چگونه ماربرد انتخاب کنیم؟

چگونه ماربرد انتخاب کنیم؟ گام اول

چگونه ماربرد انتخاب کنیم؟  اولین بخش تعیین کننده در انتخاب و خرید مادربرد، سلیقه است. این سلیقه بر اساس تبلیغاتی که هر کمپانی برای برند خود انجام میدهد، شکل میگیرد. با جا افتادن نام یک برند و نحوه تبلیغات آن، سلیقه شما به سمت انتخاب آن برند خواهد رفت. همچنین بودجه شما نیز در تعیین مادربرد نقش مهمی دارد. اینکه برای مادربرد خود بخواهید تا چه میزان هزینه کنید.

چگونه ماربرد انتخاب کنیم؟ گام دوم

پس از آنکه برند محبوب خود را انتخاب کردید نوبت به آن میرسد که کارایی و توقع خودتان را از سیستم مشخص کنید. اینکه مادربردی مناسب برای کارهای گرافیکی با رندر بالا میخواهید یا ویژه گیمینگ و یا مادربردی که صرفا برای انجام کارهای ساده روزمره باشد، دومین عامل تاثیر گذار و مهم در انتخاب مادربرد است. البته در اینجا باید اشاره کنیم که ابعاد مادربرد بسیار مهم است. این ابعاد باید با کیس شما همخوانی داشته باشد در غیر این صورت مجبور به تعویض کیس و هزینه ای اضافه بر سازمان هستید.

چگونه ماربرد انتخاب کنیم؟ گام سوم

در مرحله سوم، پس از آنکه نخست برند و در گام دوم نیاز خود را مشخص کردید؛ باید پردازنده (CPU) خود را مشخص کرده و ارتقاع دهید. در واقع این پردازنده شماست که نوع مادربرد را مشخص میکند. برای مثال هر پردازنده ای که توسط کمپانی ای ام دی تولید میشود، سوکت پردازنده ای متفاوت با نسل قبل دارد چراکه هر مادربرد قابلیت پشتیبانی از تمام نسل های پردازنده های موجود در بازار را ندارد.

هنگامی که نسل پردازنده مورد نیاز و برند آن (ای ام دی / اینتل) را بر اساس کاریی مورد نیاز، مشخص کردید و بر اساس آن نوع مادربرد شما تعیین شد؛ نوبت به تعیین رم و کارت گرافیک میرسد. همانطور که پردازنده تعیین کننده نوع مادربرد است، مادربرد نیز تعیین کننده رم و کارت گرافیک است. چراکه اسلات هایی که بر روی هر مادربرد قرار دارد، تنها از یک سری از رم ها یا کارت گرافیک ها پشتیبانی میکند.

اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی برسیم باید اینطور بگوییم که هنگام ارتقاع یا خرید مادربرد، پردازنده تعیین کننده نوع مادربرد و نوع مادربرد تعیین کننده رم ها و کارت گرافیک ها است.

نکته: درگاه چیپست در مادربرد بسیار مهم است. این اهمیت به آن دلیل است که این چیپست است که از سی پی یو پشتیبانی میکند.

به روز شدن سخت افزارها

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا بر سرعت به روز شدن سخت افزارها روز به روز افزوده میشود. و شما برای ارتقاع مادربرد خود باید تمام سخت افزارهای خود را ارتقاع دهید و بعضا حتی کیس خود را نیز تعویض کنید. پاسخ این پرسش در سرعت رشد قابلیت ها و پیشرفت نرم افزارها است.

هرچه نرم افزارها پیشرفته تر شوند، به سخت افزارهای قوی تر و پیشرفته تر جهت پردازش و اجرای آنها نیازمند هستیم. سرعت رشد نرم افزارها همواره بالاتر از سخت افزارها بوده. یعنی با آنکه سخت افزارها مدام به روز رسانی میشوند اما همواره برای اجرای نرم افزارها کند تر عمل میکنند. بنابراین اگر ارتقاع سیستم برای شما هزینه سنگینی در بر دارد، از آن گله مند نباشید چراکه سخت افزارها باید بتوانند نرم افزارهای شما را پشتیبانی کنند.

چگونه ماربرد انتخاب کنیم؟ محبوب ترین برندهای مادربرد

ایسوس

ایسوس همواره به‌عنوان یکی از بهترین برندهای مادربرد در جهان معرفی شده است و محصولات متنوعی در این زمینه ارائه داده. شرکت ایسوس با شرکت اینتل (Intel) در ارتباط بوده و مدل‌هایی از به‌ روزترین پردازنده‌ها را از این شرکت دریافت می‌کند.

برخی از مادربردهای محبوب این برند عبارت‌اند از:

  • Asus ROG Maximus XI Code Z390 Gaming
  • Asus ROG Strix Z390-I Gaming
  • ASUS ROG Strix X470-I
  • ASUS MAXIMUS VIII HERO

ام اس آی

شرکت msi، در زمینه‌ تولید محصولاتی چون: کارت گرافیک، لپ‌تاپ، سرور، دستگاه‌های ارتباطی، پخش موسیقی MP3 و پاوربانک‌ فعالیت دارد.

مادربردهای ام ‌اس ‌آی با مجموعه نرم ‌افزاری مناسب ارائه میشوند. این شرکت همچنین با شرکت‌ های تولید میکروچیپ مانند اینتل و شرکت انویدیا، همکاری نزدیک دارد. از محصولات مادربردهای msi میتوان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • MSI X470 Gaming Plus
  • MSI MPG Z390M Gaming Edge AC
ای وی جی ای

AVGA همانند ایسوس و گیگابایت یکی از بهترین برندهای مادربورد در دنیاست. بعضی از مادربردهای معروف ای.‌وی.‌جی.‌ای عبارت‌اند از:

  • EVGA Z490 FTW Wi-Fi
  • EVGA SR-3 DARK
  • EVGA X99 FTW
اینتل

برتری اینتل در تولید مادربردها این است که کمتر شرکتی می‌تواند ریزپردازشگرها و تراشه‌هایی با کیفیت محصولات اینتل، تولید کند. از طرف دیگر یکی از معایب محصولات اینتل، این است که مادربوردهای این کمپانی فقط با پردازنده‌های اینتل سازگار هستند.

ازراک

ازراک مادربردهای متنوعی تولید میکند. که میتوان به مادربردهای مصرف ‌کننده، مادربردهای HTPC، مادربردهای ورک استیشن (Work Station)  و مادربردهای سرور اشاره کرد. محصولات شرکت ازراک در زمینه‌ی مادربرد، در بنچ‌ مارکها و سیستم ‌های حرفه‌‎ ای اورکلاک، در کنار محصولات برند ایسوس قرار می‌گیرند و از بهترین برندهای مادربرد جهان به شمار می آیند.

  • ASRock X399 Professional Gaming sTR4
  • ASRock X299 Taichi
  • ASRock B450M-HDV
  • ASRock TRX40 Taichi
  • ASRock X570 Phantom Gaming
  • H470 Steel Legend
  • H470M ITX AC

گیگابایت

گیگابایت در تولید مادربردهای خود از محصولات هر دو شرکت برتر تولیدکننده‌ پردازنده‌ یعنی Intel و AMD استفاده می‌کند.

مادربردهای شرکت گیگابایت از کیفیت بالایی در ساخت برخوردار هستند. این برند، جزو محبوب ‌ترین برندها بین کاربران حرفه‌ ای محسوب میشود. گیگابایت مادربردهای خود را با شعار دوام بسیار بالا، تولید کرده و در ساخت آن از خازنهای جامد بهره میبرد.

در بین مادربردهای تولیدی گیگابایت، میتوان به مدل Z370 HD3 اشاره کرد که از فناوری اسمارت فن 5 (Smart Fan) برخوردار است. این فناوری سبب شده تا بازدهی سیستم گیمینگ (Gaming) بالاتر رفته و تهویه‌ بهتری نسبت به محصولات مشابه خود داشته باشد. از مادربردهای محبوب گیگابایت میتوان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

 

  • Gigabyte X470 Aorus Gaming 7 Wi-Fi
  • Gigabyte Z390 UD

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا