لپ تاپ کاستوم چیست؟

لپ تاپ کاستوم شده یا سفارشی چیست؟ نکات مهم خرید لپ تاپ کاستوم

کاستوم از پر کاربردترین کلماتی هست که بین فروشندگان و کسبه بازار به گوش می‌خورد، اما لپ تاپ کاستوم چیست؟ کاستوم یک کلمه انگلیسی به معنی سفارشی است که اصطلاح درست آن customize به معنی شخصی سازی یا همان سفارشی سازی می‌باشد. در بازار کامپیوتر مفهوم این اصطلاح به معنی کم کردن یا اضافه کردن قطعه سخت افزاری در یک لپ تاپ آکبند به کار می‌رود.

لپ تاپ‌ های سفارشی یا همان لپ تاپ کاستوم شده در مقایسه با مدل های دیگر، امکان شخصی سازی بیشتری دارند، به این معنی که کاربران می‌توانند قطعات لپ تاپ را بر اساس نیازهای کاری خود تغییر دهند.  این تغییر در بسیاری از موارد ممکن است معایبی داشته باشد اما گاهی کاربر به دلیل قیمت لپ تاپ کاستوم یا ارتقا پیدا کردن آن، اقدام به خرید لپ تاپ کاستوم شده می‌کند. در این مقاله، به بررسی نکاتی درباره‌ لپ‌تاپ‌های کاستوم شده می‌پردازیم، مزایا، معایب و روند ساخت آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

لپ تاپ کاستوم یا سفارشی چیست؟

در  فرآیند کاستومایز شدن، لپ تاپ باز شده و بعضی قطعات آن جدا می‌شوند. بهتر است بدانید که به راحتی امکان تغییر سی پی یو و VGA در بسیاری از لپ تاپ‌ها وجود ندارد ولی اس اس دی یا  رم  این‌طور نیستند و با کیفیت و قیمت‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند. امکان قرار دادن RAM و SSD در لپ تاپ کاستوم راحت است و معمولا این دو قطعه بر اساس نیاز کاربر می‌تواند تعویض شود.

لپ تاپ کاستوم شده

با تمام ویژگی‌هایی که تعویض و یا تغییر قطعات سیستم می‌تواند داشته باشد، کاستوم بودن یک لپ تاپ هرگز به نفع خریدار نخواهد بود. برای روشن شدن موضوع نکته زیر را در نظر بگیرید :

فروشنده‌‌ای می‌تواند یکی از قطعاتی که در بالا ذکر شد را به راحتی با یک قطعه کم کیفیت و یا ارزانتر جابجا کند. حتی می‌تواند با اضافه کردن قطعه‌ای که نیازی به آن نیست، لپ تاپ را با قیمتی بسیار بالا به شما بفروشد. خرید لپ تاپ کاستوم شده به دقت و بررسی بسیار زیادی نیاز دارد که مشتری باید به آن توجه داشته باشد، بهتر است در صورت ضرورت تغییر قطعه‌ای، کاستوم کردن لپ تاپ توسط شخصی مطمئن و متخصص انجام شود.

راهنمای استفاده از لپ تاپ کاستوم شده

لپ تاپ های کاستوم شده در میان کاربرانی که از پیکربندی های سخت افزاری خاصی برای کارشان استفاده می‌کنند، تنها به یک دلیل می‌توانند محبوب‌ باشند. برخلاف لپ‌تاپ‌هایی که با مشخصات ثابت عرضه می‌شوند، لپ‌تاپ‌های سفارشی به افراد این امکان را می‌دهند که اجزایی مانند رم و اس اس دی را طبق کاربرد خودشان به دستگاه اضافه کنند.

یکی از مزیت‌های کلیدی لپ‌تاپ‌های کاستوم شده توانایی تنظیم سخت‌افزار آن، مطابق عملکرد خود کاربر است. به عنوان مثال، اگر شما یک طراح گرافیک یا یک ادیتور هستید، ممکن است یک سی پی یو با کارایی بالا، کارت گرافیک اختصاصی و رم کافی برای انجام کارهایی که نیاز به منابع زیادی دارند را انتخاب کنید. از سوی دیگر، اگر کاربر معمولی هستید که عمدتاً از لپ تاپ برای کارهای روزمره استفاده می کنید، می توانید اجزای ارزان تری را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید کارت گرافیک در انواع مختلف بسته به نیاز شما مقاله نکات مهم کارت گرافیک اکسترنال را مطالعه کنید.

تعمیر لپ تاپ کاستوم شده

البته کاستومایز یا سفارشی سازی فراتر از انتخاب سخت افزار است. همچنین، کاربران می توانند سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنند، خواه این سیستم عامل می تواند ویندوز، مک یا لینوکس باشد. این قابل تغییر بودن به افراد اجازه می‌دهد تا با سیستم عاملی که با آن راحت هستند یا با نیازهای نرم افزاری خاص آنها سازگار است، کار کنند.

موارد مهم در خرید لپ تاپ کاستوم

در حالی که لپ تاپ های کاستوم دست شما را در انتخاب قطعات باز می‌گذارند، باید مقدار هزینه تغییرات را نیز در نظر بگیرید. تجهیز لپ تاپ کاستوم با قطعات رده بالا می‌تواند بسیار پر هزینه باشد و خرید لپ تاپ کاستوم و قطعات آن ممکن است بودجه زیادی نیاز داشته باشد.

سازگاری نیز یک عامل مهم به شمار می رود؛ زیرا ممکن است لپ تاپ را دچار گلوگاه کند. گلوگاه سیستم یا عدم سازگاری قطعات می‌توانند مشکل اساسی برای سیستم شما ایجاد کنند. تحقیق و مشاوره در این زمینه، و تهیه لیست قطعاتی که با هم سازگار هستند، می‌تواند به تجهیز لپ تاپ کاستوم کمک کند. برای درک مفهوم گلوگاه سیستم، ما به شما پیشنهاد می کنیم مقاله گلوگاه سیستم چیست را مطالعه نمایید.

معایب خرید لپ تاپ کاستوم شده

خیلی از افراد هنگام خرید این نوع محصول سوالی که برایشان پیش می آید این است که ایراد اصلی خرید لپ کاستوم شده چیست و چه معایبی دارد؟ ایا این محصول ارزش خرید دارد یا خیر! همین امر موجب شد ما در ادامه به معایب آن بپردازیم:

به عنوان مثال، فروشنده یک لپ تاپ آکبند را به صورت غیر حرفه‌ای باز می‌کند و بعد این لپ تاپ که دارای رم آکبند 4 گیگابایت است، فروشنده آن را به یک رم 8 گیگابایتی ارتقاء می‌دهد. در نگاه اول نه تنها مشکلی پیش نیامده بلکه حتی ظرفیت رم شما نیز بالا رفته است. اما نکته قابل توجه در این است که چند مشکل اساسی در این لپ تاپ کاستوم شده به وجود می آید که شما از آن بی اطلاع هستید:

اجزای لپ تاپ سفارشی

  • گاهی اوقات پیش می آید که افراد اطلاعاتی از برندهای مختلف رم ندارند و مشتری به دلخواه خودش برند مورد نظر خود را بر روی دستگاه اعمال می کند. از طرفی، خریدار حتی اگر از برند رم جایگزین شده مطلع باشد، هرگز نمیداند که این رم نو بوده و یا کارکرده است.
  • مشخص نیست که این رم اضافه شده با BUS رم آکبند موجود در دستگاه هماهنگی دارد را خیر. عدم هماهنگی نه تنها سرعت را افزاش نمی‌دهد بلکه موجب هنگ و کندی سیستم می‌شود.
  • کاستوم شدن لپ تاپ که همان باز شدن دستگاه توسط افراد متفرقه است، موجب ابطال گارانتی شده که خریدار از آن اطلاع ندارد و هیچ خدمات رایگانی به فرد ارائه نمی‌شود.

به همین جهت، ما به شما پیشنهاد می کنیم برای این کار دستگاه خود را به هر کسی نسپارید و مقاله  علائم خراب رم را بررسی کنید.

چگونه یک لپ تاپ اورجینال را از یک لپ تاپ کاستوم تشخیص دهیم؟

اجزای سیستم لپ تاپ کاستوم

ابتدا چسپ و پلمپ بودن کارتن لپ تاپ را به دقت بررسی کنید تا از پلمپ خارج نشده باشد. همچنین، برچسب مشخصات لپ تاپ که بر روی کارتن قرار دارد را با دقت بررسی کنید. به این صورت که هنگامی که لپتاپ کاستوم شود، این برچسب سفید تغییر رنگ می دهد و سپس، مشخصات لپ تاپ را در داخل ویندوز مشاهده کرده و با لیبل مشخصات روی جعبه مقایسه کنید و درصورت مغایرت، لپ تاپ شما کاستوم شده است.

چگونگی کاستوم کردن لپ تاپ

هنگام ساخت یک لپ تاپ کاستوم یا خرید لپ تاپ کاستوم شده، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود که اولین مورد نوع کاربرد سیستم است. هدف اصلی استفاده شما از لپ تاپ به انتخاب مشخصات سخت افزاری لازم کمک می‌کند. به عنوان مثال برای بازی، یک کارت گرافیک قدرتمند و یک مانیتور با رسپانس تایم بالا نیاز خواهید داشت. برای استفاده از ادوبی، یک سی پی یو پر سرعت و حافظه بالا، ضروری است.

ساخت یک لپ تاپ کاستوم معمولاً شامل چندین مرحله از جمله تحقیق است. کاربران باید اطلاعاتی در مورد اجزای موجود، مشخصات آن‌ها و سازگاریشان با یکدیگر جمع آوری کنند. این شامل تحقیق در مورد سی پی یو های مختلف، کارت‌های گرافیک، رم و SSD است. پس از انتخاب قطعات، می‌توان آنها را به صورت جداگانه از خرده فروشان یا تولیدکنندگان معتبر خریداری کرد.

خرید لپ تاپ کاستوم

نکته قابل توجه در این است که شما قبل از اینکه به خرید لپ تاپ کاستوم شده بپردازید و یا قطعات رایانه خود را تعویض کنید، بهتر است با مشورت چند نفر ایراد اصلی سیستم خود را پرس و جو کنید و بعد از اینکه علت کند شدن رایانه خود را متوجه شدید، آن را تعمیر کنید.

پس از به دست آوردن قطعات، فرآیند مونتاژ آغاز می‌شود. این شامل باز کردن شاسی لپ‌تاپ، نصب دقیق پردازنده، ماژول‌های حافظه، درایوهای ذخیره‌سازی و سایر اجزا بر روی مادربرد است. باید به تکنیک های اتصال توجه کرد تا اطمینان حاصل کنید که الکتریسیته ساکن به سخت افزارها آسیب نمی زند.

پس از نصب قطعات، لپ تاپ را می توان روشن کرد و سیستم عامل را نصب کرد. در این قسمت به وسیله فلش مموری یا سی دی سیستم عامل  نصب می‌شود. پس از اتمام نصب، درایورهای قطعات سخت افزاری باید نصب شوند تا از عملکرد بهینه آنها اطمینان حاصل شود.

مطالعه بیشتر: سری های مادربرد ایسوس

نتیجه گیری

معایب لپ تاپ کاستوم

با توجه به نکاتی که بالاتر به آن‌ها اشاره شد، لپ‌تاپ‌های کاستوم گزینه‌ای است که می‌تواند انتخاب برخی افراد باشد؛ اما به طور کل به همه توصیه نمی‌شود که اقدام به خرید لپ تاپ کاستوم کنند. لپ تاپ کاستوم به افراد این امکان را می دهد تا بر اساس فعالیتشان اجزای سیستم خود را انتخاب کنند. اما توجه داشته باشید در صورتی که می‌خواهید لپ تاپ را کاستومایز کرده یا چنین لپ تاپی خریداری کنید، حتما به متخصص این کار مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مجموعه مهرگان آی تی با شماره 54924-021 در ارتباط باشید.

  1. محسن -

    سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
    لپتاپی خریدم که رم توسط شرکت گارانتی کننده محصول ارتقا پیدا کرده و ssd هم بهش اضافه شده. بنظر شما بازهم مشکلاتی که در بالا ذکر کردین مثل کندی هنگ قطعات بی کیفیت و… ممکنه درچنین شرایطی بوجود بیاد؟

    1. Mohsenghanbari -

      سلام دوست عزیز. شرکت های گارانتی کننده معمولا مواردی که توی مقاله گفته شد رو رعایت میکنند و به مشخصات توجه میکنند. شما خودتون هم میتونید با نرم افزارهای مثل CPU-z از مشخصات دقیق سیستمتون مطلع بشید.

    2. میلاد بهرام -

      سلام و عرض ادب
      بنده یک مدل لپتاپ دیدم خیلی خوشم اومده ولی مشخصاتی که من میخوام ازش رو به صورت شرکتی و پلمب نداره ولی به صورت کاستوم شده با قیمت بالاتر توی بازار موجود هست و به نظرتون اگر خود شرکت گارانتی کننده لپتاپ رو کاستوم کرده باشه مشکلی که نداره؟ چون با گارانتی دارن میفروشن و اگر کاستوم شده باشه اصولا نباید گارانتی داشته باشه

      1. shahintahmasbi -

        سلام دوست عزیز
        اگه اون مشخصاتی که میخواید به صورت ارجینال داخل بازار نیست ایرادی نداره کاستوم شده بگیرید فقط توجه داشته باید از گارانتی معتبر بگیرید و داخل خود کارت گارانتی درج شده باشه که کاستوم شدس

        1. Ghazal -

          سلام میشه زبان لپ تاپ کاستوم شده را تغییر داد ؟ زبان لپ تاپ چینی هست و به صورت نرمال تغییر نمیکنه

          1. shahintahmasbi -

            سلام دوست عزیز
            در لپ تاپ های کاستوم شده رم یا هارد ارتقاء داده میشه و کاری به بخش های دیگر ندارد. اگه زبان بایوس دستگاه رو میفرمایید و با روش های معمولی تغییر نمیکنه میتونید از سایت سازنده بایوس رو دانلود و نصب کنید.

  2. میلاد بهرام -

    سلام و عرض ادب
    بنده یک مدل لپتاپ دیدم خیلی خوشم اومده ولی مشخصاتی که من میخوام ازش رو به صورت شرکتی و پلمب نداره ولی به صورت کاستوم شده با قیمت بالاتر توی بازار موجود هست و به نظرتون اگر خود شرکت گارانتی کننده لپتاپ رو کاستوم کرده باشه مشکلی که نداره؟ چون با گارانتی دارن میفروشن و اگر کاستوم شده باشه اصولا نباید گارانتی داشته باشه

    1. shahintahmasbi -

      سلام دوست عزیز
      اگه اون مشخصاتی که میخواید به صورت ارجینال داخل بازار نیست ایرادی نداره کاستوم شده بگیرید فقط توجه داشته باید از گارانتی معتبر بگیرید و داخل خود کارت گارانتی درج شده باشه که کاستوم شدس

  3. علیرضا سرحدی -

    سلام من یه لپ تاپ خریدم 34 میلیون تومان همه چی رو برسی کردم که مبادا مشکلی داشته باشه ، روز بعدش رفتم دیجی کالا و توی همون بازه قیمتی لپ تاپ هایی که مثل برند لپ تاپ من (لنوو) بودن رو برسی کردم یه لپ تاپ دیدم مثل اینکه از لپ تاپ من کمی بهتر بود لپ تاپی که من خریده بودم نور آرجی بی روی کیبردش نداشت اونی که دیدم داشت ( نور آر جی بی روی کیبرد) ولی قیمتش رو که دیدم واقعا کُپ کردم دیدم که قیمتش 25 میلیونه ولی بی توجه به اینکه کناره اسم لپ تاپ نوشته شده بود کاستوم شده رفتم و به فروشنده گفتم ببینم چرا گرون داده که فروشنده همین کاستوم شده رو برام توضیح داد الانم برای کسب اطلاعات بیشتر اومدم داخل این سایت ممنونم از مطلبی که گذاشتین

    1. shahintahmasbi -

      سلام
      خواهش میکنم

  4. رضا -

    سلام
    اگر لپ تاپی که میخوام بخرم به صورت پیش فرض ویندروز روی ان نصب نیست از کجا متوجه شوم که لپتاپ کاستوم است یا فابریک؟

    1. shahintahmasbi -

      سلام
      میتونید داخل بایوس بشید و از اونجا چک کنید
      یا مشخصاتی که فروشنده بهتون میگه رو با برچسب روی کارتن دستگاه چک کنید
      در ضمن لپتاپی که میخرید حتما پلمپ باشه

      1. مجتبی -

        اگر پلمپ رو باز کنیم ، وارد بایوس بشیم و پس از چک کردن متوجه بشیم که کاستوم شده، آیا فروشنده یا شرکت ضمانت کننده گردن میگیره که تعویض کنه؟

        1. shahintahmasbi -

          قبل از خرید باید باهاشون صحبت کنید
          سعی کنید از گارانتی های معروف خریداری کنید چون اگر هم کاستوم کنن از قطعات استاندارد استفاده میکنن

      2. مبین -

        سلام ببخشید. گارانتی همراه فردا خوبه؟ و برای لپ تاپ لنوو Loq 15irh8 گارانتی همراه فردا رو تایید میکنید؟ اخه میخام کاستوم شدشو از فروشگاه افرا شاپ بخرم. لطفا راهنماییم کنید….

        1. shahintahmasbi -

          سلام مبین عزیز
          متاسفانه گارانتی همراه فردا رو نمیشناسیم

  5. کورش -

    یعنی واقعا فکر میکنید اونهایی که کاستوم شده نیستن باز نمیشن؟ 99درصد لپتاپ های بازار ایران رم و دیسک شون عوض میشه. کی میخواد بگه این اتفاق نمی افته؟ اونم تو این بازار

    1. خانم صادقی -

      سلام دوست عزیز
      اگه از فروشنده و یا نمایندگی معتبر خریداری کنید خیر باز نمیشن.

  6. مریم -

    لطفا نمایندگی معتبر لپ تاپ ایسوس رو معرفی کنید؟

    1. shahintahmasbi -

      سلام دوست عزیز
      آواژنگ از نمایندگی های قدیمی و معتبر لپ تاپ های برند ایسوس هستش.

      1. مهدی صفرنیا -

        سلام من یه لپ تاپ خریدم اصالت کالارو چک کردم درسته ولی کاستوم شده است از ۵۱۲ به یک ترابایت فقط همین بقیه مشخصات فابریک است و با گارانتی ایران نوت بوک هست ولی هرکاری کردم ویندوز نصب نشد بردم شرکت گارانتی میگن مشکل داره هارد یا سی پی یو دستگاه من فقط ازین ترس دارم قطعات اصلی رو با متفرقه جا به جا نکنن چجوری باید موقع تحویل متوجه و بفهمم قطعات اصلی رو لپ تاپ هستش ؟!ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. Mohsenghanbari -

          سلام دوست عزیز
          اگر گارانتی شما معتبر باشد هیچ مشکلی پیش نمی آید. تنها قطعاتی که میشه در لپ تاپ عوض کرد رم اس اس دی هستش. در صورتی که هارد دستگاه مشکل داشته باشه و مشکل رو رفع کنن مجددا گارانتی دستگاه شما برقرار هستش. و اگر از قطعه مناسب استفاده نکرده باشن مطمعن باشید بعد از مدتی دوباره به مشکل خواهید خورد. اما اگر به مشکل نخوردید صد درصد قطعه مناسب استفاده شده است.

    2. مبین -

      سلام ببخشید لطفا یه گارانتی معتبر برای لنوو بگید. و نظرتون راجب آداک و امرتات چیه؟ چون میخام از سایت آداک خرید کنم. لطفا کمکم کنید… و اینکه کاستوم شده ازشون بخرم. یا اورجینالشو؟?

      1. shahintahmasbi -

        سلام مبین عزیز
        آداک و امرتات از فروشنده ها و گارانتی های قدیمی و قابل اعتمادی هستن ، اورجینال بهتره.

  7. Zh1400h -

    سلام به تازگی یه لبتاب از دیجی کالا خریدم برند ایسوس هست و کاستوم شده.خواستم بدونم بازم کاستوم شدش مشکل داره؟

    1. Mohsenghanbari -

      سلام دوست عزیز. کاستوم شده همیشه به معنی بد بودن کالا نیست. اما ترجیحا همیشه از فروشنده های معتبر با گارانتی معتبر خرید کنید

      1. دیان -

        قیمت یه رم ۸ گیگابایتی ddr4 3200 برند کروشال حدود ۱.۲ میلیون قیمتشه
        در حالی که اختلاف قیمت مدل ۸ و ۱۶(دوتا هشت) گیگابایتی hp victus تو خود سایت اچ پی ۱۰۰ دلار هست (۵ میلیون در دی ماه ۱۴۰۲) تازه در مدل های گرونتر اختلاف قیمت بیشترم هست
        اگه بیایم مدل هشتشو بخریم خودمون ارتقا بدیم خیلی بصرفه تر در میاد که.
        کلا مطلب بیخودی بود
        مخصوصاً این بخشش:
        «از خرید لپ تاپ کاستوم شده خودداری کنید و چنانچه که نیاز به ارتقاع (ارتقاء) قطعات داشتید، لپ تاپ خود را به شرکت گارانتی کننده تحویل داده تا با هزینه اندک و بدون ابطال گارانتی، آن را برای شما ارتقاع دهد.»
        خب در این صورت چه فرقی میکنه
        بجاش میریم همون مدلی رو که از قبل شرکت گارانتی ارتقاء داده رو میخریم دیگه
        بجای اینقد هدر دادن انرژی

        1. shahintahmasbi -

          سلام دیان عزیز
          مثل اینکه شما مقاله رو به درستی مطالعه نکردید و کامنت گذاشتید
          ما در مقاله نگفتیم لپ تاپ رو کاستوم نکنیم گفتیم لپ تاپ هایی که توسط مغازه دارها یا شرکت های گارانتی متفرقه کاستوم شدن خریداری نکنید.
          به چند دلیل : 1. ممکنه از رم های دست دوم یا رم هایی با برند های متفرقه استفاده کنن . 2. ممکنه از رمی با باس پایین تر استفاده کنن که موجب پایین اومدن سرعت کلاک رم اصلی میشه. 3. ممکنه در هنگام باز و بسته کردن آسیبی به قطعات برسه و از گارانتی خارج بشه.
          همین الان افرادی هستن که رم دست دوم DDR3 سامسونگ و برندهای دیگه رو از اول بسته بندی میکنن و به اسم نو به مشتری میفروشن چه برسه به رم باز شده داخل لپ تاپ.
          ما مشکلی با لپ تاپ هایی که توسط گارانتی های اصلی کاستوم شدن نداریم مشکل ما متفرقه ها هستن.
          دوست عزیز یکی از خدماتی که مجموعه ما انجام میده همین کاستوم کردن هستش ولی بعد از خرید مشتری.

  8. Yalda -

    سلام گارانتی های معتبر تو ایران رو میشه نام ببرید لطفا؟

    1. Mohsenghanbari -

      سلام دوست عزیز
      گارانتی های معتبر گارانتی های هستند که توی سازمان جامع گارانتی ثبت شده باشن شما با مراجعه به این سایت میتونید لیست کاملی از اونها رو ببینید. گارانتی های مثل (الماس ایرانیان- آواژنگ-آونگ-…)

  9. Mohy -

    چه گارانتی های معتبر و معروف هستن؟

    1. shahintahmasbi -

      سلام دوست عزیز
      گارانتی های مثل (الماس ایرانیان- آواژنگ-آونگ-…) ، میتویند با مراجعه به سایت سازمان جامع گارانتی لیست گارانتی ها رو مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا