فضای ابری معایب و مزایا

فضای ابری معایب و مزایا با گذشت زمان و افزایش نیاز کاربران به فضاهای ذخیره سازی اطلاعات سبب شده تا کاربران اعم از شخص و شرکت‌ها جهت ذخیره اطلاعات خود به فضای ابری یا Cloud  روی بیاورند. از طرفی بازیابی سریع اطلاعات از این محیط نسبت به حافظه هایی نظیر SSD و HDD باعث محبوبیت هرچه بیشتر آن در میان کاربران شده. اما فضای ابری چیست؟ چه مزایا و چه معایبی دارد؟ آیا محیط امنی برای ذخیره اطلاعات است یا ممکن است اطلاعات شخصی ما از این سرورها دزدیده شود؟

فضای ابری معایب و مزایا  صطلاح رایانش ابری به جمع آوری و دسترسی به داده ها از طریق اینترنت اطلاق می شود. هیچ گونه داده ای روی هارد دیسک رایانه شخصی شما ذخیره نمی کند. جنبه های مثبت و منفی هر فناوری وجود دارد که بحث در مورد آنها قبل از معرفی بسیار مهم است. در این مقاله سعی داریم فضای ابری (Cloud) را معرفی و به و معایب و مزایای بپردازیم. با ما همراه باشید…

ذخیره‌سازی ابری یک سرویس آنلاین و ابری (Cloud) است که با استفاده از آن، اطلاعات شما بر روی یک دستگاه ذخیره‌سازی ثانویه ذخیره شده و در زمان نیاز دوباره اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. به جای اینکه اطلاعات شرکت را بر روی کامپیوتر، هارد درایو یا دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند USB، استوریج های گران قیمت یا هارد اکسترنال ذخیره کنید، این اطلاعات را می‌توان در مکانی که وجود خارجی نداشته، هر روز از آن پشتیبانی (Backup) گرفته می‌شود و مدیریت شده است، ذخیره کنید.

قیمت‌گذاری خدمات ذخیره‌سازی ابری معمولاً به صورت ماهانه یا با توجه به نیاز مصرفی شرکت می‌باشد. هر گیگ حجمی که مصرفی کنید، مقدار مشخصی به حساب شما ماهانه‌تان افزوده خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر از این سرویس به صورت آزاد و بدون اشتراک استفاده کنید، در آخر کار باید هزینه زیادی را محتمل شوید.

فضای ابری معایب و مزایا

معایب ذخیره سازی ابری

  • آسیب پذیری امنیتی یکی از نقاط ضعف برخورد با ارائه دهندگان رایانش ابری است. هرگونه اطلاعات محرمانه در مورد تجارت را می توان با ارائه دهنده خدمات محاسبات ابری شخص ثالث مبادله کرد. این اطلاعات می تواند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرد.
  • سرور ارائه دهنده ابر شما ممکن است با قطع برق ، دسترسی ضعیف به اینترنت ، نگهداری خدمات و غیره روبرو شود. و از خدمات به شما باز بماند.
  • ممکن است یک سازمان به دلیل اختلاف بین راه حل های ارائه دهنده با چالش های جدی روبرو شود زیرا می خواهد از یک پلت فرم ابری به پلت فرم دیگر تغییر کند.
  • پیاده سازی اطلاعات در کلاینت های ابری کاربران کمترین میزان کنترل و نحوه بارگزاری دارند. و در سرورهای راه دور کاملاً توسط ارائه دهندگان خدمات اداره و مدیریت می شوند. و کاربر عملا هیچ دسترسی برای کنترل آن ندارد.
  • یکی دیگر از اشکالات ذخیره سازی ابری وابستگی پنهانی است که به عنوان “قفل ارائه دهنده” نیز شناخته می شود. اغلب ، اختلافات ریشه دار بین پلتفرم های ارائه دهنده ، تغییر از یک به پلت فرم دیگر را دشوار می کند.
  • در رایانش ابری ، دسترسی به اینترنت خوب ضروری است. بدون اتصال به اینترنت ، نمی توانید اتصال ابری دریافت کنید.
  • ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری برای ارائه کمک کافی به مشتریان تلاش می کنند. علاوه بر این ، آنها تمایل دارند روی سوالات متداول یا کمک آنلاین مشتریان خود تمرکز کنند ، که می تواند برای افراد غیر فنی یک کار خسته کننده باشد.
  • زیرساخت ابری اغلب در برابر بی ثباتی و سایر مشکلات تکنولوژیکی آسیب پذیر است. حتی از نظر حفظ استانداردهای نگهداری بالا ، بهترین شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری می توانند با این نوع چالش روبرو شوند.

فضای ابری معایب و مزایا

مزایای استفاده از ذخیره سازی ابری

  • بزرگترین مزیت ذخیره سازی ابری صرفه جویی در هزینه است. این به شما امکان می دهد هزینه های قابل توجهی را صرفه جویی کنید زیرا هیچ هزینه سخت افزاری واقعی مورد نیاز نیست.
  • دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود فضای ذخیره سازی ابری نسبت به محاسبات داخلی قابل اطمینان تر باشد ، از جمله برخی موارد نقض داده های ابر در سطح بالا.
  • یکی از مزایای اصلی ذخیره سازی ابری برای کسب و کار ، قابلیت اطمینان بودن است. به این صورت که  بلافاصله کاربران را  در مورد به روزرسانی ها مطلع میکند.
  • دسترسی به پروژه‌ها و اطلاعات در هر مکانی و در هر زمانی برای شما فراهم استو نیازی نیست برای دسترسی به اطلاعات خود از طریق سیستم شرکت و یا در زمانی خاص ادام کنید. بلکه در24 ساعت شبانه روز و در هر جایی به اطلاعات خود از طریق تلفن همراه و لپ تاپ دسترسی خواهید داشت.
  • زیرساخت ابری اینترنت با اطمینان از در دسترس بودن برنامه شما ، بهره وری و کارآیی شرکت را به حداکثر می رساند.
  • ابر دارای فضای محاسباتی تقریباً بی نهایت است. به راحتی می توانید فضای ذخیره سازی را در هر زمان با هزینه های بسیار اندک ماهانه افزایش دهید.
  • هنگامی که اطلاعات در سرور ذخیره می شود ، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی آن ساده تر است ، در حالی که بازیابی اطلاعات از روی سخت افزارهایی مانند هاردها بسیار دشوار، پر هزینه و بعضا غیر ممکن است.

فضای ابری معایب و مزایا

نتیجه گیری

لازم است با در نظر گرفتن مزایا و معایب رایانش ابری ، علل مزایا و معایب آن را در نظر داشته باشید. سپس با درنظر گرفتن نیاز و میزان محرمانه بودن اطلاعات خود، تصمیم بگیرید که از رایانش ابری استفاده کنید یا خیر.  در مورد معایب یاد شده نمیتوان با قاطعیت صحبت کرد چراکه گوگل پی در پی در حال به روز رسانی و تقویت این فضای زخیره سازی است. اما در هر صورت چنانچه که اطلاعات بسیار مهمی دارید بهتر است از فضای ذخیره سازی ابری استفاده نکنید. و از این فضا صرفا برای انجام کارهای اداری که نیاز به محرمانه ماندن اطلاعات ندارد و یا اطلاعات شخصی که شامل مدارک شناسایی شما نباشد؛ استفاده کنید.

با نظر دهی خود در رابطه با  مطلب فوق ما را در بهبود مطالب ارائه شده یاری کنید. با تشکر

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا