معماری کامپیوتر چیست؟

معماری کامپیوتر چیست؟ اگرچه اصطلاح معماری کامپیوتر بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، اما تعریف آن ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. معماری کامپیوتر علم یا مجموعه‌ای از قوانین است که بیان می‌کند چگونه نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر به یکدیگر متصل شده و برای کارکرد یک کامپیوتر با هم تعامل دارند. این نه تنها نحوه کارکرد کامپیوتر را تعیین می‌کند، بلکه تعیین می‌کند که کامپیوتر به چه فناوری‌هایی مجهز است. رایانه‌ها همچنان بخش عمده‌ای از زندگی ما هستند و معماران رایانه همچنان به توسعه برنامه‌ها و فناوری‌های جدید و بهتر ادامه می‌دهند.

معماری کامپیوتر مشخصاتی است که نحوه تعامل فن‌آوری‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار برای ایجاد یک پلتفرم یا سیستم کامپیوتری را توصیف می‌کند. وقتی به واژه معماری فکر می‌کنیم، به فکر ساختن خانه یا ساختمان می‌افتیم. با در نظر گرفتن همین اصل، معماری کامپیوتر شامل ساختن یک کامپیوتر و تمام مواردی است که به یک سیستم کامپیوتری وارد می‌شود. معماری کامپیوتر از سه دسته اصلی تشکیل شده است.

 

معماری کامپیوتر چیست؟

طراحی سیستم :

این قسمت سیستم کامپیوتری واقعی است. طراحی سیستم شامل تمام بخش‌های سخت‌افزاری یک کامپیوتر، از جمله پردازشگرهای داده، چند پردازنده‌ ها، کنترل‌کننده‌های حافظه و دسترسی مستقیم به حافظه است. همچنین شامل واحد پردازش گرافیکی (GPU) نیز می‌شود. این قسمت سیستم فیزیکی کامپیوتر است.

معماری کامپیوتر چیست؟

 

معماری مجموعه دستورالعمل :

شامل عملکردها و قابلیت های CPU، زبان برنامه نویسی CPU، فرمت‌های داده، انواع ثبت پردازنده و دستورالعمل‌های مورد استفاده توسط برنامه نویسان کامپیوتر است.

معماری کامپیوتر چیست؟

ریزمعماری :

این عنصر پردازش و ذخیره سازی داده یا مسیرهای داده و نحوه پیاده سازی آن‌ها در معماری مجموعه دستورالعمل را تعریف می‌کند. این موارد ممکن است شامل دستگاه‌های ذخیره سازی DVD یا دستگاه‌های مشابه باشد.

همه این قسمت‌ها به ترتیب خاصی با هم قرار می‌گیرند و باید در یک الگو توسعه داده شوند تا به درستی عمل کنند.

چگونه یک معمار کامپیوتر شویم؟

برای آنکه یک معمار کامپیوتر موفق باشید، باید حداقل دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، مهندسی، سیستم های اطلاعات یا یک رشته مرتبط باشید. معمار کامپیوتر اغلب معمار شبکه‌های کامپیوتری نامیده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا