راهنمای جامع رم‌های DDR5

راهنمای جامع رم‌های DDR5:  سرعت رم‌های DDR5 چقدر است؟ برای نصب آن به چه مادربردی نیاز داریم؟ در پایان این مقاله، همه‌ی آن چرا که برای آگاهی پیش از خرید نیاز دارید در اختیارتان قرار خواهیم داد.

با عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل «Alder Lake» شاهد پشتیبانی این سی پی یو از رم‌های DDR5 هستیم. همچنین تراشه‌های Zen 4 AMD نیز بر مبنای DDR5  RAMعمل میکنند. بنابراین لازم از اطلاعات کامل و جامعی نسبت به این نسل جدید رم داشته باشیم. در این مقاله سعی می‌شود به تمامی سوالات شما پیرامون این مسئله پاسخ مختصر و در عین حال جامع داده شود. با ما همراه باشید…

بررسی و راهنمای جامع رم‌های DDR5

درواقع رم DDR5 تکامل بعدی حافظه اصلی رایانه شخصی است. این نسخه در درجه اول بر افزایش چگالی و پهنای باند RAM و کاهش مصرف انرژی آن تمرکز دارد.

بهتر است از چه میزان ظرفیت رم DDR5 در رایانه شخصی خود استفاده کنم؟

با فناوری DDR4 امروزی، بزرگ‌ترین ماژول‌های مصرف‌کننده 32 گیگابایت ظرفیت دارند. DDR5 می‌تواند این ظرفیت را چهار برابر کند. یک رایانه معمولی با چهار اسلات DIMM DDR4 حداکثر 128 گیگابایت ظرفیت خواهد داشت. میزان ظرفیت یک سیستم پیشرفته که دارای چهار اسلات DDR5 DIMM باشد، می‌تواند به 512 گیگابایت برسد. و حتی سیستم‌های سطح بالاتر با هشت اسلات DDR5 DIMM می‌تواند به ظرفیتی معدل 1 ترابایت دست یابند.

راهنمای جامع رم‌های DDR5

 

آیا به 512 گیگابایت رم در رایانه شخصی خود نیاز دارم؟

خیر، امروزه اکثر کاربران و گیمرها به بیش از 16 تا 32 گیگابایت حافظه نیاز ندارند. اما برخی از گیمرها مدعی نیاز به رمی با حافظه 512 گیگابات هستند. درواقع این شما هستید که تعیین میکنید به چه میزان حافظه رم برای رایانه شخصی خود نیاز دارید. اما اگر نظر ما را بخواهید، باید بگوییم که بیش از 32 گیگابایت نیازی نیست. حتی برای گیمرهای حرفه‌ای.

DDR5 چقدر پهنای باند حافظه بیشتر به من می‌دهد؟

Micron سازنده رم گفت است: یک ماژول DDR5 در مقابل ماژول DDR4 با همان سرعت انتقال داده 3200 MT/s، شاهد افزایش 36 درصدی پهنای باند است. یک ماژول DDR5/4800 Micron آزمایش شده می‌تواند 87 درصد افزایش عملکرد را در برابر یک ماژول مشابه DDR4/3200 ارائه دهد.

آیا DDR5 تأخیر دارد؟

به گفته مقامات Corsair، با وجود تمام این پیشرفت‌ها، تاخیر کلی حافظه DDR5 تقریباً مشابه DDR4 است. و تاخیر تک دسترسی تقریباً یکسان است. راهنمایی Corsair تاکنون این است که تاخیر کلی یک ماژول DDR5 “سطح بالا” تقریباً مشابه ماژول DDR4 در محدوده 14 تا 15 ثانیه خواهد بود.

آیا DDR5 قیمت بالاتری خواهد داشت؟

مانند هر فناوری جدید، می‌توانید انتظار داشته باشید که DDR5 قیمت بیشتری نسبت به ماژول‌های DDR4 امروزی داشته باشد. سازنده رم سامسونگ گفته است که انتظار دارد DDR5 در زمان معرفی حداقل 30 درصد قیمت بیشتری داشته باشد.

راهنمای جامع رم‌های DDR5

قیمت پیش‌سفارش یک جفت رم 32 گیگابایتی DDR5/4800 تیم گروپ به قیمت 311 دلار در سایت آمازون قرار گرفت. طبق گزارش PCMag، مجموعه مشابه تیم گروپ، ماژول‌های 32 گیگابایتی DDR4 از 150 دلار به 180 دلار فروخته شد. در حال حاضر اکثر کیت‌های حافظه اولیه DDR5 در ظرفیت های بیش از 32 گیگابایتی با قیمت‌های نزدیک به 300 دلار عرضه شدند.

بنابراین باید گفت خریداران DDR5 باید هزینه بیشتری برای خرید یک رم DDR5 بپردازند. به یاد داشته باشید که همیشه سخت‌افزارهای جدید در ابتدای عرضه، قیمت بالاتری دارند.

 آیا DDR5 گرمای بیشتری تولید خواهد کرد؟

با پهنای باند بیشتر و ظرفیت بالاتر DDR5 موجب بالاتر رفتن دمای تولیدی نیز خواهد شد. اما لزوماً به دلیل داغ‌تر شدن خود تراشه‌ها نیست. فرق رم های DDR4 با DDR5 در این است که: در DDR5، تنظیم ولتاژ برای RAM مستقیماً به خود ماژول منتقل می‌شود. اما در DDR4، ولتاژ رم روی مادربرد قرار می‌گیرد.

این ویژگی رم‌های DDR5 از بار کاری مادربرد کم کرده و به ماژول‌ها کنترل بیشتری می‌دهد. همچنین این ویژگی توانایی بهینه‌سازی انتقال نیرو برای هر ماژول را فراهم می‌سازد.

گرمای اضافی ایجاد شده روی خود ماژول است و باید از بین برود. به عنوان مثال، سازنده ماژول Corsair، در حال حاضر طراحی خنک کننده موجود خود را به عنوان یک مزیت برای DDR5 معرفی کرده است.

آیا همه ماژول‌های DDR5 دارای ECC هستند؟

درواقع ماژول‌های DDR5 شامل ECC (یا کنترل تصحیح خطا) است. که می‌تواند خطاهای چند بیتی را شناسایی و خطاهای تک بیتی را تصحیح کند.

با ECC، تشخیص و کنترل خطا در تمام سطوح، از جمله داده‌هایی که به CPU منتقل می‌شود، انجام می‌شود. در رم‌های DDR5، ECC در هر تراشه RAM واقعی یکپارچه شده است.

امروزه، بیشتر ECC را در سرورها و ایستگاه‌های کاری استفاده می‌کنید. زیرا این کار به دلایل حیاتی انجام می‌شود. On-Die ECC در DDR5 سبب می‌شود سرعت  و تراکم بالا در این نسل از رم‌ها امکان پذیر شود.

آیا می توانم DDR5 را روی سیستم فعلی خود اجرا کنم؟

خیر. برای اجرای DDR5، به یک CPU جدید و یک مادربرد جدید جدید نیاز دارید.

چه پردازنده‌هایی از DDR5 پشتیبانی می‌کنند؟

پردازنده‌های نسل دوازدهم «Alder Lake S» اینتل اولین پردازنده‌هایی هستند که پاییز امسال از DDR5 پشتیبانی می‌کنند.  انتظار می‌رود AMD در سال 2022 از DDR5 با پردازنده‌های Zen 4 خود پشتیبانی کند.

راهنمای جامع رم‌های DDR5

 

آیا می‌توانم از پردازنده نسل دوازدهم Alder Lake S با رم DDR4 قدیمی استفاده کنم؟

تراشه‌های Alder Lake S نسل دوازدهم اینتل در واقع از هر دو نوع DDR4 و DDR5 (همراه با نسخه‌های کم مصرف) پشتیبانی می‌کنند. اینتل Alder Lake را با مادربردهای DDR5 راه‌اندازی کرد، اما با علم به اینکه فناوری جدید قیمت‌های بالاتر و در دسترسی پایین‌تری را به همراه دارد. مادربردهایی که از نسل دوازدهم Alder Lake و حافظه فعلی DDR4 نیز پشتیبانی می‌کنند حداقل برای یک یا دو سال اول رایج خواهند بود.

دیدن راهنمای جامع رم‌های DDR5

به طور کلی، پرداخت هزینه بالا برای فناوری جدید به دلیل “وجود آینده بهتر” به ندرت سودی به همراه دارد. در اکتبر سال 2021، DDR5 احتمالاً در مقایسه با DDR4 بسیار گران خواهد بود. بنابراین معمولاً بهتر است منتظر بمانید تا قیمت‌ها برابر شوند.

آیا پردازنده‌های نسل بعدی با DDR4 یا DDR5 سریع‌تر خواهند بود؟

در حال حاضر نمی‌توان هیچ پاسخ دقیقی به این موضوع داد. اما  به نظر می‌رسد رم‌های DDR5 در مقایسه با سریع‌ترین ماژول‌های DDR4، پهنای باند بالاتری را از گیت ارائه می‌دهد. با این حال، پهنای باند حافظه بیشتر همیشه سودی را که مردم خارج از عملکرد گرافیکی یکپارچه انتظار دارند، نمی‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا