط برقرار کند.

چگونه شرکت سوئدی اسپاتیفای صنعت موسیقی را تغییر داد

دانیل اک و شروع کار اسپاتیفای

در سال 2005  پروژه Spotify با حمایت مارتین لورنتزون، بنیانگذار Tradedoubler شروع به شکل گیری کرد. اک به سرعت Lorentzon را در مورد پتانسیل پروژه جدید خود متقاعد کرد و باعث شد که او بر روی این پلتفرم سرمایه گذاری کند. پس از گقت‌و‌گوهای بسیار در مورد نام پروژه جدید، سرانجام Lorentzon و Ek، بر سر نام Spotify به توافق رسیدند. زیرا صدا و معنای اسپاتیفای برای آنها جذاب بود.

پس از انتخاب نام، Ek و Lorentzon، با حمایت گروهی از طراحان و مهندسان، از جمله توسعه دهنده و خالق uTorrent، Ludvig Strigeus، شروع به کار بر روی پروژه کردند. پس از چند ماه کار، برنامه در سال 2006 تکمیل شد، اما راه اندازی آن به دلیل مذاکره با شرکت های ضبط و صدور مجوز به تعویق افتاد، بنابراین راه اندازی برنامه دو سال طول کشید.

Spotify در 7 اکتبر 2008 به عنوان یک برنامه پخش موسیقی جریانی برای رایانه ها راه اندازی شد که در آن زمان فقط در برخی از کشورهای اروپایی مانند فنلاند، سوئد، نروژ، بریتانیا، اسپانیا و فرانسه در دسترس بود. از آن زمان به بعد کاربران می توانند بدون دانلود، به یک کتابخانه موسیقی گسترده دسترسی داشته باشند.

در آن زمان این برنامه دارای حساب رایگان شناخته شده خود بود، با این حال برای دسترسی به تمامی آرشیوها، شما باید یک اشتراک پولی ایجاد کنید. با ظهور گوشی‌های هوشمند، Spotify درک کرد که برای بقا باید برنامه خود را گسترش داده و بروزرسانی‌هایی جهت استفاده برای گوشی‌های هوشمند انجام دهد. در سال 2009 اسپاتیفای برنامه تلفن همراه خود را علاوه بر حالت‌های Premium و Unlimited ساخت.

چگونه شرکت سوئدی اسپاتیفای صنعت موسیقی را تغییر داد

 

رشد و تحکیم اسپاتیفای

پس از گذشت چند سال و دستیابی به محبوبیت بالا و تبدیل شدن به یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های جدید، Spotify وارد بازار ایالات متحده شد و قراردادی را با شرکت‌های ضبط موسیقی مهم امضا کرد و شروع به رقابت با برنامه های موسیقی شناخته شده و مهم مانند iTunes کرد.

در حال حاضر از نظر تعداد کاربران فعال از آمازون موزیک، پاندورا پیشی گرفته است. اک، مدت کوتاهی پس از شروع ماجراجویی خود در ایالات متحده، اعلام کرد که این اپلیکیشن با تبدیل شدن به پلتفرمی که می تواند میزبان اپلیکیشن های مختلف مرتبط با دنیای موسیقی باشد، تغییر کرده و متنوع خواهد شد، زیرا همانطور که وی خاطرنشان کرد: موسیقی فراتر از موسیقی است.

از آن زمان این برنامه به چند پلتفرم تبدیل شده است. که در آن برنامه های شخص ثالث مانند TuneWiki (حروف)، CrowdAlbum (عکاسی) و Billboard (لیست ها و نمودارها) در میان بسیاری دیگر گنجانده شده است. همچنین، افزونه‌ها و گزینه‌های متعددی ایجاد شد که استفاده از اپلیکیشن را شخصی‌سازی می‌کند. تا هر کاربر بتواند به دلخواه از دنیای موسیقی در اپلیکیشن لذت برده و به جستجو بپردازد.

در همین دوره، این پلتفرم با ادغام کانال‌ها و مجلات تخصصی مانند رولینگ استون، موی و سایر مجلات، کاربران را با انواع لیست‌های موسیقی برای همه سلیقه‌ها، شگفت‌زده کرد.

سه سال پس از تبدیل شدن به یک پلتفرم، Spotify محدودیت ساعت گوش دادن برای کاربران رایگان را حذف کرد. از جمله تبلیغات کوتاهی که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. در همان سال، این برنامه با همکاری با Topspin و Starbucks، بازاریابی، فروش و تجربه کاربری را انتخاب کرد.

چگونه شرکت سوئدی اسپاتیفای صنعت موسیقی را تغییر داد

 

گسترش اسپاتیفای

اسپاتیفای پس از تثبیت خود به عنوان یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های اخیر، اتحادهای مختلفی را با شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، اسنپ‌چت و غیره ایجاد کرد. و به کاربرانش اجازه داد به این اپلیکیشن دسترسی داشته باشند و محتوای آن را به روش‌های مختلف به اشتراک بگذارند. بنابراین تجربه کاربر را بهبود می بخشد.

این اپلیکیشن از سال 2016، از طریق لیست‌های مختلفی که برای انواع سلیقه‌ها طراحی شده‌اند، موفق شده است با کاربران خود ارتباط برقرار کند،. که با استفاده از آن‌ها کاربران می‌توانند هنرمندان جدید، آهنگ‌های جدید، پر شنیده‌ترین آهنگ‌ها و سایر آهنگ‌هایی که فراموش کرده‌اند را بیابند.

برخی از لیست‌هایی که بیشترین شنیده‌ها را داشته‌اند عبارتند از Discover Weekly، Billboard Hot 100، Hipster International، Digster HIP HOP HITS!، Billboard R & B / Hip-Hop Songs، Top Trap Latino و…

 شرایط کنونی اسپاتیفای

سهام این شرکت در سال 2018 به ارزش 26.5 میلیارد دلار رسید. از آن زمان، این برنامه از رشد و نوآوری، بهبود تجربه کاربری و تثبیت خود به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های حال حاضر، متوقف نشده است.

در حال حاضر Spotify بیش از 207 میلیون کاربر دارد و در 65 کشور در اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه در دسترس است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا