لانچر چیست؟ انواع لانچر و بهترین‌های آن

لانچر چیست؟ انواع لانچر و بهترین‌های آن

لانچر چیست انواع لانچر و بهترین‌های آن؟ : لانچر یا همان Launcher که در زبان فارسی با عنوان راه‌انداز معنی می‌شود؛ زیربنای شخصی سازی در سیستم عامل اندروید است. لانچر‌ها معمولا برای صفحه اصلی و کشوی برنامه‌ها به کار می‌روند و در طرح‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند.

لانچر چیست؟

به طور کلی، Launcher برنامه ای است که ستون فقرات تجربه برنامه شما را تشکیل می دهد. تعدادی از عملکردهای اساسی را انجام می دهد. لانچر اپلیکیشنی است که:

  • به طور پیش فرض در هنگام بوت باز می شود.
  • به طور پیش‌فرض به دکمه صفحه اصلی در نوار پیمایش (یا دکمه نرم‌افزار، اگر ردیفی از کلیدهای نرم‌افزار دارید) اختصاص داده شده است.
  • مکانی را برای ذخیره برنامه های شما پس از نصب فراهم می کند.

بخش هایی از یک لانچر

  • App Drawer: با فشار دادن کلید میانی در App Dock، دسترسی به App Drawer همه برنامه های نصب شده شما را در یک مکان سازماندهی می کند.
  • صفحه اصلی: تصوری است که به طور پیش فرض با فشار دادن دکمه صفحه اصلی در نوار پیمایش خود دریافت می کنید. صفحه اصلی مکانی را برای قرار دادن میانبرها و ویجت ها برای دسترسی به برنامه ها و عملکردهای پرکاربرد فراهم می کند.
  • App Dock: چهار برنامه مورد علاقه شما، به علاوه دسترسی به App Drawer. در تمام صفحه های اصلی نمایش داده می شود.

تفاوت لانچر با ROM

یک رام بیشتر، به طور خلاصه، مسئول بوت کردن سیستم عامل دستگاه تلفن همراه مورد نظر است. اساساً، عملکردهای ذخیره سازی داخلی دستگاه را انجام می دهد، که شامل سیستم عامل و رابط کاربری گرافیکی است. زمانی که شما یک تلفن همراه با سیستم عامل اندروید خریداری می‌کنید، یک سیستم عامل، تحت عنوان “Stock ROM” بر روی آن قرار گرفته است که ویژگی‌های محدودی دارد. کابران تلفن همراه، معمولا با نصب ROM سفارشی شده، به ویژگی‌های بیشتری از سیستم عامل اندروید دسترسی پیدا خواهند کرد. لانچر و ROM هر دو به هم مرتبط هستند. بنابراین … تفاوت آنها چیست؟

  • به عنوان اولین تفاوت این دو برنامه، باید به این مورد اشاره کنیم که تغییراتی که ROM بر روی سیستم عامل تلفن شما ایجاد می‌کند، دائمی و پایدار هستند؛ در حالی که تمامی تغییرات یک لانچر، با حذف آن به صورت کامل از بین می‌روند. به عبارتی دیگر، می‌توان اشاره کرد که ROM فراتر از یک اپلیکیشن عمل می‌کند و یک ورژن ویژه از سیستم عامل اندروید به شمار می‌رود.  این درحالی است که Launcher در نهایت تنها یک اپلیکیشن است.
  • استفاده از ROM معایبی نیز به همراه دارد. نصب این سیستم‌ عامل‌های سفارشی شده، ممکن است بسیار طولانی و وقت‌گیر باشد و البته گارانتی تلفن همراه شما را نیز باطل کند. اما یک Launcher به راحتی نصب می‌شود و تنها کافیست آن را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید. همچنین هیچ آسیبی به تلفن همراه نمی‌زند و با حذف آن، تمام تغییراتی که ایجاد کرده است، برای همیشه از بین می‌روند.

Launcher چیست انواع لانچر و بهترین‌های آن؟

دو نوع لانچر وجود دارد:

  • راه‌انداز موضوع – هر توضیح یا مقاله می‌تواند راه‌انداز مخصوص به خود را داشته باشد. هنگامی که کاربران روی یک راه‌انداز برای بررسی کلیک می‌کنند، از اولین مرحله شروع می‌شود. وقتی کاربران روی یک راه‌انداز برای مقاله کلیک می‌کنند، مقاله را در ویجت باز می‌کند.
  • راه‌انداز مرحله‌ای – می‌توانید یک راه‌انداز را به یک مرحله از یک مبحث راهنمای یا راهنمای ابزار اضافه کنید. زمانی مفید است که می‌خواهید اطلاعات را به صورت پاپاور ارائه دهید یا برای مثال، زمانی که می‌خواهید کاربرانتان به یک مرحله خاص در یک راهنما بروند، مفید است.

4 سبک راه‌انداز وجود دارد که بدون کدنویسی کار می‌کنند. با این حال، می توانید ظاهر لانچرها را با CSS سفارشی سفارشی کنید. همچنین می توانید ظاهر پیش فرض را در تنظیمات سایت خود تغییر دهید.

 

لانچر طراحی یا Designer launcher چیست؟

لانچرهای طراحی، اولین دسته از انواع Launcher اندروید بودند که پا به عرصه گذاشتند. شما می‌توانید با استفاده از دکمه اصلی تلفن همراه خود، به آن‌ها دسترسی داشته باشید. یک لانچر طراحی، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که حرکات سفارشی خود را بر روی صفحه نمایش موبایل ایجاد کنید. به عبارتی دیگر، لانچرهای طراحی، زیربنایی هستند که روی آن‌ها می‌توانید آیکون‌ها، ویجت‌ها و والپیپرها را قرار دهید. این لانچرها محدودیت‌هایی مانند تعداد برنامه‌هایی که می‌توانید بر روی صفحه اصلی قرار دهید را از بین می‌برند. بهترین لانچرهای طراحی می‌توان به Nova

و Apex و Go Launcher EX اشاره کرد.

لانچر هوشمند یا Smart Launcher چیست؟

یک لانچر هوشمند، استفاده از تلفن همراه را برای شما آسان‌تر می‌کند. زیرا هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، هوشمندتر می‌شود. این لانچرها، برنامه‌ها و ابزارک‌های شما را به صورت منظم در کارت‌های خود، سازماندهی می‌کنند. از جمله بهترین لانچرهای هوشمند می‌توان به Aviate و EverythingMe اشاره کرد که هر دو ساخت شرکت یاهو محسوب می‌شوند.

نکاتی در رابطه با انتخاب یک لانچر طراحی:
  • برنامه‌های Nova و Apex دارای نسخه‌های رایگان اما با ویژگی‌های محدود هستند.
  • هر دو لانچر  Nova و Apex به شما اجازه پیاده سازی طرح‌های ساده و پیچیده را می‌دهند.
  • برای ایجاد طرح‌های پیچیده به وسیله لانچرها، به زمان، حوصله و البته بسته‌های آیکون نیاز دارید
  • لانچرهای Dodol و Themer کاملا رایگان هستند
نکاتی در رابطه با انتخاب یک لانچر هوشمند
  • تمامی لانچرهای هوشمند رایگان هستند
  • Launcher Aviate مانند یک دستیار شخصی عمل می‌کند و مدام در حال پیشنهاد دادن برنامه‌ها به شما است
  • لانچر EverythingMe بهترین انتخاب برای سازماندهی صفحه اصلی تلفن همراه شما محسوب می‌شود

Launcher چیست انواع لانچر و بهترین‌های آن؟  بهترین لانچرهای اندرویدی سال 2022

لانچر چیست؟ انواع لانچر و بهترین‌های آن

  1. Nova Launcher

Nova Launcher سریع بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد. این لانچر ظاهر گسترده و سفارشی‌سازی‌های کاربردی را با حداقل تأثیر عملکرد متعادل می‌کند و به شما امکان می‌دهد صفحه اصلی خود را دقیقاً بدون کاهش سرعت تنظیم کنید.

لانچر چیست؟ انواع لانچر و بهترین‌های آن

  1. Niagara Launcher

نیاگارا یک راه‌انداز ساده اندروید است که برای قرار دادن برنامه‌ها و اعلان‌های شما در جلو و مرکز طراحی شده است. اعلان‌ها مستقیماً در صفحه اصلی شما نمایش داده می‌شوند و هرزنامه‌ها و اعلان‌های دائمی به‌طور خودکار فیلتر می‌شوند.

لانچر چیست؟ انواع لانچر و بهترین‌های آن

  1. Smart Launcher 5

Smart Launcher مدت‌هاست که در دسته بهترین لانچر اندروید قرار دارد. آخرین نسخه، Smart Launcher 5، تعداد زیادی ویژگی و اصلاحات را اضافه کرده است. برای دسترسی به بسیاری از این ویژگی‌های اضافی، از جمله ویجت‌های پاپ‌آپ و کنترل‌های حرکتی گسترده، باید ۷ دلار برای نسخه حرفه‌ای Smart Launcher بپردازید.

  1. AIO Launcher

AIO Launcher تمام اطلاعاتی را که انتخاب می‌کنید، بر روی صفحه نمایش شما در قالبی نسبتاً اسپارتی جمع می‌کند. این برنامه، برنامه‌های پرکاربرد شما و همچنین اطلاعات سیستم، تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌های اخیر و رویدادهای تقویم آتی و موارد دیگر را نمایش می‌دهد. در حالی که AIO Launcher رایگان است، خریدهای درون‌برنامه قابلیت‌های دیگری مانند پشتیبانی از ویجت، نمادهای برنامه و اعلان‌های اندروید را در جریان صفحه اصلی باز می‌کنند.

  1. Hyperion Launcher

Hyperion Launcher یک برنامه اندروید بسیار قابل تنظیم است که به شما امکان می‌دهد مجموعه وسیعی از تنظیمات را تغییر دهید. علاوه بر والپیپرها و ویجت های استاندارد، کاربران می توانند طیف وسیعی از تنظیمات را برای تم ها، پوشه ها، شفافیت ها، انیمیشن ها، بسته های آیکون و نمادهای تطبیقی پیکربندی کنند. Hyperion تعداد زیادی از ویژگی‌های خود را به صورت رایگان ارائه می‌کند، اما سایر ویژگی‌ها – مانند تغییرات فونت در سطح راه‌انداز و ژست‌های حرکتی سفارشی – با خرید درون‌برنامه‌ای برای نسخه Pro باز می‌شوند.

  1. Action Launcher

یکی از اولین لانچرهای شخص ثالث بزرگ Action Launcher Pixel Edition است که ظاهری به سبک پیکسل به خود داد و قابلیت سفارشی‌سازی خود را با ویژگی‌ها و سبک‌های رابط جدید معرفی شده با Pixel Launcher ترکیب کرد. Action Launcher شامل یک نوار برنامه تطبیقی، نوار جستجوی Google به شکل قرص و میانبرهای برنامه به سبک Oreo (سازگار با اندروید 5) است.

  1. Customized Pixel Launcher

یکی دیگر از لانچرهای عالی که از تلاش‌ها برای ارائه ویژگی‌های Pixel Launcher به توده‌های اندرویدی ناشی می‌شود، Customized Pixel Launcher (CPL) است که یک برنامه رایگان از پروژه Rootless Launcher است.

در ظاهر، CPL با لبه‌های گرد، نقاط اعلان‌ها و نشان‌ها، به ظاهر لانچر Pixel استوک نزدیک است، در حالی که از قالب‌بندی، بسته‌های آیکون، نمادهای تطبیقی، کنترل‌های حرکتی و سفارشی‌سازی فونت پشتیبانی می‌کند.

CPL همچنین از فید Google و ویجت At A Glance و ویژگی‌های Assistant پشتیبانی می‌کند، اگرچه برای اینکه فید روی CPL کار کند، باید یک برنامه اضافی (در برگه جدید باز می‌شود) از GitHub نصب کنید.

  1. Apex Launcher

Apex Launcher به عنوان یکی دیگر از لانچرهای عالی اندروید با توازن مناسبی از ویژگی ها و عملکرد، منحصر به خود عمل می کند.

ویژگی‌های اصلی شامل قابلیت سفارشی کردن اندازه شبکه صفحه اصلی، با حداکثر نه صفحه، و همچنین یک داک قابل پیمایش با حداکثر پنج صفحه است. پیمایش بی‌نهایت، انیمیشن‌های انتقال، سبک‌های پوشه‌های متعدد و سبک‌های کشوی برنامه‌های متعدد سفارشی‌سازی بیشتری را اضافه می‌کنند.

نسخه پولی Apex Launcher گزینه‌های بیشتری مانند گزینه‌های کشوی بیشتر، حرکات اضافی و پشتیبانی از تم را باز می‌کند. این دانلود 8.99 دلار است.

  1. POCO Launcher

Poco Launcher از حساسیت‌های طراحی معمول شیائومی منحرف شده و یک کشوی برنامه کامل با تب‌های دسته‌بندی هوشمند ارائه می‌کند که به‌طور خودکار برنامه‌ها را در گروه‌هایی مانند ارتباطات و عکاسی دسته‌بندی می‌کند. این لانچر یک طرح صفحه نمایش قابل تنظیم، جلوه های انتقال، پشتیبانی از بسته آیکون و نشان های اعلان را ارائه می دهد.

  1. Microsoft Launcher

مایکروسافت لانچر excellent Arrow خود را به Microsoft Launcher تغییر نام داد، صفحات برنامه فشرده و حساس به زمینه و فید قابل تنظیم Arrow را حفظ کرد و در عین حال برای بهبود تعامل بین تلفن Android شما و رایانه شخصی ویندوزی تلاش کرد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به درک روشنی از لانچر رسیده باشید. در پایان بازهم به شما توصیه می‌کنیم که حداقل یک‌بار از این برنامه‌های مفید استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مهرگان آی تی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا