سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است؟

سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است

سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است؟ چنانچه که قصد راه اندارزی وب‌سایت شخصی خود را دارید مسلما به دنبال خرید یک میزبانی وب هستید. اینجا درست اولین چالش برای کسانی است که تا کنون اقدام به راه اندازی وب سایت ندارند. انواع اصطلاحات در این رابطه وجود دارد و یکی از این اصطلاحات سرور مجازی یا VPS است. در این مقاله قصد داریم شما را با این اصطلاح آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

سرور خصوصی مجازی چیست؟

ابتدا، اجازه دهید تعریف کنیم که VPS در واقع مخفف چیست. VPS مخفف عبارت virtual private server  بوده و به معنای سرور خصوصی مجازی است.

به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده ها و فایل های تشکیل دهنده وب سایت شما را ذخیره می کند. هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می کند، آن رایانه قدرتمند وب سایت شما را به صفحه جستجوگر ارائه می کند.

VPS از فناوری مجازی سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می کند.

همانطور که از نام خصوصی مشخص است؛ سرور مجازی شما برای شما رزرو شده است، بنابراین نیازی به اشتراک گذاری RAM، CPU یا هر داده ای با سایر کاربران ندارید.

VPS چگونه کار می کند؟

میزبانی VPS تجربه یک سرور اختصاصی را شبیه سازی می کند.

ارائه دهنده میزبانی وب شما با استفاده از فناوری مجازی سازی، یک لایه مجازی در بالای سیستم عامل (OS) سرور نصب می کند. این لایه با جدا کردن سرور به بخش های جداگانه به صورت مجازی، به هر کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و نرم افزار خود را نصب کند.

از آنجا که یک VPS فایل های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می کند، در واقع یک سرور خصوصی محسوب می‌شود. این بدان معناست که وب‌سایت شما در یک محیطی امن و تضمین‌شده شکل گرفته و فعالیت می‌کند.

مقایسه VPS با هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

برای درک بهتر نحوه‌ی عملکرد VPS، لازم است که با برخی از اصول میزبانی وب، از جمله سایر برنامه های رایج آشنا شوید. در ادامه به تفکیک مختصری از تفاوت های میزبانی مشترک، اختصاصی و VPS می پردازیم.

  1. هاست اشتراکی

میزبانی مشترک رایج ترین شکل میزبانی وب است و برای بسیاری از صاحبان وب سایت های جدید به خوبی کار می کند. هنگامی که یک برنامه میزبانی اشتراکی خریداری می کنید، منابع کلیدی مانند CPU، RAM و فضای هارد دیسک را با سایر صاحبان وب سایت با استفاده از همان سرور به اشتراک می گذارید.

بیایید از یک قیاس استفاده کنیم تا درک این مفهوم را کمی آسانتر کنیم.

یک سرور اشتراکی را به عنوان یک مجتمع آپارتمانی بزرگ در نظر بگیرید، و تمام آپارتمان های فردی توسط صاحبان وب سایت های دیگر اجاره می شوند.

همه شما به مکانی برای زندگی نیاز دارید. درست مانند فایل های وب سایت خود – به اشتراک گذاشتن مناطق مشترک ( استخر، سونا، حیاط، روف گاردن و..) و تاسیسات در یک بلوک آپارتمانی به کاهش هزینه های زندگی در یک آپارتمان کمک می کند. و همین امر در مورد هاست اشتراکی نیز صادق است.

هاست اشتراکی چند جنبه منفی دارد. به عنوان مثال، اگر شخص دیگری در سرور اشتراکی شما افزایش شدیدی در ترافیک داشته باشد، می تواند بر عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارد. با این حال، اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید و حجم ترافیک زیادی ندارید، میزبانی اشتراکی یک راه عالی برای آنلاین شدن است!

سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است

  1. هاست اختصاصی

هاست اختصاصی برخلاف هاست اشتراکی است. به جای ادغام منابع (و به اشتراک گذاشتن هزینه ها) با دیگر صاحبان وب سایت، شما یک سرور اختصاصی دارید که فقط برای وب سایت شما رزرو شده است.

نکته مهم این است که هاست اختصاصی گران تر است، اما شما 100٪ بر منابع خود کنترل دارید و می توانید نرم افزار را برای رفع نیازهای فردی خود سفارشی کنید. این نوع بسته میزبانی برای وب سایت هایی با نیازهای فنی قوی بهترین گزینه است. به عنوان مثال، هاست اختصاصی می تواند برای شما مناسب باشد اگر:

  • روزانه حجم زیادی از ترافیک دریافت می کنید.
  • باید سیستم عامل مختص به کار خود را نصب کنید.
  • هزاران تراکنش مالی را انجام می دهید.
  • وب سایت شما به نرم افزار سفارشی نیاز دارد.

 

  1. میزبانی VPS

هاست VPS بین اشتراکی و اختصاصی قرار می گیرد. وقتی VPS را انتخاب می‌کنید، وب‌سایت‌های دیگری با سخت‌افزار مشابه شما میزبانی می‌شوند (سرور قدرتمندی را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم.(

اما وب سایت شما تنها دامنه ای است که به بخش مجازی خاص شما اختصاص داده شده است. این بدان معناست که شما سیستم عامل، فضای ذخیره سازی اختصاصی، CPU قدرتمند، رم مقیاس پذیر و پهنای باند نامحدود خود را دریافت می کنید.

با یک VPS، بسیاری از مزایای سرور اختصاصی را با قیمتی مقرون به صرفه دریافت می کنید. به طور خلاصه، میزبانی VPS می تواند برای شما هزینه کمتری رقم بزند.

چه زمانی بهتر است برای سایت خود از VPS استفاده کنید؟

بهترین راه برای ارزیابی اینکه آیا نیاز به VPS دارید یا خیر این است که وب سایت خود را بررسی کنید. مواردی که به شما می‌گوید نیاز به VPS دارید عبارتند از:

  1. اگر نگران امنیت وب‌سایت خود هستید

اگر به ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، قابلیت‌های نظارت پیشرفته، فضای پشتیبان بیشتر، قابلیت اطمینان بهبود یافته وب‌سایت یا برنامه‌ای برای پرداخت هر نوع پرداخت آنلاین نیاز دارید، VPS یک انتخاب مناسب است. با VPS، منابع قابل اعتمادی دریافت می کنید و می توانید روی ویژگی های امنیتی درجه یک حساب کنید.

  1. اگر به دنبال مدیریت ترافیک سایت هستید

اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید و ترافیک زیادی دریافت نمی کنید، میزبانی اشتراکی راه حل ایده آلی است.

با این حال، اگر مخاطبان وب سایت شما به طور مداوم در حال رشد هستند، و نمی خواهید خطر کندی وب سایت خود یا حتی بدتر از آن خراب شدن سرور خود را به دلیل اینکه نمی تواند ترافیک را مدیریت کند، به خطر بیاندازید. حتما به سراغ VPS بروید.

سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است

  1. اگر وب سایت شما به مرور در حال کندتر شدن است

هاست اشتراکی برای وب سایت هایی که از مقدار زیادی رم استفاده می کنند در نظر گرفته نشده است. همانطور که وب سایت شما رشد می کند و محتوای بیشتری را اضافه می کنید، با کاهش زمان بارگذاری وب سایت خود مواجه می‌شوید.

به محض اینکه این اتفاق می افتد، نشان دهنده این است که شما در حال به حداکثر رساندن محدودیت های خود هستید. ارتقاء به VPS شما را قادر می سازد تا وب سایت خود را بدون نگرانی در مورد زمان بارگذاری مدیریت کنید.

  1. اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید

لحظه ای که برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برنامه ریزی می کنید، لحظه ای است که باید برنامه میزبانی خود را ارتقا دهید. چرا؟ زیرا با VPS، شما یک سرور مجازی امن و اختصاصی دارید که در آن احتمال قبولی در آزمون انطباق PCI وجود دارد.

استاندارد امنیت داده صنعت کارت پرداخت توسط برندهای اصلی کارت اعتباری برای محافظت در برابر سرقت اطلاعات دارندگان کارت ایجاد شده است.

اگر کارت‌های اعتباری را در وب‌سایت خود از طریق درگاه پرداخت می‌پذیرید، درواقع می‌خواهید هر کاری که می‌توانید برای اطمینان از امنیت اطلاعات مالی مشتریان خود انجام دهید. از آنجایی که VPS از میزبانی مشترک امن تر است، برای وب سایت های تجارت الکترونیک گزینه بهتری است.

  1. شما نیاز به نصب نرم افزار سفارشی دارید

هاست اشتراکی برای صاحبان وب سایت هایی که سایت خود را با وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوای رایج می سازند عالی است. با این حال، اگر به نقطه‌ای رسیدید که نیاز به نصب نرم‌افزار سفارشی، استفاده از پیکربندی سرور سفارشی یا هر برنامه‌نویسی پیشرفته دیگری دارید، در این صورت یک گزینه میزبانی می‌خواهید که کنترل بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

به طور مشابه، چندین برنامه مالیاتی استاندارد، صورت‌حساب، حسابداری و سایر برنامه‌های یکپارچه نیاز به در دسترس بودن سرور شبانه روزی و همچنین اینترنت پرسرعت دارند. برای اجرای موفقیت آمیز این برنامه ها، به یک VPS یا یک حساب میزبانی اختصاصی نیاز دارید.

اگر روی یک سرور اشتراکی کار می‌کنید، تنها زمانی با ناامیدی مواجه می‌شوید که بدانید اقدامات پیشرفته ممنوع هستند یا برنامه‌ها پشتیبانی لازم برای عملکرد صحیح را ندارند. به جای مقابله با این مشکل احتمالی، به میزبانی VPS ارتقا دهید و بلافاصله کنترل بیشتری بر اقدامات برنامه نویسی خود به دست آورید.

  1. وب سایت شما پی در پی پیام سرویس در دسترس نیست را نشان می‌دهد

آیا اغلب با خطاهای «سرویس در دسترس نیست»، هر گونه خطای 50X یا «خطای سرور داخلی» مواجه می شوید؟ هنگامی که این خطاها را مشاهده می کنید، به احتمال زیاد مشتریان بالقوه شما نیز چنین خطاهایی را مشاهده می‌کنند. در چنین شرایطی با ارتقاء به VPS از تکرار این مشکل جلوگیری کنید.

  1. اگر میخواهید هم امنیت شما حفظ شود و هم در هزینه‌ها صرفه جویی کنید

درست است که یک بسته میزبانی اختصاصی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در این لیست را برطرف کند، اما به یاد داشته باشید که یک برنامه اختصاصی گزینه بسیار گران‌تری است. اگر نیاز به بهبود پهنای باند، افزایش امنیت و دریافت رم بیشتر دارید، مقرون به صرفه ترین گزینه این است که میزبانی VPS را انتخاب کنید.

  1. شما برای مشتریان خود وب سایت می سازید

آیا ساختن وب سایت برای مشتریان خود بخشی از کار شماست؟ با یک VPS، می توانید تعداد نامحدودی دامنه را میزبانی کنید و در عین حال مطمئن شوید که RAM کافی برای عملکرد صحیح هر سایت دارید.

چگونه بهترین برنامه میزبانی VPS را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است؟ اکنون که می دانید VPS چیست و چه زمانی باید آن را ارتقا دهید، بیایید در مورد آنچه که یک برنامه VPS عالی را ایجاد می کند و نحوه یافتن بهترین ارائه دهنده میزبانی وب صحبت کنیم.

هنگام انتخاب میزبان VPS، معمولاً دو گزینه برنامه دارید:

سرویس VPS خود مدیریت (که گاهی اوقات به آن VPS مدیریت نشده نیز گفته می شود)

اگر سرویس خود مدیریتی را انتخاب می کنید، باید با مدیریت سرور، عیب یابی و مدیریت برنامه ها، نرم افزارها و سرویس های نصب شده روی VPS خود آشنا باشید.

اگر با این مهارت‌های ادمین آشنا نیستید یا فقط می‌خواهید شرکت میزبان شما از آن مراقبت کند، انتخاب یک برنامه VPS مدیریت شده راهی برای رفتن است.

سرور مجازی یا VPS مناسب کدام سایت‌ها است

Linux/Windows

مطمئن شوید بسته میزبانی که انتخاب می کنید با سیستم عامل شما سازگار است.

قابلیت اطمینان

سرویس میزبانی VPS که انتخاب می کنید باید دارای رتبه آپ تایم 99.5 درصد و بالاتر باشد. هر چیزی کمتر از میزبان وب شما به سادگی غیرقابل قبول است.

سخت افزار

هنگام خرید یک بسته میزبانی VPS، مطمئن شوید که ارائه دهنده خدمات شما جدیدترین و بهترین سخت افزارها، از جمله درایوهای حالت جامد (SSD) – سریعترین فناوری ذخیره سازی را ارائه می دهد. SSD تا حدی به دلیل نبود قطعات متحرک، اجرای برنامه‌های پرسرعت را آسان‌تر می‌کند.

برای مشاوره یا ثبت سفارش با کارشناسان ما در مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا