ترفندهای ساده کامپیوتر ( قسمت دوم)

ترفندهای ساده کامپیوتر ( قسمت دوم) اگر به دنبال راه‌هایی هستید که کار کردن با رایانه را برای شما آسان می‌کند و از طرفی سرعت عمل و ایمنی کارهای شما را بالا می‌برد، در این سری از آموزش‌های ترفند با ما همراه باشید تا پنج ترفند ساده را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید….

چگونه می‌توان چندین فایل را همزمان تغییر نام داد؟

اگر فایل‌های زیادی دارید که می‌خواهید نام آن‌ها را تغییر دهید نیازی نیست که آن‌ها را یکی پس از دیگری انتخاب کنید. همه فایل‌ها را انتخاب کنید و نام اولین مورد را در لیست تغییر دهید. همه فایل‌ها نام یکسان با عددهای مختلف در انتهای نام خواهند داشت.

ترفندهای ساده کامپیوتر ( قسمت دوم)

چگونه کاری کنیم کامپیوترمان صحبت کند؟!

انجام این ترفند کامپیوتری سرگرم کننده است. برای این کار از یک اسکریپت استفاده خواهیم کرد تا کامپیوتر ویندوزمان صحبت کند. این اسکریپت ساده و بی‌خطر است.

اولین کاری که باید انجام دهید باز کردن Notepad است. برای ایجاد اسکریپت از این برنامه استفاده خواهیم کرد. سپس متن زیر را در آن قرار دهید.

Dim Message, Speak

Message=InputBox(“Enter text”,”Speak”)

Set Speak=CreateObject(“sapi.spvoice”)

Speak.Speak Message

سند ایجاد شده را با عنوان something.vbs ذخیره کنید. نام می‌تواند هر چیزی باشد. برای این کار ، روی File >> Save As  کلیک کنید. همانطور که در بالا نوشتیم، در نام فایل هر چیزی را که می‌توانید برای یادآوری اسکریپت استفاده کنید قرار دهید، فقط مطمئن شوید که با .vbs به پایان برسد.

در نوع Save as ، All files  را انتخاب کنید سپس save را بزنید تا کار تمام شود. مکانی که اسکریپت را در آن ذخیره کرده‌اید پیدا کرده و آن را باز کنید. هر چیزی که می‌خواهید کامپیوترتان بگوید را تایپ کنید و OK را بزنید. شما می‌توانید از این کار برای سرگرمی، آموزشی و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید.

 

ترفندهای ساده کامپیوتر ( قسمت دوم)

ترفندهای ساده کامپیوتر ( قسمت دوم)

 

چگونه می‌توان همه برنامه‌ها را کوچک کرد؟

هنگامی که برنامه‌های زیادی در حال اجرا هستند و می‌خواهید همه آن‌ها را همزمان در دسکتاپ کوچک کنید؛ از Windows Key + D استفاده کرده تا تمام برنامه‌ها را به یک باره کوچک کنید.

همچنین می‌توانید از Windows Key + M  استفاده کنید اما تفاوت در این است که اگر دو بار window و D را فشار دهید برنامه‌ها را بزرگ می‌کند.

Windows Mفقط همه برنامه‌ها را کوچک می‌کند اما نمی‌تواند آن‌ها را دوباره بزرگ کند.

چگونه صفحه کلید خود را به ماوس تبدیل کنیم؟

با استفاده از این ترفند می‌توانید صفحه کلید خود را به ماوس تبدیل کنید. ساده ترین راه برای این که صفحه کلید را به ماوس تبدیل کنید استفاده از میانبر Alt + Shift + NumLock است. میانبرها بسیار سریع و ساده هستند اما اگر می‌خواهید از مراحل انجام این ترفند مطلع شوید دستورات زیر را دنبال کنید.

کنترل پنل را باز کنید و view by را بر اساس category تنظیم کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید.

Ease of Access >> Ease of Access Center >> Make the mouse easier to use >> Turn on Mouse Keys را فعال کنید. برای افزایش سرعت و شتاب ماوس، روی Setup Mouse Keys کلیک کنید.

اگر از ویندوز xp استفاده می‌کنید، پس از باز کردن پنجره کنترل پنل ، این مراحل را دنبال کنید.

Switch to Classic view >> Accessibility Options >> Mouse Tab >> MouseKeys

سپس کلید NumLock را فشار دهید تا کار تمام شود.

صفحه کلید خود را با چراغ‌های دیسکو نمایش دهید

آنچه در اینجا خواهید آموخت این است که چگونه یک اسکریپت با استفاده از notepad ایجاد کنید که باعث شود چراغ‌های صفحه کلید مانند چراغ‌های دیسکو چشمک بزنند.

در ابتدا notepad را باز کنید، سپس کدهای زیر را در آن جایگذاری کنید و فایل را با عنوان Everything.vbs ذخیره کنید. هر کلمه‌ای را که می‌خواهید برای نام اسکریپت انتخاب کنید و مطمئن شوید که با .vbs تمام می‌شود.

Set wshShell =wscript.CreateObject(“WScript.Shell”)

do

wscript.sleep 100

wshshell.sendkeys “{CAPSLOCK}”

wshshell.sendkeys “{NUMLOCK}”

wshshell.sendkeys “{SCROLLLOCK}”

loop

مکانی را که اسکریپت را در آن ذخیره کرده‌اید پیدا کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا نور دیسکو روی صفحه کلید شما فعال شود. با استفاده از task manager می‌توانید روشن و خاموش شدنشان را غیرفعال کنید، روی processes کلیک کرده و wscript.exe را پیدا کنید، روی آن کلیک کرده و پایان کار را بزنید.

ترفندهای ساده کامپیوتر ( قسمت دوم)

 

چگونه پورت‌های USB را در کامپیوتر خود غیرفعال کنیم؟

غیرفعال کردن پورت‌های USB در کامپیوتر امکان پذیر است و باعث امنیت بیشتر کامپیوتر می‌شود و می‌تواند از دسترسی غیرضروری به فایل‌های شما جلوگیری کرده و از کامپیوتر در برابر بدافزارهایی که از اتصال USB می‌آیند محافظت کند.

توجه داشته باشید که اگر از صفحه کلید یا ماوسی استفاده می‌کنید که از طریق USB به کامپیوتر شما متصل است، نباید این ترفند را امتحان کنید زیرا صفحه کلید یا ماوس قطع می‌شود. با نگه داشتن کلید Windows به علاوه R کادر Run را باز کنید. Regedit را در جعبه تایپ کنید. با دنبال کردن مراحل زیر به USBSTOR بروید.

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ USBSTOR

به سمت راست نگاه کنید و روی Start دوبار کلیک کنید. یک جعبه باز می‌شود، در جعبه مقدار داده ، 3 را با 4 جایگزین کنید و روی ok کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که تمام پورت‌های USB در کامپیوتر شما غیرفعال هستند. برای فعال کردن پورت‌های USB ، عدد 3 را به جای 4 در جعبه قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا