واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی: تفاوت ها و شباهت ها

واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی: تفاوت ها و شباهت ها

واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی: تفاوت ها و شباهت ها. هر دو فناوری تمایل زیادی به بازاریابی، بازی، توسعه برند و سرگرمی دارند. بر اساس تحقیقات اخیر Deloitte، تقریبا 90 درصد از شرکت‌هایی که درآمد سالانه آنها بین 100 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است، از فناوری واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. بیایید به تفاوت‌های بین این دو فناوری و چند نمونه فعلی از نحوه استفاده از آن‌ها برای بهبود بازاریابی، تجربه مشتری و ساخت برند نگاهی بیندازیم.

واقعیت مجازی (VR) افراد را غرق در تجربیاتی می‌کند که اغلب به بسیاری از فناوری‌های گران قیمت مانند هدست نیاز دارد. از سوی دیگر، واقعیت افزوده معمولاً با یک نمای واقعی از چیزی (مانند دوربین تلفن همراه) شروع می‌شود و تصاویر را روی صفحه نمایش یا بیننده نمایش می‌دهد.

هر دو روشی نوآورانه برای غرق کردن کاربران در تجربه‌ای جذاب‌تر، تعاملی و شخصی ارائه می‌دهند. همچنینی قادر است به بهترین نحو معرفی و نحوه استفاده از یک محصول را به مشتریان نمایش دهد. این اقدام در امر بازاریابی کالا بسیار موثر است.

اما تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده در چیست؟ در این مقاله سعی داریم تفاوت این دو را به شما شرح دهیم.

واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی

 تفاوت ها و شباهت ها VR چیست؟

تصور غالب مردم از واقعیت مجازی (VR) توسط The Matrix شکل گرفته است. یک فیلم فوق العاده محبوب محصول 1999 در مورد آینده‌ای فریبنده، واقع گرایانه و در عین حال واقعیت مجازی. این فیلم به قدری از زندگی روزمره قابل تشخیص نبود که شخصیت‌های اصلی در فیلم بر این باور بودند که شبیه سازی که در آن هستند، واقعی است.

واقعیت مجازی یک شبیه‌سازی کامپیوتری از یک جهان یا واقعیت جایگزین است و عمدتاً در فیلم‌های سه بعدی و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. واقعیت مجازی با استفاده از رایانه و تجهیزات حسی مانند هدست و دستکش، شبیه‌سازی‌هایی را ایجاد می‌کند. (به منظور بسته کردن دنیای واقعی و پوشاندن یا “غرق کردن” بیننده). گذشته از بازی‌ها و سرگرمی‌ها، واقعیت مجازی مدت‌هاست در آموزش، تکنولوژِی مورد استفاده قرار گرفته است.

VR می‌تواند باعث شود مردم احساس کنند که در جنگل قدم می‌زنند یا در حال انجام یک کار ویژه هستند، اما تقریباً همیشه برای داشتن این تجربه به تجهیزات خاصی مانند هدست‌های حجیم است.

تفاوت ها و شباهت ها AR چیست؟

(AR) واقعیت افزوده  پسر عموی VR است! و هیچ تظاهر به ایجاد دنیای مجازی نمی‌کند. برخلاف واقعیت مجازی، واقعیت افزوده با استفاده از تجهیزات بسیار رایج‌تری مانند تلفن‌های همراه قابل دسترسی است و تصاویری از این قبیل کاراکترها را در بالای ویدیو یا یک نمایشگر دوربین قرار می‌دهد.

AR دنیای فیزیکی را با عناصر مجازی رایانه‌ای ترکیب می‌کند. سپس این عناصر بر روی سطوح فیزیکی در واقعیت در میدان دید افراد با هدف ترکیب این دو برای تقویت یکدیگر پخش می‌شوند. واقعیت افزوده با استفاده از دستگاهی مانند صفحه نمایش گوشی هوشمند یا هدست، محتوا را در دنیای واقعی قرار می‌دهد یا با آن ترکیب می‌کند.

واقعیت مجازی جایگزین آنچه مردم می‌بینند و تجربه می کنند می‌شود، درحالی که واقعیت افزوده به آن می‌افزاید. VR با استفاده از دستگاه‌هایی مانند HTC Vive، Oculus Rift، و Google Cardboard، میدان دید کاربران را به‌طور کامل پوشش داده و جایگزین می‌کند،. در حالی که AR تصاویر را در مقابل آنها در یک منطقه ثابت نمایش می‌دهد.

بیایید به چند نمونه اخیر از تجربیات جالب کاربران VR و AR نگاه کنیم.

واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی

 نحوه استفاده از واقعیت مجازی برای تجربه بهتر مشتری

تامز، یک شرکت کفش که به‌خاطر مأموریت اجتماعی و بشردوستانه‌اش شناخته می‌شود،. برنامه One for One را ایجاد کرد و به ازای هر جفت کفش خریداری شده، یک جفت کفش به یک کودک نیازمند اهدا کرد. اما انتقال تاثیر واقعی خریدشان به مصرف کنندگان همیشه یک چالش بود. تامز از VR برای ایجاد تجربه‌ای فراگیر برای خریداران در فروشگاه‌ها استفاده کرد که معنای واقعی ماموریت اجتماعی آن را به اشتراک می‌گذاشت. آن‌ها از واقعیت مجازی برای ساختن فیلمی به نام «راه رفتن با کفش‌هایشان» استفاده کردند که ماجرای سفر یک اسکیت‌بردباز را روایت می‌کند که به کلمبیا می‌رود تا با کودکی ملاقات کند که جفت کفش رایگان تامز را، دریافت می‌کند.

این داستان تکان دهنده در خیابان‌ها و کوچه‌های یک شهر کوچک در کلمبیا فیلمبرداری شده و نشان می‌دهد که چگونه کفش‌های اهدایی به محافظت از پاهای کودکان در برابر شیشه‌های شکسته و زباله‌ها کمک می‌کند. این ویدیوی 360 درجه به بینندگان رایانه و تلفن اجازه می‌داد تا تصویر را در همه جهات حرکت دهند تا احساس عمیق‌تری نسبت به سفر داشته باشند.

تجربه VR تعاملی IKEA Place

با روشی کاملاً متفاوت، IKEA اخیراً یک تجربه VR تعاملی به نام IKEA Place منتشر کرد که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا آشپزخانه یا اتاق نشیمن خود را با بیش از 2000 مورد مبلمان به طور مجازی بازسازی و تزئین کنند. رهبر تحول دیجیتال این شرکت، مایکل والدزگارد، توضیح می‌دهد: «شما صحنه را طوری می‌بینید که انگار این اشیاء واقعی هستند و می‌توانید در اطراف آنها قدم بزنید و با آنها تعامل کنید، حتی اتاق را ترک کنید و برگردید. کاربران می‌توانند با پیکربندی‌های مختلف مبلمان و سایر موارد به گونه‌ای تعامل داشته باشند که گویی واقعاً در اتاق ایستاده‌اند. آن‌ها می‌توانند رنگ‌ها و سبک‌ها را ویرایش یا تغییر دهند و قبل از خرید تصمیم بگیرند که دقیقاً کدام چیدمان را دوست دارند.

برنامه واقعیت مجازی Volvo Reality

شرکت های خودروسازی نیز از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند. ولوو یک برنامه کامل واقعیت مجازی به نام Volvo Reality ساخت تا با استفاده از گوشی هوشمند و هدست Google Cardboard تجربه‌ای کاملاً فراگیر را به خریداران خودرو ارائه دهد. Volvo Reality با حذف نیاز خریداران به حضور فیزیکی در نمایندگی برای تجربه SUV XC90، خریداران را روی صندلی راننده می‌نشاند و آن‌ها را در سراسر کشور حرکت می‌دهد. سایر شرکت‌های خودروسازی مانند آئودی، با 1000 نمایشگاه VR، از این روند پیروی می‌کنند.

اجرای بسیاری از این تجربیات ارزان نیستند. این تجربیات باید در بخش‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که مشتریان از آنها لذت برده، از آنها قدردانی کنند.

اما فناوری شخصی‌سازی، که به مرتب کردن الگوهای رفتاری و ترجیحات مشتریان کمک می‌کند. همچنین می‌تواند نقش مهمی در هدف قرار دادن چشم‌اندازهای مناسب برای نمایشگرهای واقعیت مجازی گران قیمت داشته باشد.

داده‌های مشتری می‌تواند به خریداران برای تبلیغات بازاریابی VR/AR کمک کند

یکی از راه‌های جلب نظر مشتری جدید و تطبیق آن با تجربه مشتری سابق که تجربه‌ای مثبت داشته،. استفاده از فناوری مانند پلت‌فرم‌های داده‌های مشتری برای ایجاد پروفایل‌های رفتاری دقیق و کامل است. برخی از مشتریانی که به دنبال هیجان هستند، از تبلیغ هیجان‌انگیز واقعیت مجازی استفاده کننده. در حالی که افرادی که ریسک گریزتر هستند ممکن است از پیشنهادی برای یک برنامه تلفن همراه استقبال کنند.. اما همه پیشنهادها و تجربیاتی را دریافت می‌کنند که به احتمال زیاد از آنها لذت می‌برند.

واقعیت افزوده در برابر واقعیت مجازی

استفاده از AR برای بازاریابی

Pokémon Go که در سال 2016 راه اندازی شد، اولین پرطرفدار اصلی مصرف کننده برای واقعیت افزوده بود. این بازی بسیار محبوب – که هدف آن گرفتن هیولاها بود – از ردیابی موقعیت مکانی و دوربین در تلفن‌های هوشمند کاربران خود استفاده کرد تا آن‌ها را تشویق کند تا در جستجوی مجازی و پیگرد شخصیت‌های کلکسیونی در مکان‌های دیدنی عمومی بازدید کنند. ثابت شده است که AR بسیار اعتیاد آور است.

اخیراً، Walmart و Lego اپلیکیشنی را ارائه کرده‌اند که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد ببینند که اسباب‌بازی‌های مختلف لگو پس از مونتاژ چه شکل ظاهری خواهد داشت. برای مثال، می‌توانید بارکد یک اسباب‌بازی Lego Star Wars را اسکن کنید تا نبرد آن را با سایر اسباب‌بازی‌های مجموعه تماشا کنید! به نظر می‌رسد که کل نبرد درست در کف کیوسک در جریان است.

بسیاری از صنایع دیگر مانند حمل و نقل هوایی، خودروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، و صنعت گردشگری، در حال توسعه راه‌حل‌های واقعیت افزوده؛ اغلب در برنامه های آموزشی هستند.

شرکت‌ها همیشه به دنبال روش‌های جدید و خلاقانه برای دسترسی به مصرف‌کنندگان هستند. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی همراه با فناوری شخصی‌سازی مانند CDPs ثابت می‌کنند که ابزار قدرتمندی برای معرفی، تجسم محصول و تعامل با مشتری هستند. استفاده از این فناوری‌ها برای بازاریابی هنوز در مراحل ابتدایی است و با توجه به پتانسیل عظیم آن‌ها، به دنبال پیشرفت‌هایی در سال‌های آتی هستیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا