آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟ نگرانی برای میزان عمر باتری تلفن همراه بجا و بسیار مهم است. اگر به خرید گوشی جدیدی مانند Motorola Razr، Samsung Galaxy Note 20 یا iPhone 12 فکر می‌کنید، عمر باتری آن عامل مهمی برای انتخاب و هزینه کردن است. همانطور که روز به روز انتظار ما از ویژگی‌های تلفن‌های همراه بیشتر و بیشتر می‌شود؛ طبیعی است که نیاز و توقعمان از طول عمر و میزان نگهداری و سرعت شارژ شدن باتری نیز بیشتر شود. چراکه اپلیکشن‌ها و دوربین تلفن همراه شارژ آن را زودتر به اتمام می‌رسانند.

تاکید دائمی بر عمر باتری یکی از دلایلی است که شارژرهای سریع برای دستگاه‌های پیشرفته درنظرگرفته شده‌اند. سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین آن‌ها متعلق به تلفن‌های ممتازی مانند گلکسی اس 20 و آیفون 12 است. اگر باتری تلفن همراه شما به خط قرمز رسیده باشد می‌توانید باخیالت راحت در کمتر از 30 دقیقه تلفن شما را برای باقی روز شارژ کند.

اکنون که شارژ سریع برای گوشی‌ها به راحتی در دسترس است، سؤالاتی نیز پیش خواهد آمد: آیا شارژر با ظرفیت بالا می‌تواند در کوتاه مدت به باتری گوشی شما آسیب برساند؟ آیا در طول زمان می‌تواند قابلیت ذخیره انرژی تلفن شما را کاهش دهد؟ چه چیزی باعث فرسودگی باتری گوشی شما می‌شود؟

برای دریافت پاسخ، نظریات چندین محقق و مهندس را در مورد تاثیرات شارژ سریع بر عمر باتری گوشی بررسی کردیم و در نهایت به یک پاسخ قاطعانه رسیدیم.

باتری تلفن شما به این زودی‌ها فرسوده نخواهد شد

تمامی تلفن‌های همراه و اغلب وسایل الکترونیکی شخصی از باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یون (li-ion) استفاده می‌کنند. تولید باتری‌هایی که دوام بیشتری دارند کاری بسیار پیچیده است. زیرا فناوری ساخت باتری تلفن همرا در دهه‌های اخیر تغییر نکرده است. بلکه بسیاری از پیشرفت‌های اخیر که موجب بالا رفتن طول عمر باطری و سرعت شارژ آن شده؛ حاصل ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که در این تلفن‌های هوشمند تعبیه شده. همچنین حاصل نرم‌افزارهایی است که شارژ و دشارژ را کارآمدتر مدیریت می‌کند. بنابراین بجای آنکه به یکباره سارژ تلفن شما استفاده شود، مدیریت شده و به آهستگی آن‌را استفاده می‌کنید.

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟

متأسفانه میزان توجهی که بر روی باتری اوتومبیل‌ها و لوازم خانگی می‌شود، برای تلفن‌های همراه صورت نمی‌گیرد.

عامل دیگری که تلفن‌های هوشمند را از نظر شارژ نسبت به سایر دستگاه‌های هوشمند ضعیف‌تر نشان می‌دهد، اندازه باتری آنها است. در مقایسه با باتری ماشین برقی، منبع انرژی یک تلفن بسیار کوچک است. به عنوان مثال، باتری قابل شارژ تسلا 3 دارای ظرفیت باتری بیش از 4000 برابر بیشتر از آیفون 11 پرو مکس است.

باتری تلفن‌ها بر حسب میلی‌آمپر ساعت اندازه گیری می‌شوند، در حالی که باتری‌های خودروهای الکتریکی با وات ساعت اندازه گیری می‌شوند. البته امکان ترسیم معادل‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، پیکسل 4 دارای باتری 2800 میلی‌آمپر ساعت (یا 10.6 وات ساعت) است و آیفون 11 پرو مکس طبق گزارشات دارای باتری 3969 میلی‌آمپر ساعت (15.04 وات ساعت) است. در همین حال، شورولت از یک باتری 18400 وات ساعتی استفاده می‌کند و یک تسلا مدل 3 متوسط از یک باتری 62000 وات ساعتی استفاده می‌کند.

تاثیر ابعاد باتری

ابعاد باتری یک دستگاه هوشمند حائز اهمیت است. زیرا هرچه باتری بزرگتر باشد، ترفندهای صرفه جویی در باتری برای افزایش عمر آن بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، وقتی باتری را شارژ می‌کنید، ولتاژ افزایش یافته و آن‎را تحت فشار قرار می‌دهد، به خصوص در طول 20٪ پایانی شارژ. برای جلوگیری از این استرس، سازندگان خودروهای الکتریکی ممکن است باتری‌های جدید را تا 80 درصد شارژ کنند. به دلیل ظرفیت باتری بزرگتر، ماشین الکتریکی همچنان می‌تواند مسافت قابل قبولی را طی کند، در حالی که از استرس ناشی از ولتاژهای بالاتر جلوگیری می‌کند. این اقدام می‌تواند طول عمر باتری خودرو را دو برابر کند.

باتری‌های گوشی بزرگ‌تر می‌توانند با شارژ کردن، مدت زمان کارکرد تمام روز دوام بیاورند. اما معمولاً هنگامی که 100 درصد کامل شارژ شده باشند. در حالی که شارژ کامل باعث می شود باتری برای مدت زمان قابل قبولی دوام بیاورد، تحت فشار بیشتری از ولتاژ قرار می‌گیرند که از عمر آن‌ها کاسته می‌شود.

به غیر از یک پیشرفت بزرگ در فناوری باتری، بهبود باتری‌های تلفن ما به طور کلی از صرفه جویی بیشتر دستگاه‌ها حاصل می‌شود.

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟

شارژ سریع به باتری شما آسیب نمی رساند

یک شارژر معمولی دارای توان خروجی 5 تا 10 وات است. یک شارژر سریع‌تر می‌تواند آن را تا هشت برابر بهبود بخشد. به عنوان مثال، آیفون 11 پرو و پرو مکس دارای شارژر سریع 18 واتی هستند، گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس دارای شارژرهای 25 واتی در جعبه خود هستند. سامسونگ یک شارژر فوق سریع 45 واتی را به قیمت 50 دلار به ‌فروش می‌رساند.

چنانچه نقص فنی در باتری یا لوازم الکترونیکی شارژر شما وجود نداشته باشد، استفاده از شارژر سریع در طولانی مدت به باتری گوشی شما آسیبی وارد نمی‌سازد.

باتری‌های شارژ سریع در دو فاز کار می‌کنند. در فاز اول یک ولتاژ بسیار شدیدی را به باتری خالی یا تقریباً خالی وارد می‌کند. این اقدام باعث شده که در 10 یا 15 و یا 30 دقیقه اول شارژ، تلفن شما بین 50 الی 70 درصد شارژ شود. دلیل آن این است که در مرحله اول شارژ، باتری‌ها می‌توانند به سرعت شارژ را بدون تأثیرات منفی عمده بر سلامت بلندمدت خود جذب کنند.

به عنوان مثال، سامسونگ وعده می‌دهد که شارژر 45 واتی خود می‌تواند ظرف نیم ساعت از صفر به 70 درصد شارژ برسد. اپل می‌گوید شارژر سریعی که با آیفون 11 پرو عرضه می‌شود می‌تواند در 30 دقیقه 50 درصد شارژ شود.

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟ فاز دوم شارژ دهی

در فاز دوم سازندگان تلفن همراه سرعت شارژ را کاهش داده و آن‌را به دقت مدیریت می‌کنند. چنانچه فاز دوم به درستی اجرا نشود، فرایند شارژ می‌تواند به باتری آسیب جدی برساند.

آرتور شی، مهندس سایت تعمیرات DIY iFixit، پیشنهاد می‌دهد باتری را به عنوان یک اسفنج تصور کنید. وقتی برای اولین بار آب را روی یک اسفنج خشک می‌ریزید، به سرعت مایع را جذب می‌کند. برای باتری، این دقیقا همان فاز اول شارژ سریع است.

همانطور که به ریختن آب روی اسفنجی که به طور فزاینده خیس می‌شود با همان سرعت ادامه می‌دهید، اسفنج اشباع شده و مایع را پس می‌دهد. در باتری، این شارژ جذب نشده می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که به طور بالقوه به باتری آسیب می‌رساند…

سیستم مدیریت باتری دو فاز شارژ را به دقت زیر نظر دارد و سرعت شارژ را در فاز دوم کاهش می‌دهد تا به باتری زمان دهد تا شارژ را آهسته جذب کند و از آسیب جلوگیری کند. به همین دلیل 20% پایانی شارژ تلفن همراه معمولا به طول می‌انجامد.

شما نمی‌توانید باتری گوشی خود را بیش از حد شارژ کنید

شارژ بیش از حد باعث ایجاد نگرانی در بین دارندگان تلفن همراه بود. نگرانی کاربران این بود که چنانچه گوشی مدت زمان زیادی پس از شارژ شدن در برق بماند، جریان برق سبب شارژ بیش از حد شده و به باتری آن آسیب وارد می‌سازد. برخی هم بر این باور بودند که جریان برق گرمای زیادی تولید کده و باعث از بن رفتن قطعات داخلی گوشی شود.

با این حال، طبق گفته کارشناسان، سیستم مدیریت باتری طراحی شده در این گوشی‌ها باعث می‌شود  هنگامی که باتری به 100% شارژ رسید، عملیات شارژ شدن قطع شود.

Venkat Srinivasan، محقق باتری در آزمایشگاه ملی Argonne و مدیر مرکز مشترک Argonne برای علم ذخیره‌سازی انرژی، می‌گوید: «تا زمانی که مشکلی در مدار باتری پیش نیاید، نمی‌توانید یک تلفن مدرن را بیش از حد شارژ کنید. “در آن‌ها سیستم حفاظتی تعبیه شده است تا از این اتفاق جلوگیری کند.”

به یاد داشته باشید که ، همانطور که در بالا توضیح داده شد، هنگام شارژ 100٪ باتری تحت فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که سازندگان وسایل نقلیه الکترونیکی شارژ باتری‌های جدید را حدود 80٪ قطع می‌کنند.

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟ رویکرد هوشمندانه اپل

اپل رویکرد هوشمندانه‌ای برای حل این مشکل در پیش گرفته است. و با نرم‌افزار iOS 13 باتری آیفون را تا 100% شارژ می‌کند بدون اینکه در دراز مدت آسیبی به آن وارد سازد.

اگر مکررا در طول روز یا هنگام خواب آیفون خود را به برق متصل می‌کنید، می‌توانید یک تنظیم باتری iOS 13 به نام Optimized Battery Charging را روشن کنید که برنامه شارژ شما را کنترل می‌کند. این کار، شارژ باتری آیفون شما را روی 80% نگه می‌دارد و اجازه شارژ شدن بیش از 80% را نمی‌دهد.

برای جلوگیری از آسیب‌های طولانی مدت به باتری تلفن همراه، می‌توانید وقتی شارژ گوشی به 80% رسید، آن را از برق خارج کنید. البته این رویکرد باعث می‌شود دفعات شارژ شدن گوشی شما افزایش یابد.

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟ شما نباید اجازه دهید باتری شما به صفر برسد

ممکن است بخواهید هر چند وقت یک‌بار شارژ تلفنتان تا انتها تخلیه شود تا به باتری کمک کند تا وضعیت شارژ خود را دوباره تنظیم کند. این اقدام به هیچ عنوان درست نیست.

در واقع، تخلیه کامل باتری می‌تواند باعث واکنش‌های شیمیایی شود که به مرور زمان می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد. برای جلوگیری از تخلیه کامل، سیستم مدیریت باتری شامل ویژگی‌های ایمنی است که وقتی شارژ گوشی به نزدیکی 0% می‌رسد، آن را خاموش می‌کند.

اگر می‌خواهید سلامت باتری خود را ببرید، زمانی که شارژ گوشی از 30 درصد پایین‌تر آمد، آن‌را به برق وصل کنید.

آیا شارژ سریع روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟

دمای بالا می‌تواند به باتری شما آسیب برساند

گرما دشمن واقعی باتری شماست. دمای بالا باعث کاهش طول عمر باتری در طول زمان می‌شود.

برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، که می‌تواند باتری را در طول زمان کارایی باتری را کاهش دهد، باید گوشی خود را از نور مستقیم آفتاب، لبه پنجره و از داشبورد ماشین دور نگه دارید. در مواردی که باتری گوشی بیش از حد گرم شود امکان انفجار آن بالا می‌رود.

ایسیدور بوچمن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فناوری باتری Cadex Electronics و وب سایت آموزشی دانشگاه باتری، گفت که دمای بالای 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) می‌تواند کارایی باتری را کاهش دهد.

پس تا جایی که می‌توانید آن را از دمای بالا دور نگه دارید. اگر برای مدت طولانی زیر نور خورشید هستید، سعی کنید آن را در سایه یا درون کیف خود حمل کنید. حتی بهتر است در روزهای گرم تابستان درون کیفتان یک بطری آب قرار دهید و گوشی خود را در مجاورت این بطری بگذارید. با این اقدام از گرم شدن آن جلوگیری خواهید کرد.

شارژرها و کابل‌های نامتناسب به باتری شما آسیبی نمی‌رساند

مگر اینکه از شارژرها و کابل‌های تقلبی یا آسیب‌دیده استفاده کنید. ترکیب کردن و تطبیق کابل‌ها و شارژرها به باتری شما آسیبی نمی‌رساند. با این حال، ممکن است مانند زمانی که از شارژر تلفن خود استفاده می‌کنید، دستگاه شما به سرعت شارژ نشود.

برخی از تلفن‌ها، مانند گوشی‌های هوآوی و وان پلاس، از طراحی شارژ اختصاصی استفاده می‌کنند. این طراحی شامل بخشی از مدار است که مسئول شارژ سریع در شارژر است. برای استفاده کامل از شارژ سریع اختصاصی دستگاه، باید از شارژر سازگار آن استفاده کنید.

سایر سازندگان تلفن، مانند سامسونگ و اپل، به قوانین استاندارد صنعتی برای شارژ سریع نزدیک‌تر هستند. و به شما امکان می‌دهند با انواع کابل‌ها و شارژرهای سازگار، به طور موثر شارژ کنید.

مطمئن‌ترین راه، استفاده از شارژرها و کابل‌های موجود در جعبه است. زیرا هنگام ترکیب و تطبیق شارژرها و کابل‌ها با گوشی، دستگاه می‌تواند به‌طور پیش‌فرض به کمترین سرعت شارژ ممکن برسد.

چگونه می‌توانم در مصرف باتری گوشی خود صرفه جویی کنم؟

می توانید از ترفندهای معمول صرفه جویی در مصرف انرژی برای صرفه جویی در انرژی باتری خود استفاده کنید. مانند کم کردن روشنایی صفحه نمایش، خاموش کردن Wi-Fi و بلوتوث در زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، و استفاده از داده‌های پس زمینه را محدود کنید.

اما حقیقت این است که هر چقدر هم که مراقب باشیم، باتری گوشی ما تا یک حدی دوام می‌آورد. پس تا جایی که می‌توانیم از باتری خود استفاده کنیم، بدون اینکه دائماً نگران شارژ آن باشیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا