پنج فناوری مختلف صفحه نمایش لمسی

صفحه کلید، در حالی که برای بسیاری از دستگاه های الکترونیکی ضروری است، دیگر روش اصلی ارتباط ما با فناوری شخصی نیست… چند سالی است که صفحه نمایش های لمسی جایگزین صفحه کلیدها شده‌اند. با فشردن ماهرانه انگشت، کشیدن انگشت یا لمس آن، می‌توانیم صفحات اینترنت، گالری‌های عکس، نقشه‌ها، مخاطبین و سایر اطلاعات شخصی را به سرعت تماشا کنیم.

پنج فناوری مختلف صفحه نمایش لمسی : این فناوری به طور باورنکردنی در حال فراگیر شدن است. به طوری که اکثر تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، دستگاه‌های فروش بلیط، دستگاه‌های خودپرداز،. کیوسک‌های سلف سرویس و حتی سیستم‌های GPS خودرو با فناوری صفحه نمایش لمسی کار می‌کنند. لازم به یادآوری است که پنج نوع مختلف فناوری صفحه نمایش لمسی وجود دارد. و هر کدام دارای مجموعه‌ای از عملکردها و مزایای منحصر به فرد هستند. در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سوالاتی که ما به دنبال پاسخ به آن هستیم این است: انواع مختلف صفحه نمایش لمسی چیست؟  کدام یک به بهترین وجه با خواسته‌های کسب و کار یا برنامه شما مطابقت دارد؟

بررسی پنج فناوری مختلف صفحه نمایش لمسی

مقاومت 5 سیم/ خازنی سطحی/ خازنی پیش بینی شده/ موج صوتی سطحی (SAW) و مادون قرمز. همه انواع مختلف فناوری صفحه نمایش لمسی هستند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک و ویژگی ها و مزایای تعیین کننده آنها بیندازیم…

فناوری لمسی مقاومتی 5 سیم

مقاومت 5 سیم رایج ترین نوع فناوری لمسی است که امروزه استفاده می‌شود. یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی شامل یک صفحه فیلم است که توسط یک صفحه شیشه ای پوشانده شده است. که هر دو توسط یک ورقه فلزی نازک با شکاف باریکی بین آن‌ها قرار گرفته‌اند. هنگامی که صفحه را با انگشت خود فشار می‌دهید، دو ورقه فلزی به هم می‌رسند. و در برقراری تماس، جریان الکتریکی ایجاد می‌شود که به دستگاه می‌گوید نقطه تماس کجا بوده است.

مزیت فناوری لمسی مقاومتی 5 سیم این است که می‌توان آن را با استفاده از هر جسمی، اعم از انگشت، مداد، قلم یا دستکش کنترل یا کار کرد. تنها چیزی که نیاز است یک نقطه فشار دقیق روی صفحه نمایش است. یکی دیگر از مزایای این فناوری کم هزینه بودن و مصرف برق پایین آن است. نمایشگرهای لمسی مقاومتی 5 سیم در برابر مایعات و آلودگی‌های سطحی مانند رطوبت، گرد و غبار، گریس و روغن نیز مقاوم هستند.

تنها نکات منفی که برای فناوری مقاومتی 5 سیم می‌توان گفت این است که صفحه نمایش‌های لمسی تمایل به ارائه کیفیت تصویر پایین تری دارند. و لایه پلی استری که روی صفحه نمایش را می‌پوشاند می‌تواند در برابر آسیب دیدگی و خراشیدن توسط اجسام تیز آسیب پذیر باشد.

پنج فناوری مختلف صفحه نمایش لمسی

خازنی سطحی

Surface Capacitive یکی دیگر از فناوری‌های معمول لمسی است. که از یک صفحه شیشه‌ای در زیر یک لایه الکترود شفاف در زیر صفحه یا پوشش محافظ تشکیل شده است. مانیتورهای خازنی سطحی توسط سطحی بدون پوشش فعال و کنترل می‌شوند. زیرا به ظرفیت الکتریکی ساکن بدن انسان واکنش نشان می‌دهند. به این ترتیب، این فناوری لمسی فقط تماس انگشت یا قلم الکتریکی کار می‌کند.

مزایای فناوری خازنی سطحی این است که کیفیت تصویر بهتری نسبت به لمس مقاومتی 5 سیم به کاربران ارائه می‌دهد. این صفحه نمایش دوام بیشتری دارد. و مقاومت عالی در برابر آب، چربی و گرد و غبار و همچنین مقاومت بالایی در برابر خراش دارد.

مشکل بالقوه Surface Capacitive این است که برای فعال شدن به یک انگشت برهنه ( بدون پوشش دستکش) یا قلم خازنی نیاز دارد. که می‌تواند در محیط‌هایی که دست‌ها نیاز به دستکش دارند، مانند مراکز بهداشتی درمانی یا آشپزخانه‌های رستوران، خسته‌کننده باشد. این فناوری لمسی همچنین به تداخل الکترومغناطیسی (یا فرکانس رادیویی) (EMI/RFI) حساس است.

فناوری لمس خازنی پیش بینی شده

Projected Capacitive بسیار شبیه به Surface Capacitive است. اما دو مزیت کلیدی را بیش از فناوری خازنی سطحی ارائه می‌دهد:

صفحه نمایش‌های لمسی خازنی سطحی را فقط می‌توان با انگشت بدون پوشش یا با یک قلم شارژ شده فعال کرد. البته اگر کاربر از دستکش‌های نخی نازک یا دستکش‌های جراحی استفاده کند، می‌توان از صفحه نمایش‌های لمسی خازنی پیش بینی شده استفاده کند.

صفحه نمایش‌های لمسی خازنی پیش بینی شده ورودی همزمان از چندین منبع مختلف را می‌پذیرند. این ویژگی به نام “فعال سازی چند لمسی” نامیده می‌شود.

یک صفحه نمایش لمسی خازنی پیش بینی شده از یک تراشه آی سی و یک فیلم الکترود شفاف تشکیل شده است. که در یک صفحه شیشه‌ای تعبیه شده است. این یک میدان الکترواستاتیک سه بعدی ایجاد می کند. که وقتی انگشت در تماس با صفحه نمایش قرار می گیرد با آن تداخل پیدا می‌کند. و در نتیجه به دستگاه امکان می‌دهد مکان دقیق نقاط لمسی را تعیین کند.

مزیت فناوری Projected Capacitive لمسی این است که از وضوح تصویر پشتیبانی می‌کند. در برابر مایعات و سایر آلودگی‎ های سطحی مقاوم است و حتی نسبت به صفحه نمایش‌های خازنی سطحی در برابر خط و خش مقاوم تر است. یکی از بزرگترین مزایای این فناوری لمسی این است که دارای عملکرد چند لمسی است.

تنها اشکال این است که یک صفحه نمایش خازنی پیش بینی شده را فقط می‌توان با یک انگشت بدون پوشش یا با انگشتان پوشیده از دستکش‌های جراحی یا دستکش‌های نخی نازک فعال کرد. همچنین به EMI/RFI حساس است.

پنج فناوری مختلف صفحه نمایش لمسی

فناوری لمسی امواج صوتی سطحی (SAW)

فناوری Surface Acoustic Wave یا SAW از مجموعه‌ای از مبدل‌های پیزوالکتریک (دستگاه‌هایی که تغییرات فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند.) و گیرنده‌ها در امتداد حاشیه صفحه استفاده می‌کند. این یک شبکه نامرئی از امواج اولتراسونیک بر روی سطح پانل ایجاد می‌کند که در صورت لمس، در نقطه تماس جذب می‌شود. این به دستگاه می‌گوید که کجا صفحه لمس شده است و این داده‌ها به رایانه ارسال می‌شوند.

نکته مهم در مورد فناوری لمسی SAW این است که به راحتی توسط هر چیزی واقعاً فعال می‌شود. چه انگشت برهنه باشد یا یک انگشت با دستکش. و این یک برتری نسبت به سایر فناوری‌های لمسی که تاکنون در مورد آنها صحبت شد، محسوب می‌شود. یکی دیگر از مزایای صفحه‌های Surface Acoustic Wave این است که دید بالا، وضوح تصویر عالی و بهترین مقاومت در برابر خراش را ارائه می‌دهند. استفاده از مانیتورهای SAW نیز فوق‌العاده آسان است . به همین دلیل است که این فناوری خاص در بین تولیدکنندگان مانیتور لمسی سطح بالا بسیار محبوب است.

اشکالات SAW این است که نمی‌توان آن را با استفاده از اقلام سخت مانند ناخن، خودکار یا کارت اعتباری کار کرد. اگرچه این یک نقطه ضعف نیست. همچنین، صفحه نمایش باید تمیز نگه داشته شود. زیرا آلاینده‌های جامد می‌توانند مناطقی را ایجاد کنند که پاسخگو نیستند و قطرات آب ممکن است باعث تحریک کاذب شوند. که می‌تواند در محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه، رستوران، بار و غیره کمی دردناک باشد.

پنج فناوری مختلف صفحه نمایش لمسی

فناوری لمس مادون قرمز (IR)

مانیتورهای مادون قرمز (IR) از گیرنده ها و فرستنده های IR برای ایجاد یک شبکه نامرئی از پرتوهای نور در سراسر صفحه استفاده می‌کنند. این امر نیاز به یک لایه محافظ یا صفحه نمایش اضافی روی نمایشگر را نفی می‌کند. و در نتیجه بهترین وضوح و کیفیت تصویر ممکن است. هنگامی که یک جسم به صفحه نزدیک می‌شود، پرتوهای نور مادون قرمز قطع می شود. و حسگرها به رایانه می گویند که نقطه یا نقاط لمسی قرار دارد.

مزیت فناوری لمسی مادون قرمز (IR) این است که انتقال نور و کیفیت تصویر بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. در واقع بهترین فناوری لمسی به حساب می‌آید. دارای “عمر لمسی” نامحدود است. و در برابر خراش‌های سطحی کاملاً غیر قابل نفوذ است. با این حال، چند معایب برای بحث وجود دارد. فناوری لمس مادون قرمز بسیار حساس است. بنابراین تجمع چربی، گرد و غبار یا روغن روی صفحه نمایش می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود. علاوه بر این، نزدیک شدن بیش از حد به صفحه نمایش (ناخواسته) می‌تواند باعث فعال شدن فناوری شود.

این صفحه نمایش‌ها، در برابر آب مقاوم نیستند. و در واقع اگر رطوبت به آن وارد شود، به درستی کار نخواهند کرد. و ممکن است به تداخل نور محیط حساس باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا