مقایسه SSD های BX500 و MX500 برند کروشیال

BX500 و MX500 برند کروشیال محبوب ترین درایو های حالت جامد(ssd) هستند.هردو عملکرد بالایی دارند و از لحاظ قیمت به صرفه هستند با این وجود تفاوت هایی دارند که در این مقاله به ان میپردازیم:

آنچه در این مطلب میخوانید:

کروشیال:

در ابتدا به این موضوع میپردازیم که برند کروشیال ساخت کدام کشور بوده و تولید کننده چه نوغ قطعات سخت افزاری است:

شرکت میکرون شرکتی آمریکایی تولید کننده حافظه کامپیوتر و ذخیره سازهای داده از جمله رم و فلش‌های یو‌اس‌بی است. ساختمان اصلی این شرکت در ایالت آیداهو واقع شده است. محصولات این شرکت غالباً تحت برندهای کروشیال (Crucial) یا بالستیکس (Ballistix) به بازار عرضه می‌شوند. این شرکت فعالیت‌های زیادی را به صورت مشترک با سایر شرکت‌های مطرح در حوزه تکنولوژی انجام می‌دهد از جمله شرکت اینتل که با هم بر روی پروژه ” IM Flash Technologies ” کار می‌کنند و حافظه فلش از نوع NAND را تولید می‌کنند.

کروشیال ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حافظه در جهان، کیفیت و تخصصی را که برای 40 سال به علاوه در رایانه های جدید تعبیه شده است، به شما ارائه می دهند .

کروشیال با اسم خود به معنی “حیاتی ” به عنوان یک شرکت مشاوره طراحی نیمه هادی تاسیس شد. دلیل انتخاب این اسم این بود که سیستم‌ها بدون قسمت ذخیره سازی (حافظه ) کار نخواهند کرد.

میکرون در بویز، آیداهو، در سال 1978 تاسیس شد و فقط چند سال بعد کوچکترین DRAM 256K دنیا را معرفی کرد و در Fortune 500 جایگاهی کسب کرد و از طریق نوآوری های فناوری، مشارکت های کلیدی و خریدهای استراتژیک در سراسر جهان به طور مداوم به یک رهبر صنعت تبدیل شد.

حال به مطلب اصلی این مقاله خواهیم پرداخت:

 

 

MX500

این مدل کمی قبل از مدل bx500 به بازار ارائه شده است.از کیفیت بالای برخوردار است و به واسطه فناوری mivron 3dnand سرعت و امنیت آن بیشتر است.در دو فرم فاکتور 2.5 اینچ و m.2 2280 در دسترس بوده و در چهار ظرفیت مختلف تا 2 ترابایت موجود میباشند.به لطف عملکرد و دوام پذیری بالایی که دارد،مورد علاقه گیمر ها است.

BX500

این مدل جانشین مدل محبوب  bx300 کروشیال است و در مقایسه با سری mx حروشیال ،طراحی بدنه ساده تر بوده و برای کاربرانی که بودجه کمتری دارند در نظر گرفته شده استبا وجود قیمت قیمت ارزان تر تمام نیاز های محاسبه ای را برآورده میکند . فرم فاکتور آن 2.5 اینچی بوده و رابط اتصال آن (interface) به دو صورت 6 گیگا بایت بر ثانیه یا sataIII ارائه میگردد.این مدل نیز دارای 5 ظرفیت بوده و تا حداکثر 2 ترابایت را ساپورت میکند.

مقایسه این دو مدل:

  • فرم فاکتور و رابط اتصال (interface):

هردو درایو های 2.5 اینچی معمولی هستند اما ظاهر آنها متفاوت است.اندازه 7 میلیمتری آنها باعث شده که در هر نوع لپ تاپ نازکی قابل استفاده باشند.

  • ظرفیت

وقتی که بخواهید بین SSD و هارد های قدیمی یکی را انتخاب کنید،مطمئنا ظرفیت یکی از فاکتور های مهمی است که باید در نظر گرفته شود .BX500 دارای 5 ظرفیت و MX500 دارای 4 قابلیت منحصر بهفرد است ولی هردو تا 2 ترابایت ظرفیت دارند.

  • عملکرد

عملکرد نیز یکی از گزینه های مهم در انتخاب مدل مورد نظر می باشد.یک SSD پیشرفته میتواند قدرت عملکرد سیستم شما راافزایش دهد.جدول نیز مقایسه ای بین عملکرد این دو مدل کروشیال میباشد

Crucial MX500 SSD 1TB Crucial BX500 SSD1TB
560MB/s 540MB/s Sequential Read

510MB/s

540MB/s Sequential Write
95,000 IOPS N/A Random Read
90,000 IOPS N/A Random Write

از این جدول میتوان نتیجه گرفت که MX500 کمی سریع تر از BX500 اما این تفاوت در عمل خیلی متمایز کننده نیست.هردو آنها برای افزایش عملکرد سیستم و افزایش عملکرد سیستم و افزایش حجم ذخیره سازی بسیار مناسب هستند

  • اعتبار و گارانتی

وقتی از یک برند معتبر مثل micron خرید میکنید خرید میکنید حتما انتظار یک گارانتی خوب دارید.این دو مدل در مدت زمان گارانتی اختلاف دارند که مدل MX، پنج سال و مدل BX ، سه سال است

  • قیمت

بودجه همیشه یکی از مهمترین فاکتور ها در انتخاب کالا میباشد ،بر اساس قیمت های ارائه شده در وب سایت رسمی کروشیال مدل MX500 حدودا 15 دلار گرانتر است.

اکنون این سوال پیش روی ما است که کدام یک را بخریم؟

هردو مدل از ویژگی های ظاهری و کاربردی خوبی برخوردار هستند،اما باید دقت کنیم که کاربرد کدام یک برای ما بیشتر است؟

mx500 در فرم M.2 در دسترس است که اتصال سریع تر و پاسخ دهی بهتری را امکانپذیر میسازد.از سوی دیگر،bx500 ظرفیت های بیشتری از 120 گیگا تا 2 ترابایت را ساپورت میکند و شما میتوانید با توجه به بودجه و کاربری مورد نیاز خود هریک را خریداری کنید.

و در انتها:

در این مقاله به بررسی ویژگی های دو مدل MX500 و BX500 از هارد های شرکت کروشیال پرداختیم با بررسی موارد بالا میتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.همچنین میتوانید در صورت وجود ابهام از طریق ایمیل info@mehreganit.com و یا با شماره تماس های 02154924 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا