رم و فرکانس و پین چیست؟

 

رم و فرکانس و پین چیست

رم و فرکانس و پین چیست؟ رم (RAM) یا حافظه با دسترسی تصادفی مخفف Random Access Memory بوده که برای ذخیره‌سازی موقت داده‌ها توسط پردازنده (CPU) استفاده می‌شود.

تراشه‌ی رم از میلیون‌ها ترانزیستور و خازن ساخته شده است. هر جفت ترانزیستور و خازن، یک سلول را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها، محل ذخیره داده‌ها هستند.

سلول‌ها، بارهای الکتریکی را برای نوشتن، بازنویسی و پاک کردن داده‌ها نگه داشته و آزاد می‌کنند. وجود این سلول‌ها به جای بازوی محرک در درایو مکانیکی سنتی (HDD) باعث افزایش سرعت رم می‌شوند. حتی SSD‌ها نیز نمی‌توانند با سرعتی که RAM ارائه می‌دهد، رقابت کنند.

رم و فرکانس و پین چیست؟

رم فرّار است، یعنی هر داده‌ای که در سلول‌های آن نگهداری می‌شود، با قطع برق از بین می‌رود. به همین دلیل است که داده‌هایی که دائم قرار است حفظ شوند، در ماژول رم ذخیره نمی‌شوند.

فرکانس رم یعنی در یک ثانیه چقدر اطلاعات بین رم و پردازنده جابجا می ‌شود. فرکانس رم و سرعت رم معادل هم نیستند، بلکه فرکانس رم یکی از معیارهای سرعت رم است. اما زمانی‌که کلمه‌ی سرعت رم را استفاده می‌کنیم، منظور ما بیش‌تر فرکانس رم است. فرکانس رم، به زبان ساده یعنی تعداد دستورات و داده‌هایی که در هر ثانیه انتقال داده می‌شود.

هر خواندن و نوشتن بر روی یک سیکل انجام می‌ شود. فرکانس رم با تعداد سیکل در ثانیه اندازه گرفته می‌ شود. به‌عنوان مثال، اگر رم 3200 مگاهرتز باشد، 3.2 میلیارد سیکل در ثانیه دارد. هرچه رم بتواند سیکل‌های بیشتری را در یک ثانیه انجام دهد، به این معناست که داده‌های بیشتری را بارگذاری کرده یا خوانده است و تجربه‌ی سریع‌تر و بهتری را به کاربران می‌ دهد.

سرعت رم، یک کلمه خیلی کلی است. این معیار به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله فرکانس، پهنای باند، تعداد کانال‌ها، ظرفیت، نرخ دوکانه (DDR)، تاخیر و حتی جنس پردازنده.

فرکانس RAM معمولاً از 800 مگاهرتز در ماژول‌های قدیمی DDR2 تا 4200 مگاهرتز در DDR4 متغیر است. ماژول‌های فعلی DDR4 از 2133 مگاهرتز شروع می‌شوند.

تعداد پین های رم در نسل های مختلف چه تفاوت و چه نقشی دارند؟

به یک رم DDR از یکی از نسل های 2 الی 4 را نگاه کنید. در قسمت لبه پایین رم در ضلع طولی، تعداد زیادی برجستگی مسی مستطیل شکل می بینید. این خطوط چسبیده به هم و در کنار هم قرار دارند. این خطوط نازک طلایی که طول رم را طی میکنند، پین میگویند. درواقع تفاوت رم های DDR تا DDR4 علاوه بر سرعت، همین تعداد پین ها و فاصله شکاف وسط ماژول است.

هرچه نسل رم ها جدید تر میشود، تعداد این پین ها نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال: رم DDR3 240 عددپین دارد درحالی كه ما در رم های DDR4 شاهد 288 عدد پین هستیم. این ویژگی و شکاف بین پین ها باعث میشود که هر نسل از رم، در اسلات ویژه خودش قرار بگیرد. همچنین رم در شکاف (اسلات) مرتبط به خود به درستی نصب شود. وظیفه اصلی این پین ها انتقال جریان برق به  ماژول حافظه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا