راهنمای جامع خرید رم

راهنمای جامع خرید رم: همانطور که می‌دانیم سرعت رایانه‌ها تا حد زیادی به رم آن بستگی دارد. معمولا افراد هنگامی که به دنبال راهنمای خرید رم کامپیوتر هستند، سعی می‌کنند ویژگی‌های را در نظر بگیرند که در نهایت با نصب آن رم بر روی سیستم سرعت کار کردن با لپ تاپ و یا کامپیوتر خود را به صورت چشمگیری افزایش دهند.

نکته‌ای که در این قسمت وجود دارد، این است که سرعت و میزان ظرفیت رم رابطه مستقیمی دارند. به این معنا که هر چه ظرفیت رم بیشتر باشد، سرعت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای همین است که اولین توصیه به کسانی که از کندی سیستم خود خسته شده‌اند، ارتقا رم آن است.

راهنمای جامع خرید رم

ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید رم باید بدانید

برای خرید بهترین رم، لازم است با قسمت‌های اصلی این قطعه آشنا شوید و کمی بیشتر در رابطه با آن‌ها بدانید. از جمله ویژگی‌های مهمی که یک رم می‌تواند داشته باشد، عبارت است از:

  • نسل حافظه رم
  • فرم فاکتور مادربرد و تعداد اسلات‌ها
  • تایمینگ رم
  • فرکانس رم
  • پهنای باند رم

 

نسل حافظه رم

رم‌ها دارای نوعی تکنولوژی به نام DDR هستند که از ابتدا تا کنون در چهار نسل که از نظر سرعت پردازش متفاوت هستند، ارتقا پیدا کرده است. به تازگی نسل پنجم آن نیز روانه بازار شده است.

احتمالا بر روی بدنه‌ی ‌رم‌ها با واژه‌های DDR, DDR2, DDR3 و DDR4 روبرو شده‌اید که هر یک نسل حافظه رم را نشان می‌دهد. تقریبا DDR و DDR2 منسوخ شده‌اند و نسل‌های DDR3 و DDR4 بیشترین استفاده را دارند.

نکته‌ی قابل توجهی که در این قسمت وجود دارد، این است که شما نمی‌توانید رم DDR4 را بر روی مادربردی نصب کنید که سازگار با DDR3 است و برعکس.

تکنولوژی به کار رفته در هر یک از این رم‌ها در سرعت حافظه رم بسیار موثر است. هر چه نسل جدیدتر باشد، سرعت حافظه رم هم بیشتر خواهد بود.

فهمیدن اینکه مادربرد شما از چه نوع حافظه‌ای پشتیبانی می‌کند، کار سختی نیست. کافی است که نوع مادربرد خود را در قسمت system model خود ببینید و سپس در سایت سازنده آن را بررسی کنید و ببینید بر اساس مشخصاتی که شرکت سازنده در وب سایت درج کرده است، با کدام نسل‌های حافظه سازگار است.

راهنمای جامع خرید رم

فرم فاکتور مادربرد و تعداد اسلات‌ها

یکی دیگر از نکاتی که در وب سایت شرکت سازنده باید به آن توجه کنید، نوع فرم فاکتور مادربرد و تعداد اسلات سازگار با رم است. تعداد اسلات‌ها بستگی به نوع فرم فاکتور حافظه دارد. مثلا فرم فاکتور ATX تنها از 4 اسلات رم پشتیبانی کند. فرم فاکتور Mini ITX از دو اسلات و Micro ATX از 4 اسلات رم پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر EATX آخرین فرم فاکتوری است که از 8 اسلات رم پشتیبانی می‌کند. و می‌تواند انتخاب مناسبی برای گیمرها باشد.

ظرفیت رم

یکی از مولفه‌های مهمی که در راهنمای خرید رم کامپیوتر باید به آن دقت کنید، ظرفیت آن است. ظرفیت رم به شدت در سرعت آن تاثیر گذار است. هر چقدر ظرفیت آن بیشتر باشد، قدرت ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتری را دارد و در نتیجه در زمان کمتری اطلاعات را در اختیار واحدهای اصلی قرار می‌دهد. و به این صورت سرعت سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ظرفیت حافظه‌های رم امروزی 2 تا 64 گیگابایت است. در حال حاضر ظرفیت 16 گیگ طرفداران بسیاری دارد. اما اگر احساس می‌کنید به کمتر از آن نیاز دارید، می‌توانید یک رم 8 گیگ خریداری کنید و بعدها در صورت نیاز آن‌را به 16 یا بیشتر ارتقا دهید.هنگام ارتقا و یا نصب رم با میزان ظرفیت بیشتر از توان لازم سیستم برای ارتقا پردازنده و کارت گرافیک غافل نشوید.

تایمینگ رم (CL)

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریف دقیقی از تایمینگ بدهیم، باید این‌گونه بگوییم که CL همان مدت زمانی است که رم پاسخی را برای پردازنده ارسال می‌کند. هر چه این مدت زمان کمتر باشد، بهتر است. این مدت زمان با عنوان کلاک پالسی شناخته می‌شود که در تمامی نسل‌های حافظه با اعداد متفاوتی همراه است. اگر قصد خرید بهترین رم را دارید، بهتر است به عدد کلاک پالس آن دقت کنید. هر چقدر این عدد کمتر باشد، زمان پاسخ رم به پردازنده کمتر خواهد بود.

راهنمای جامع خرید رم

 

پهنای باند

رم‌های چندکاناله آخرین نسل از به کار گیری تکنولوژی در ساخت انواع رم است که امکان استفاده از پهنای باند بیشتر را فراهم می‌کند. پیکربندی این رم‌های چند کاناله باید با مادربرد سازگار باشد. هر چقدر پهنای باند رم بیشتر باشد، داده‌های بسیاری بین این حافظه و پردازنده رد و بدل می‌‍شود که تاثیر چشمگیری در میزان سرعت و کارکرد سیستم دارد.

قیمت رم کامپیوتر

رم کامپیوتر دارای انواع مختلفی است که فناوری به کار رفته در طراحی و ساخت آن متفاوت است. بنابراین برند سازنده، ویژگی‌ها و قابلیت‌های رم در تعیین قیمت آن نقش مهمی دارند. از طرفی در چند سال اخیر در ایران تحریم و نوسانات بازار باعث شده است قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای تغییر کنند و به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت رم سیستم شناخته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا