ری استارت یک روش بهبود عملکرد کامپیوتر

ری استارت یک روش بهبود عملکرد کامپیوتر

لطفا کامپیوتر خود را ری استارت کنید !!!

بیشتر کاربران سیستم های کامپیوتری این تصور را دارند که باید زمانی کامپیوتر خود را را خاموش و روشن کنند که مشکلی بروز کرده باشد. ولی باید بدانیم راه‌اندازی مجدد کامپیوتر به بهبود عملکرد روان سیستم کمک و فضای زیادی از حافظه رم را آزاد و در ئسترس قرار می دهد.

در ادامه به فواید ری­ استارت کردن سیستمهای کامپیوتری پرداخته ایم با ما همراه باشید تا علت و فواید این عمل پس از کار طولانی مدت با کامپیوتر خود را بشناسید…

 

یکی از مهمترین دلایلی که سیستم شما کند می­ شود استفاده زیاد از منابع RAM سیستم شما است. حتی اگر شما یک برنامه را بسته باشید؛ باز هم می‌تواند به حافظه رم فشار بیاورد. ری استارت و راه‌اندازی مجدد کامپیوتر باعث حل برخی از مشکلات جانبی و سخت‌افزاری می‌شود. و در بسیاری از مواقع، می‌تواند کندی سیستم را رفع کند.

 

 

البته این تنها مزیت Restart کردن سیستم نیست و عملیات Restart مشکلات دیگری را نیز برای ما برطرف می­کنند. برای مثال زمانی که نرم افزاری بیش از اندازه از منابع CPU شما استفاده می­کند. و سیکل های پردازشی زیادی بر روی CPU ایجاد کرده است. زمانیکه کامپیوتر Restart می­شود کنترل تمامی منابع CPU بصورت بدون قید و شرط از نرم افزارها گرفته می­شود. و به bootloader سیستم اختصاص پیدا می­کند و بعد از آن به سیستم عامل تعلق پیدا می­کند. در این حالت سیستم عامل قادر است مدیریت بهتر و جدیدی بر روی منابع CPU داشته باشد.

یکی دیگر از احتمالاتی که Restart کردن سیستم باعث درست شدن آن می­شود مشکل حرارت سیستم یا Overheat شدن سیستم است. حرارت زیاد در پردازنده ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی بر روی سیستم از جمله سوختن قطعات کامپیوتر شما شود.

شما براحتی می توانید با یک Restart ساده این حرارت را کاهش دهید. یا حتی برای سیستم تعیین کنید که در صورت رسیدن به درجه حرارت خاصی بصورت خودکار سیستم را Restart کند. البته در چنین مواردی معمولا Shutdown بیشتر کاربردی است.

 

 

اما نکته اینجا است که ما باید چند بار کامپیوتر خود را ری استارت کنیم؟ در ادامه می‌خواهیم به صورت جزئی‌تر و دقیق‌تر تاثیرات ری استارت و ریبوت کامپیوتر را بررسی کنیم تا بفهمیم دقیقا چه زمانی باید این کار را انجام بدهیم:

کامپیوتر خود را وادار به شروع دوباره کنید

توصیه می‌کنیم حداقل هفته‌ای یک بار کامپیوتر خود را خاموش کنید. فرایند راه‌اندازی مجدد سیستم، همه‌چیز را وادار به شروع دوباره می‌کند؛ از پردازنده مرکزی گرفته تا حافظه رم و برنامه‌ها!

بسیاری از افراد با نگه داشتن کلید پاور، اقدام به خاموش کردن کامپیوتر خود می‌کنند. این روش می‌تواند فشار اضافی به سیستم وارد کند و عامل بروز مشکلاتی در آینده شود. بهترین روش، خاموش کردن نرم‌افزاری و از درون سیستم‌عامل است.

ری استارت شامل دو مرحله است: نخست، خاموش کردن کامپیوتر و سپس راه‌اندازی یا روشن شدن مجدد.

وقتی کامپیوتر را ری استارت می‌کنید؛ به طور خودکار برق همه قطعات الکترونیکی قطع شده و دوباره آن‌ها روشن می‌شوند و شروع به کار می‌کنند. همین پروسه می‌تواند بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری یا برخی ناسازگاری‌ها و عدم کارکرد درست یک بخش را رفع کند.

 

حتما تجربه کردید که در برخی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و سیستم‌عاملی، شما را وادار به ریبوت سیستم می‌کنند. کامپیوتر‌های جدید و همین‌طور نرم‌افزار‌های امروزی کمتر نیاز به ریبوت سیستم دارند جز اینکه یک وصله امنیتی یا به‌روزرسانی عمده نرم‌افزاری صورت گرفته باشد.

فرسایش‌ها را کاهش دهید

کامپیوتر شما پر از قطعات متحرک است. پردازنده مرکزی آن که اساسا قلب کامپیوتر محسوب می‌شود؛ دارای فن است. کارت گرافیک هم به سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه هوا مجهز است. اگرچه این روز‌ها بیشتر کامپیوتر‌ها به درایو‌های SSD مجهز شدند، ولی باز شاهد استفاده گسترده از درایو‌های HDD هستیم که درون آن دیسک‌های چرخان وجود دارد.

تمام این قطعات با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و هرچه کامپیوتر خود را بیشتر روشن و فعال نگه دارید؛ طول عمر آن‌ها نیز کوتاه‌تر می‌شود.

برای جلوگیری از فرسایش بیشتر قطعات الکترونیکی، باید عادت کنید کامپیوتر خود را در دوره‌های بیشتری ریبوت کنید. اگر برای چند ساعت با کامپیوتر خود کار ندارید یا ترجیح می‌دهید همه کار‌ها و نرم‌افزار‌ها را نبندید؛ می‌توانید کامپیوتر را به حالت خواب یا Sleep ببرید.

وقتی سیستم را در این حالت قرار دهید، سیستم وارد حالت کم‌مصرف می‌شود و برق‌رسانی به تمام اجزا به جز RAM قطع می‌شود و RAM  هم این وظیفه را دارا است تا حالت فعلی سیستم را در خود ذخیره سازد.

وقتی سیستم را مجدداً روشن می‌کنید، تمام برنامه‌هایی که قبلاً در حال اجرا بودند مجدد به فعالیت خود باز می‌گردند. در واقع، Sleep در بسیاری از سیستم‌ها جهت جلوگیری از مصرف بیش از حد برق استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا