دلایل خراب شدن هارددیسک

دلایل خراب شدن هارددیسک

 

دلایل خراب شدن هارددیسک : شاید برایتان پیش آمده باشد هاردی را که به تازگی خریداری نموده اید، پس از چند روز از کار بیافتد. یا به محض نصب در رایانه کار نکند. در چنین شرایطی اگر از عواملی که در از کار افتادن رایانه شما نقش موثری دارند، آگاه نباشید، تصور می‌کنید که هاردی که خریداری نموده اید، از ابتدا معیوب بوده است. در حالی که چنین نیست. شما با آگاهی از این عوامل میتوانید از هارد دیسک خود محافظت کنید. و درصورت بروز مشکل اقدامات مناسب هارد خود را انجام دهید. در ادامه به بررسی عوامل مخرب هارد دیسک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

مهمترین عاملی که موجب از کار افتادن هارد دیسک شما میشود، کم و زیاد شدن جریان برق است. کم و زیاد شدن آمپر نه تنها به هارد دیسک شما آسیب وارد میکند، بلکه میتواند سایر قطعات را نیز تحت شعاع قرار دهد. یک جریان ناگهانی برق می‌تواند هارد دیسک شما را برای همیشه از کار بیاندازد. حال باید چه اقدامی جهت محافظت از هارد دیسک و سایر قطعات الکترونیکی رایانه خود انجام داد؟. پاسخ ساده است. استفاده از UPS یا همان کنترل کننده مدار که به آن محافظ سیستم می‌گوییم. UPS یا کنترل کردن جریان برق، مانع از ورود ناگهانی جریان برق به هارد می‌شود. در شرایطی که این کنترل کننده نتواند میزان برق را متناسب با سیستم شما تنظیم کند، بلافاصله جریان برق را قطع می‌کند. به این ترتیب از هارد دیسک شما محافظت به عمل می‌آید.

دلایل خراب شدن هارددیسک مشکلات قطعات داخلی

دلایل خراب شدن هارد دیسک

موثرترین قطعه داخلی در سلامت هارد دیسک، پاور است. پاور وظیفه انتقال ولتاژ و آمپر مطلوب و مورد نیاز قطعات از جمله هارد دیسک را بر عهده دارد. در شرایطی که پاور شما دچار نقص شده باید، از عهده انتقال ولتاژ مناسب قطعات بر نخواهد آمد. و در نتیجه با انتقال جریان برق نا مناسب، هارد دیسک شما را از کار خواهد انداخت. گاهی جریان برق شهری ناگهان چنان بالا میرود که با وجود UPS، پاور قادر به کنترل آن نبوده و هارد دیسک شما را از کار خواهد انداخت. بنابراین پیش از نصب هارد دیسک، پاور رایانه خود را چک کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

دلایل خراب شدن هارددیسک و کانکتور برق

با استفاده از کانکتورهای مختلف، می توانید جریان و ولتاژ مورد نیاز برای هر قطعه را از پاور تامین کنید. پاور کامپیوتر در توان های مختلف تولید می شوند. هر کدام از آنها دارای تعداد ریل خروجی، تعداد کانکتور و شدت جریان خروجی متفاوتی هستند. پیش از اتصال کانکتور به هارد دیسک از سلامت پین های این کانکتورها اطمینان حاصل کنید. ممکن است اتصال برقرار شود اما این یک اتصال ناقص خواهد بود. در نتیجه در دراز مدت سبب از کار افتادن PCB یا همان برد دیجیتال هارد شما خواهد شد. همچنین دقت داشته باشید که کانکتور شما با هارد دیسکتان همخوانی داشته باد و مناسب آن باشد. چنانچه کانکتور با هارد دیسک همخوانی نداشته باشد، هارد شما بالافاصله پس از اتصال از کار خواهد افتاد. در چنین شرایطی آسیب وارده به هارد به اندازه ای سنگین بوده که هزینه تعمیر آن توجیه اقتصادی ندارد.

حرکت دادن هارد دیسک در هنگام R/W

نکته بسیار مهمی که اغلب کاربران از آن غافل هستند حرکت دادن لپ تاپ در هنگام روشن بودن آن است. هرنوع هارد دیسک اعم از هارد دیسکهای لپ تاپی، PC و اکسترنال را هرگز در زمان کار کردن حرکت ندهید. حرکت دادن سیستم باعث وارد آمدن آسیب جدی به هد خواهد شد. درواقع یکی از دلایل مهمی که باعث بدسکتورها در هاردهای لپ تاپی میشود بی توجهی به این مهم است.

عدم هماهنگی جریان و ولتاژ آداپتور با جریان و ولتاژ مورد نیاز

دلایل خراب شدن هارد دیسک

از دیگر عواملی که به برد دیجتال هارد شما آسیب جدی وارد میکند، عدم هماهنگی جریان و ولتاژ آداپتور با جریان و ولتاژ مورد نیاز هارد دیسک است. همواره دقت داشته باشید که سخت افزار شما برای پردازش اطلاعات به چه میزان جریان برق نیاز دارد. با درنظر گرفتن این فاکتور، آداپتور مناسب را انتخاب کنید. آمپر و ولتاژ نامطلوب سبب از کار افتادن هارد دیسک خواهد شد.

ضربه خوردن

دلایل خراب شدن هارد دیسک

آخرین موردی که باید رعایت کنید مراقبت از هارد دیسک در برابر ضربات است. هارد خریداری شده را با بسته بندی مناسب و ضد ضربه حمل کنید. هنگام نصب هارد اینترنال، با نهایت دقت و حوصله اقدام کنید و مراقب باشید که هارد شما زمین نخورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا