سری‌ های مادربرد ایسوس

 شاید در منظر اول، تفاوتی بین مدل‌های مختلف یک شرکت مانند TUF و ROG Strix نباشد. اما وقتی به جزییات آن نگاه می‌کنیم، مخصوصا برای کاربران ایرانی که همه چیز را با قیمت دلار باید خریداری نمایند، بسیار با اهمیت خواهد بود.

سری‌های مختلف مادربرد ایسوس هر کدام از برندها می‌توانند کاربرد خاصی داشته باشد. و هزینه‌های خرید هر کدام بسیار متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با خرید یک قطعه اشتباه، علاوه بر هزینه مازادی که می‌پردازید. کارایی مناسبی را نیز نداشته باشید. پس انتخاب برند در ایسوس و تفاوت آنها بسیار مهم است.

مادبرد ایسوس سری TUF

 TUF از عبارت The Ultimate Force گرفته شده است. به گروهی از محصولا ایسوس اشاره دارد که قواعد و شرایط خاصی در تولید آنها رعایت شده است. این شرایط شامل تست‌های طولانی مدت و مراحل مختلفی است که کارکرد طولانی آن محصول را تضمین می‌کند. The Ultimate Force به گروهی از محصولات Asus اشاره دارد که جز دسته کالاهای اقتصادی ایسوس به شمار می‌روند.

در حال حاضر ایسوس دو مدل از پرچمداران سری TUF خود را با نام های TUF Z270 MARK 1 و TUF Z270 MARK 2 معرفی کرده است. که این دو تنها در چند ویژگی جزئی با هم متفاوت هستند.

مادبرد ایسوس سری TUF

 

ایسوس برای سری TUF از قطعاتی فراتر از استانداردهای صنعتی استفاده می‌کند که به TUF Component معروف هستند. این قطعات نسبت به قطعات رایج و با کیفیت، طول عمر 20 درصد بیشتر و توان تحمل حرارتی بالاتری را دارند. یک سپر محافظتی با نام THERMAL ARMOR در مدلTUF Z270 MARK 1 تمامی سطح روی مادربرد را پوشانیده است.

این سپر علاوه بر حفظ استحکام بیشتر، از نشستن گرد و غبار و الکتریسیته ساکن بر روی اجزای مادربرد جلوگیری می‌کند. در قسمت پشت مادربرد نیز یک صفحه دیگر قرار دارد. که با نام TUF FORTIFIER قرار دارد. این صفحه مانند یک استخوان بندی مستحکم عمل کرده و آستانه تحمل وزن را تا 10 کیلوگرم برای مادربرد مهیا می‌کند.

در تمام مدل‌های مادربردهای سری TUF نسل جدید THERMAL RADAR 2+ قرار دارد. که امکان مدیریت همه جانبه دماها، ولتاژها، نحوه گردش فن‌ها وجود دارد. استفاده از چیپ تخصصی TUF ICe به همراه رابط TUF DETECTIVE به صورت مجزا امکان مدیریت دماها و فن ها را به شما می دهد. و شما می توانید تمامی عملیات در حال اجرا، و جزء به جزء وضعیت سیستم را به سادگی مانیتور کرده و در صورت لزوم عیب یابی کنید.

مادربرد ایسوس سری ROG:

نسل جدید مادربردهای سری ROG ایسوس نهایت قدرت پردازنده‌های جدید اینتل را به کاربران ارائه می‌دهند. سری ROG ویژه گیمرها طراحی و تولید شده است. این سری از مادربردهای ایسوس شرایط اورکلاک را به راحتی با چند کلیک فراهم می‌کند. محصولات ROG Strix جز بهترین محصولات Asus به حساب می‌آیند. این گروه از رده The Ultimate Force گران‌تر و با کیفیت و سرعت بالاتری عرضه می‌شود.

در برخی موارد سرعت‌ها یکسان است اما قابلیت‌ها و خدمات سری ROG Strix از TUF بالاتر و بهتر است. این قابلیت‌ها شامل موارد ظاهری مانند خروجی و ورودیها ، نورپردازی ، کیفیت و جنس قطعات الکترونیکی، لایه‌های متفاوت PCB و … میباشد.

مادربرد ایسوس سری ROG:

مادربردهای Extreme ایسوس ترکیبی از نهایت قدرت و زیبایی هستند. در این نسل دو مادربرد از این سری به مدل‌های ROG MAXIMUS XIII EXTREME و MAXIMUS XIII EXTREME Glacial معرفی شدند. هر دو مادربرد از سوکت LGA 1200 برخوردار هستند. و با تمام پردازنده‌های نسل یازدهم و دهم سازگاری کامل دارند.

علاوه بر این، هر دو مادربرد دارای 4 اسلات حافظه‌های RAM با پشتیبانی از ظرفیت 128 گیگابایت با معماری دو کاناله همراه هستند. در بخش مدار تغذیه نیز 2+18 فاز به صورت گروهی وظیفه کنترل و تامین توان مورد نیاز پردازنده و حافظه‌های RAM را بر عهده دارند.

مادربرد ایسوس سری Prime:

مادربردهای سری Prime با پردازنده‌های رایزن شرکت AMD سازگارند. این مادربردها که عموماً با کاربری تجاری و روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای ویژگی‌هایی فراتر از نیاز هستند. شرکت ایسوس در حال حاضر برای سری Prime سه مدل شاخص را در نظر گرفته است. Prime X370-Pro, B350-Plus و B350M-A در حال حاضر مادربردهای موجود در بازار هستند.

مادربرد ایسوس سری Prime:

با استفاده از 5 راهکار خلاقانه ایسوس، تنها با یک کلیک کل سیستم را بهینه می‌کند. اورکلاک پردازنده، مدیریت بهینه خنک‌کننده سیستم، به‌کارگیری نسل سوم فناوری T-Topology برای افزایش کارایی در حافظه‌‌ها بخشی از این راهکار بود. استفاده از مدار تغذیه دیجیتالیDIGI+VRM  ایسوس و به‌کارگیری قطعات بهینه و با کیفیت در آن، هم در اتلاف انرژی و تولید گرما بهتر عمل می‌کند و هم در شرایط بار کاری زیاد، پایداری سیستم را تضمین خواهد کرد.

مادربرد ایسوس سری Proart:

از دیکر سری‌های مختلف مادربرد ایسوس میتوان به  سری ProArt اشاره کرد. این سری برای رفع موانع و ارائه عملکرد بهینه به سازندگان محتوا که در مدل‌سازی و رندر سه بعدی ، انیمیشن یا تولید رسانه کار می‌کنند، ساخته شده است. این مجموعه به شما این قدرت را می‌دهد تا بر خلاقیت خود تمرکز کرده و موارد ممکن را گسترش دهید. سری ProART طراحی مینیمالیستی دارد که شامل نمای مشکی در بخش بیرونی با رگه‌هایی از رنگ طلایی است.

نام ProArt را پیش‌تر ایسوس در ساخت مانیتورهایی مخصوص برای کار‌های گرافیکی و استفاده توسط طراحان به کار برده بود؛ اما اکنون مادربردی توسط ایسوس ساخته و پرداخته شده است که پیشوند ProArt را یدک می‌کشد و بر اساس مشخصات ظاهری، قرار است نیازهای ویژه‌ی طراحان را مرتفع سازد.

مادربرد ایسوس سری Proart:

سري ProArt برای استفاده در ورک‌استیشن‌های جریان اصلی و همچنین کریتورهایی که به دنبال یک مادربرد مجهز به امکانات مختلف هستند و نیازی به نورپردازی RGB و طراحی بهینه شده برای اورکلاک ندارند، گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید. VRM پردازنده در این مادربرد از طراحی 2+12 فازه بهره می‌برد و برق مورد نیاز پردازنده توسط یک اتصال 8 پین تامین می‌شود. مجموعا 4 اسلات رم DIMM در نظر گرفته شده که امکان نصب ماژول‌های رم DDR4 با حداکثر سرعت 4600 مگاهرتزی را میسر کرده است.

 این مادربرد از حداکثر 128 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. امکان نصب چند کارت گرافیک و 3 اسلات PCIe 3.0 x16 فول سایز در این مادربرد ارائه شده است. دو مورد از این سه اسلات از نوع تقویت شده هستند و علاوه بر این، دو اسلات PCIe 3.0 x1 و دو اسلات M.2 نیز در نظر گرفته شده‌اند.

 مادربرد ایسوس سری Workstation:

مادربردهای سری Workstation برای افراد حرفه‌ای در زمینه آموزش هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، انیمیشن یا ارائه سه بعدی طراحی شده‌اند. مادربردهای Pro Workstation با گرافیک قابل ارتقا ، فضای ذخیره سازی، اتصال چشمگیر و قابلیت اطمینان، راه حل ایده‌آل برای متخصصان خلاق و مدیران فناوری اطلاعات هستند.

 مادربرد ایسوس سری Workstation:

این مادربرد‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از آخرین نسل پردازنده‌های Intel Xeon E3-1200 V5 پشتیبانی کرده و عملکردی عالی را برای کارت‌های گرافیک به ارمغان می‌آورند. این مادربردهای جدید از هر دو سری کارت‌های گرافیک حرفه‌ای AMD FirePro و Nvidia Quadro پشتیبانی می‌کنند. با داشتن چهار PCI Slot 3. 0 که تا پهنای باند 16X را مقدور می‌سازند، این مادربرد‌ها کارت‌های توسعه RAID و کارت‌های LAN مخصوص Enterprise را پشتیبانی می‌نمایند.

این سری از مادربردهای ایسوس راندمان رده پلاتینیوم دارد. و به همراه تکنولوژی Digi+VRM، نسل سوم چوک‌های گرمایی با بدنه طلا و خازن‌های 12K، راندمان بالای 94% را در رگولاسیون ولتاژ به ارمغان می‌آورند.

مادربرد ایسوس سری Mining motherboard:

سری Mining از دیگر سری‌های مختلف مادربرد ایسوس است. درواقع یک محصول حرفه‌ای و دوست‌داشتنی مناسب ماینرها است. این مادربرد از فرم فاکتور ATX بهره می‌برد و نوع سوکت سازنده در آن Intel LGA 1151 است. برای نصب RAM روی این مادربرد 2 اسلات از نوع DDR4 تعبیه شده است. استاندارد حافظه‌ی رم برای مادربرد B250 MINING EXPERT برابر با 2400/2133مگاهرتز است. در پنل پشتی مادربرد B250 MINING EXPERT یک درگاه HDMI، چهار درگاه USB3.1 و دو درگاه USB2.0 به چشم می‌خورد. به کمک درگاه‌های USB3.1 ارائه شده روی این محصول می‌توان اطلاعات را با سرعت زیاد انتقال داد.

 

مادربرد ایسوس سری Mining motherboard

معنی حروف B، H، Q، Z و X  در سری مادربردهای ایسوس:

اینتل و AMD هر دو چیپست‌های خود را به روشی مشابه نام‌گذاری می‌کنند: حرفی که دو تا سه عدد به دنبال آن قرار می‌گیرد (مثلا Z150). اما معنای پشت حروف و اعداد متفاوت است.

حروف

ویژگی ها

مدل ها

B&H

B یا H نشان دهنده بردهای budget اینتل است که عمدتاً از اورکلاک یا SLI پشتیبانی نمی کنند.  B460,  H370

Q

Q برای بردهای enterprise اینتل با ویژگی‌های مدیریت از راه دور است که برای اکثر مصرف کنندگان و گیمرها مرتبط نخواهد بود.  Q470
X بردهای X برای پردازنده‌های سری Extreme اینتل هستند که در حال حاضر به دلیل سرعت ساعت پایین‌ترشان، منتخب حرفه‌ای‌ها هستند و نه گیمرها.  X299

Z

Z نشان دهنده بردهای محبوب و پرمصرف اینتل با پشتیبانی از اورکلاک و SLI است.  Z490,  Z390

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

  1. Mohsenghanbari -

    خیلی مختصر و مفید بود

  2. بنیامین -

    بسیار عای.ممنونم

  3. مسلم -

    مادربردمنasus p8h61هست.
    از کدام نوع ایسوس محسوب میشه؟

    1. shahintahmasbi -

      سلام وقت بخیر
      مادربرد های قبل از h110 سری خاصی نداشتن

  4. زانا -

    عالیییی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا