انواع مودم اینترنت چیست؟

انواع مودم اینترنت چیست؟

انواع مودم از نظر نوع اتصال وجود دارند که تلاش می‌کنند ارتباط‌های اینترنتی را برقرار کنند. تا چند سال پیش راه دسترسی کاربرها به اینترنت در مودم سیمی بود؛ اما حالا انواع مودم بی سیم و حتی تکنولوژی‌های جدیدتر در بازار موجود هستن که امکان اتصال به اینترنت را فراهم می‌کنند.

 

مودم چیست ؟

مودم وسیله‌ی ارتباطی بسیار مهمی است که وظیفه‌ی تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را بر عهده دارد تا به این ترتیب امکان دسترسی کاربرها به اینترنت فراهم شود. مودم ها به‌طور کلی به دو دسته‌ی داخلی و خارجی تقسیم میشوند. مودم داخلی کمک می‌کند دستگاه‌هایی مثل گوشی همراه به اینترنت سیم کارت متصل بشوند؛ اما مودم های خارجی که موضوع بحث این مقاله هستن، برای فراهم کردن شرایط دسترسی دستگاه‌های دیگه به اینترنت طراحی شده اند.

 

مودم وسیله‌ای است که شبکه خانگی شما رو به شبکه پهناور اینترنت وصل می‌کند. روتر وسیله‌ای است که به دستگاه‌های باسیم و بی سیم شما اجازه میدهد به‌طور هم‌زمان از اتصال اینترنت استفاده کنند و همچنین بدون بهره گرفتن از اینترنت با همدیگر در ارتباط باشند. دستگاه‌هایی که امروزه با عنوان مودم می‌شناسیم، در واقع مودم روتر هستن و هردو کار رو انجام میدن.

انواع مودم از نظر نوع اتصال

 

مودم با اتصال سیم

مودم با اتصال بیسیم

 

مودم ها می‌توانند ارتباط باسیم ، بی سیم یا هردوی اآن ها را فراهم کنند. ارتباط باسیم به‌واسطه‌ی کابل اترنت و با ارتباط مستقیم مودم و کامپیوتر ایجاد میشود. در ارتباط بی سیم ، اتصال بین مودم و کامپیوتر از طریق امواج وایرلس به‌وجود می آید.

مودم سیمی

مودم سیمی فقط میتواند اینترنت باسیم را در اختیار شما قرار دهد. این مودم ها به یکی از پورت های LAN و USB یا هردوی آنها مجهز هستند. البته با توجه به اینکه اکثر کاربرها استفاده از درگاه لن رو ترجیح میدهند، بیشتر مودم های جدید این پورت را دارا هستند.

ارتباط دستگاه ها با مودم سیمی از طریق کابل انجام می شود. مشکل این مودم‌ها این است که اکثرا فقط یک پورت دارند و فقط یک دستگاه میتواند به آن ها متصل شود. در دورانی که گوشی های هوشمند ، تبلت ها ، لپ تاپ ها و انواع گجت ها فقط از طریق بی سیم می‌توانند به اینترنت و به همدیگر متصل بشوند  استفاده از مودم سیمی چندان رایج نیست.

مودم بی سیم

مودم بی سیم یا وایرلس امکان اتصال به اینترنت را برای دستگاه های مجهز به وای فای فراهم می‌کند. با توجه به رشد روزافزون گجت ها و دستگاه های هوشمند، استفاده از این نوع مودم هم افزایش پیدا کرده است.

مودم وای فای هم مثل مودم سیمی ، اینترنت را از طریق کابل دریافت می‌کند؛ اما به‌صورت بی سیم آن را به اشتراک میگذارد. کامپیوترها و دستگاه هایی که امکان دریافت امواج وای فای را دارند، میتوانند به مودم بی سیم متصل شوند. برخلاف اکثر مودم های سیمی ، تعداد دستگاه هایی که می‌توانند هم‌زمان به مودم وایرلس وصل شوند، به یک دستگاه محدود نمیشود. البته نباید فراموش کرد که خطر هک شدن وای فای ، همیشه در کمین مودم های بی سیم هست.

مودم باسیم و بی سیم

اکثر دستگاه های خانگی کنونی، مودم-روتر هستند؛ یعنی ترکیبی‌ از دو دستگاه مودم و روتر هستند. ضمنا این دستگاه ها ترکیبی از قابلیت‌های هردو نوع مودم را به نمایش میگذارند. با بررسی انواع مودم ها از نظر نوع اتصال متوجه میشوید که بیشتر مودم های امروزی هم از ارتباط سیمی پشتیبانی می‌کنند و هم از ارتباطات بی‌سیم. در صورت داشتن مودم روترهای جدید شما می‌توانید کامپیوتر شخصی‌ تان را به‌صورت سیمی به شبکه متصل کنید و از ارتباط پایدار و پرسرعت لذت ببرید و هم‌زمان با گوشی هوشمند خودتان از طریق وای فای به شبکه وصل بشوید.

 

انواع دیگر مودم از نظر نوع اتصال

مکانیسم ارتباطی هر سه نوع مودمی که تا حالا به شما معرفی کردیم به این صورت است که اینترنت رو از طریق کابل از خط تلفن دریافت می‌کنند و بعد به یکی از روش‌های ارتباط باسیم یا بی سیم ، آن را در اختیار دستگاه های دیگه قرار میدهند. اما مودم های دیگری وجود دارند که نوع اتصالشان از این مدل پیروی نمی‌کند.

مودم روتر وایمکس

 

این مودم ها با استفاده از سیم کارت داخلی به شبکه اینترنت متصل میشوند. فناوری وایمکس ( WiMAX ) با وجود مزایایی مثل گستردگی پوشش و پهنای باند مناسب، عموما به‌عنوان جایگزینی برای انواع اینترنت DSL ( مثل ADSL و VDSL ) شناخته میشود. مبین نت و ایرانسل بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌های سرویس وایمکس در ایران بودند که با رشد اینترنت 4G ، از فعالیت در این حوزه دست کشیدند.

مودم روتر TD-LTE

 

تکنولوژی TD-LTE آخرین نسل اینترنت ثابت محسوب میشود که اینترنت را به‌صورت وایرلس به کاربر ارائه می‌کند. فناوری TD-LTE شبیه وایمکس هست؛ با این تفاوت که سرعت بالاتری داره و مراکز مخابراتی اون محدودیت ظرفیت ندارند. از آنجایی‌ که استفاده از این تکنولوژی به سیم تلفن نیاز ندارد، انواع مودم های TD-LTE در دسته‌ی مودم های قابل حمل قرار می‌گیرند.

مودم روتر سیم کارت خور

 

مودم های سیم کارت خور ، برای دریافت اینترنت از سیم کارت استفاده می‌کنند. تفاوت این مودم ها با مودم های وایمکس یا TD-LTE این است که مودم های سیم کارت خور از همان شبکه‌ای استفاده می‌کنند که گوشی های هوشمند از طریق سیم کارت به آن متصل میشوند. مودم های سیم کارتی جدید از اینترنت 4G یا LTE پشتیبانی می‌کنند و پهنای باند آن‌ها به شبکه ی 3G محدود نمیشود. در حال حاضر سه نوع از این مودم در بازار موجوده:

  • دانگل یا مودم های USB که اینترنت را از طریق پورت USB با کامپیوتر یا لپ تاپ به اشتراک میگذارند.
  • مودم های LTE ثابت که هم از ارتباط سیمی و هم از ارتباط بی سیم پشتیبانی می‌کنند.
  • مودم های LTE جیبی که شارژی و قابل‌حمل هستند و می‌توانند کاربر را در مناطق مختلف به اینترنت متصل نگه دارند.

فراموش نکنید که بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل نسبت به ارائه‌دهنده‌های سرویس‌های اینترنت ثابت قیمت بالاتری دارند؛ بنابراین جایگزین کردن اینترنت ADSL با مودم سیم کارتی هزینه‌های شما را به‌شدت بالا میبرد.

 

و در انتها

شمارا با انواع مودم از نظر اتصال آشنا کردیم. برای اطلاع از نحوه سفارش و خرید انواع مودم از مهرگان آی تی با ما در ارتباط باشید.

  1. فراهانی -

    بسیار خوب و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا