راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم: یک گرافیس، عکاس یا تدوینگر فیلم برای ارائه بهترین خروجی از کار خود، باید ابزارهای مورد استفاده خود را نیز مطابق با استانداردهای حداقلی انتخاب کنند. در این راهنما به بررسی نکات ضروری که مانیتورهای مناسب طراحی گرافیک باید داشته باشند خواهیم پرداخت.

بهترین مانیتور برای هنرهای دیجیتال چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قبل از خرید یک مانیتور برای نیازهای هنری خود، باید به رزولوشن، اندازه صفحه، دقت رنگی، اتصالات، ارگونومی و صد البته قیمت آن توجه داشت.

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم

رزولوشن (Resolution)

اگر در حوزه کاری شما، جزئیات از اهمیت زیادی برخوردار هستند و به آن‌ها توجه می‌کنید، این مورد باید برای شما حائز اهمیت باشد.

بهترین رزولوشن موجود در زمان نگارش این مقاله، رزولوشن UHD یا Ultra-High-Definition است که به نام 4K نیز آن‌را می‌شناسیم. این مانیتورها در حال حاضر یکی از بالاترین رزولوشن‌های موجود را یعنی 3840 در 2160 پیکسل ارائه می‌دهند که 4 برابر پیکسل‌های موجود در مانیتورهای با رزولوشن 1080p  می‌باشد.

بعد از آن، بالاترین رزولوشن متعلق به مانیتورهایWQHD  یا Wide-Quad HD  میباشد. این رزولوشن، در واقع ورژن عریض‌تر مانیتورهای UHD است که نسبت پیکسلی معادل 2560 در 1440 را ارائه می‌کنند و با نام 1440P  نیز آن‌ها را می‌شناسیم.

هر چقدر که رزولوشن مانیتور افزایش پیدا می‌کند، قیمت مانیتور نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. یک مانیتور  4K  به طور قطع گران‌تر از یک مانیتور Full HD 1080P خواهد بود.

در تصویر زیر رزولوشن های مختلف نمایش داده شده است. لازم به ذکر است که رزولوشن بالاتر لزوماً به معنی به معنی سایز بزرگتر مانیتور نخواهد بود.

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم : اندازه صفحه مانیتور

زمانیکه در حال کار با تصاویری با جزئیات بالا و رزولوشن Ultra-High هستید اندازه صفحه مانیتور بسیار مهم است. البته به شرطی که با محدودیت فضا و میز کار مواجه نباشید. هدف این است که حداکثر اندازه‌ای را انتخاب کنید که بتوانید به صورت همزمان چندین پروژه را در یک صفحه مشاهده کنید.

اگر قصد انتخاب یک مانیتور UHD یا WQHD را دارید، باید به دنبال سایز 27 و یا 32 اینچ آن‌ها بگردید. انتخاب دیگری که دارید این است که به دنبال خرید یک مانیتور 29 اینچ، Ultra Wide WQHD  باشید که با نسبت تصویر 21:9 بتواند نیازهای شما را برآورده کند.

دقت رنگ و مقیاس خاکستری مانیتور (Color Accuracy & Gray-Scale)

هر طراح گرافیک، عکاس و تدوینگر فیلم، نیاز دارد قبل از اینکه پروژه خود را نهایی کند، مطمئن شود که خروجی کار در صفحه نمایش خود با آنچه در چاپخانه یا دنیا واقعی وجود دارد، تفاوتی نداشته باشد. واضح است که با تکنولوژی امروزی هنوز امکان مشاهده دقیق مُد رنگی CMYK در مانیتورها به صورت 100% وجود ندارد، اما با تنظیمات صحیح و استفاده از مانیتورهای دقیق و به روز میتوان اطمینان پیدا کرد که این اختلاف رنگ به حداقل می رسد.

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم

امروزه مانیتورهای با تکنولوژی جدید پنل(AH-IPS) این مشکل را حل کرده‌اند. مانیتوری که برای حل این مشکل نیاز دارید باید دارای (LUT) حداقل 10، 13 یا 14 بیت باشد تا بتواند با کالیبراسیون‌های مکرر و پوشش حداقل 99 درصدی طیف رنگ‌های Adobe RGB، پاسخگوی نیاز کار شما باشد. همین موضوع در مورد عکاسان نیز صادق است.

در بازار امروز مانیتورهای سطح حرفه‌ای بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها و بهره گیری از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری که جداگانه به فروش می رسند، به همین نتیجه برسید. پنل IPS ارزش خرید دارد که به خوبی بتوانند سایه‌ها و نقاط خاکستری را از نقاط روشن تمیز دهد تا طراح بتواند سطوح مختلف سایه‌ها و نقاط روشن را به خوبی مشاهده کند. همچنین تکنولوژی IPS به شما زوایای دید بازتری را ارئه می‌دهد.

پنل IPS چيست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در کل تکنولوژی IPS، روش جدیدی برای افزایش کیفیت رنگ و زاویه دید و همچنین سرعت و ثبات پاسخگویی نمایشگر است که تدریجاً جایگزین TN شده و کیفیت مانیتورها را ارتقا داده است. پنل‌های IPS دارای زاویه دید بسیار بالایی هستند و معمولاً با همین ویژگی شناخته می‌شوند. به زبان ساده‌تر، پنل های IPS ، می‌توانند در هر زاویه‌ای (بالا، پایین، اطراف)، رنگ‌های غلیظ و یا رقیق را به همان خوبی زاویه روبرو نشان دهند، بر خلاف پنل‌های قدیمی TN که بیشتر برای مانیتورهای خانگی و گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم: درگاه های ورودی و خروجی

منظور از درگاه ورودی و خروجی، پورت‌ها و کابل‌های مانیتور هستند که برای اتصال آن‌ها به کامپیوتر استفاده می‌شوند. بهترین گزینه در این مورد مانیتورهایی هستند که از پورت‌های HDMI، DVIو DisplayPort برخوردارند. مانیتوری که چند پورتUSB  داشته باشد نیز می‌تواند فوق العاده باشد، چرا که از طریق آن خواهید توانست مانیتور را به گوشی و یا دیگر گجت‌های کوچکتر متصل کنید. معمولاً این درگاه‌ها کنار مانیتور تعبیه می‌شوند تا دسترسی به آنها تا حد امکان راحت باشد.

طراحی و ارگونومی

عموماً افراد مختلف، استایل بدنی متفاوتی دارند و با این حساب داشتن مانیتوری که پایه آن قابلیت تغییر ارتفاع نداشته باشد مشکل بزرگی است. همچنین اگر مانیتور نتواند زاویه دید مناسبی ارائه دهد نیز، مشکلات زیادی در کار کردن با آن پیش خواهد آمد. برای برخی از طراحان، داشتن مانیتوری با پایه متحرک که اجازه چرخش 90 درجه ای را به کاربر می‌دهد، می‌تواند کار را بسیار ساده کند.

راهنمای جامع خرید مانیتور طراحی، ادیت عکس و تدوین فیلم: قیمت مانیتور

مانیتورهای نسل جدید گزینه‌های ارزانی نخواهد بود. این در حالی است که هزینه مانیتوری که انتخاب می‌کنیم بسیار مورد توجه است. اگر کمی در وبسایت‌های آنلاین جستجو کنید خواهید توانست بهترین مانیتور را از نظر قیمت (نسبت به سایرین) پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید «کیفیت کار بسته به ابزار سازنده آن است»، اگر شما طراح گرافیک هستید و پروژه‌هایی که در دست دارید نیازمند دقت بالا برای رنگ‌ها، مقیاس خاکستری و یا توجه ویژه به ریزترین جزئیات تصویر دارد، صرفه جویی در هزینه هایتان با خرید یک مانیتور ضعیف، در آینده به شغل شما کمکی نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا