معماری لایه‌های رایانش ابری

معماری لایه‌های رایانش ابری در مقالات گذشته در مورد رایانش ابری و معرفی آن و همچنین تاریخچه رایانش ابری توضیحاتی را ارائه کردیم. حال در این مقاله قصد داریم شما را با معماری رایانش ابری آشنا سازیم.  رایانش ابری از سه لایه اصلی تشکیل شده است. برای آشنایی با نحوه عملکرد این لایه‌ها با ما همراه باشید.

معماری لایه‌های رایانش ابری

معماری لایه‌های رایانش ابری Iaas:

Infrastucture-as-a-service زیرساخت به عنوان سرویس

اولین لایه از رایانش ابری IaaS  است. در این لایه کاربر می‌تواند از یکسری منابع محاسباتی بنیادی ازقبیل قدرت پردازشی، ذخیره‌سازی، اجزای شبکه یا میان‌افزار‌ها استفاده کند.

همچنین کاربر می‌تواند سیستم‌عامل و منابع سخت‌افزاری و ذخیره‌سازی را کنترل یا حتی برنامه‌های کاربردی و اجزای شبکه را مستقر کند، اما نمی‌تواند به زیرساخت رایانش ابری نفوذی داشته باشد. ازمثال‌های تجاری IaaS  می‌توان Joynet را نام برد که محصول اصلی آن سرویس‌دهنده‌های مجازی شده‌است و یک زیرساخت با دسترس پذیری بالا بر حسب تقاضا فراهم می‌کند.

هنگامی که شما به عنوان یک شرکت یا کاربر ساده از ابر درخواست یک فضای ایری می‌کنید، ابر به شما این اطمینان را می‌دهد که چنانچه در حین انجام کار به هردلیلی دیتای شما از بین برود، این لایه می‌تواند اطلاعات شما را بازیابی کند. حتی اگر سرور از بین برود، ابر، اطلاعات شما را از لایه بعدی بازیابی خواهد کرد.

معماری لایه‌های رایانش ابری

معماری لایه‌های رایانش ابری PaaS:

Platform-as-a-service سکو به عنوان سرویس

لایه دوم رایانش ابری مانند Iaas است. دراین لایه کاربر از یک محیط هاستینگ، برای برنامه‌های کاربردی خود استفاده می‌کند. کاربر در این محیط می‌تواند برنامه‌های اجرا کرده خود را کنترل کند و همچنین ممکن است بعضی از کنترل‌ها را نیز روی هاستینگ داشته باشد؛ اما در این مدل هیچ کنترلی بر سیستم‌عامل، سخت‌افزار یا زیرساخت ندارد. عموما زیرساخت چارچوبی برای استقرار اپلیکیشن‌ها به حساب می‌آید. خدمات PaaS نظیر Google Apps Engine می‌توانند یک مبنای قدرتمند برای استقرار برنامه کاربردی فراهم کنند اما به هر حال ارائه دهنده خدمت هستند.

معماری لایه‌های رایانش ابری SaaS:

Software-as-a-service نرم‌افزار به عنوان سرویس

سومین لایه از لایه‌های رایانش ابری SaaS است. که در آن کاربران به سادگی از یک مرورگر برای دسترسی به نرم‌افزاری که دیگران آن را توسعه داده‌اند استفاده می‌کنند.

ویژگی مهم این لایه این است که به راحتی آخرین نسخه برنامه، همیشه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. و کاربران نیازی به نگهداری و به روز رسانی نرم‌افزار ندارند. به علاره چون تمامی محاسبات سنگین درزیرساخت‌های ارائه کننده خدمات انجام می‌شود، از این رو هزینه سخت‌افزار برای مشتری به شدت کاهش می‌یابد.

معماری لایه‌های رایانش ابری

امنیت لایه‌ها:

اگر بخواهیم با یک مثال ساده امنیت این لایه‌ها را شرح دهیم اینگونه می‌شود: یک سازمان بزرگ را که چندین شعبه در سراسر کشور دارد، در نظر بگیرید. تمامی اطلاعاتی که وارد شعب می‌شوند، باید بلافاصله وارد شعبه مرکزی بشود و از آن‌جا در اختیار کاربر قرار بگیرد. مانند سازمان ثبت احوال. کلود همان شعبه مرکزی است که تمام اطلاعات، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما امنیت کلود چگونه تامین می‌شود؟ لایه‌هایی که در بالا عملکردشان را شرح دادیم، امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند.

چنانچه هکرها بتوانند لایه اول را هک کنند، لایه‌های بعدی اطلاعات را ذخیره کرده و دسترسی هکرها را در کسری از دقیقه مسدود می‌کند. در حقیقت هیچ فرد یا گروهی امکان دست‌رسی به اطلاعات شما را ندارد بجز مایکروسافت. حال باید تصمیم بگیرید که به مایکروسافت اعتماد کنید یا خیر. اگر یک کاربر ساده هستید، تصمیم گیری راحت است و اعتماد درست ترین گزینه. اعتماد به فضای ابری زمانی دشوار می‌شود که اطلاعات متعلق به سازمان یا ارگان مهم سیاسی نظامی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا