راهنمای خرید جامع هارد دیسک

راهنمای خرید جامع هارد دیسک: تمام هارد دیسک‌ ، از هر برندی، بالاخره روزی از کار خواهند افتاد. بنابراین خرید و جایگزین کردن یک هارد دیسک جدید هر چند سال یک بار امری کاملا طبیعی است.

اما به چه هاردی احتیاج داریم ؟

خرید هارد دیسک کار پیچیده‌ای نیست. کافی است راهنمای زیر را دنبال کنید تا دیگر نگران خرید هارد دیسک اشتباهی نباشید.

راهنمای خرید جامع هارد دیسک

هارد دیسک (HDD) بهتر است یا درایو حالت جامد (SSD)

اولین نکته هنگام خرید هارد این است که آیا شما به یک درایو حالت جامد (SSD) نیاز دارید یا یک درایو دیسک سخت (HDD) ؟.  در حالی که SSD ها عملکرد کلی مشابه درایوهای دیسک سخت (HDD)  را دارند ، اما دارای چند نکته مثبت و منفی هستند.

در بیان ساده باید گفت هارد دیسک‌ها انتخابی به صرفه در ازای خرید حافظه‌ای با ظرفیت بالاتر هستند. و از قیمت بسیار مناسب‌تر از اس‌اس‌دی‌ها در بازار به فروش می‌رسند. هارد دیسک در ظرفیت‌های بسیار بالا مانند 12 ترابایت و 16 ترابایت برای استفاده‌ی کاربران کامپیوتر و سرور در دسترس است. در حالی که اگر قصد خرید اس‎اس‎دی با ظرفیت‎های بالا را دارید باید گفت که به شکل محدودی در ظرفیت‎های 4 ترابایت یا 8 ترابایت می‌توان یافت شوند.

از نکات مثبت اس‎اس‎دی‎ها می‌توان به سرعت بالاتر هنگام خواندن نوشتن اطلاعات اشاره کرد. همینطور مصرف برق بسیار پایینی دارند.

راهنمای خرید جامع هارد دیسک

آشنایی با اندازه و رابط های هارد دیسک

هنگامی که بین HDD و SSD تصمیم گرفتید ، باید یک فاکتور را انتخاب کنید. خوشبختانه ، تنها دو انتخاب وجود دارد و انتخاب صحیح بستگی به سیستم فعلی شما دارد.

درایو های دیسک سخت در سه حالت وجود دارند: درایو 3.5 اینچی، درایو 2.5 اینچی و درایوهای 1.8 اینچی.

در HDD ها ، داده‌ها بر روی دیسک‌های فلزی در حال چرخش ذخیره می‌شوند.  به این معنی که برای ظرفیت ذخیره سازی بیشتر ، دیسک های بیشتری مورد نیاز است. به همین دلیل ، هارد دیسک مخصوص کامپیوتر در ابعاد بزرگ تر (3.5 اینچ) تولید می‌شوند. که دارای فضای بیشتری برای به کار بردن دیسک های بیشتر است. و با ظرفیت های بالا مثل 16 ترابایت در حال تولید هستند. البته هارد دیسک لپ تاپ در ابعاد کوچک تر (2.5 اینچ) و با حداکثر ظرفیت 5 ترابایت در حال تولید هستند.

در مورد اتصالات باید گفت، اکثر درایوهای داخلی مدرن (هم HDD و هم SSD) از اتصالات SATA استفاده می‌کنند. HDD های داخلی قدیمی که قبل از استاندارد SATA تولید می‌شدند از درگاهی به نام IDE استفاده می‌کردند. درایوهای خارجی و قابل حمل ، صرف نظر از HDD یا SSD بودن ، از طریق درگاه های USB به سیستم شما متصل می‌شوند.

مشخصات و عملکرد هارد دیسک

ظرفیت

ظرفیت HDD ها با طیف وسیعی از فضای‌های ذخیره سازی ارائه می‌شوند که به دلیل محدودیت‌های فیزیکی در ظرفیت‌های نهایتا 16 ترابایت در هر درایو را پوشش می‌دهند. و اما SSD ها نمی‌توانند فضای زیادی را در خود نگه دارند، SSD ها در حال حاضر حداکثر حدود 5 ترابایت در هر درایو تولید می‌شوند که به نسبت هارد دیسک بسیار کم است.

سرعت

سرعت انتقال و عملکرد یک HDD توسط بسیاری از عوامل تعیین می‌شود. یکی از این عوامل سرعت چرخش دیسک‌های سخت است که بر حسب دور در دقیقه (RPM) محاسبه می‌شوند و در هنگام خرید هارد دیسک فاکتور مهمی است. RPM بالاتر به معنی انتقال سریعتر داده‌ها به درایو است. برای مثال درایو 7200RPM همیشه سریعتر از درایو 5400RPM خواهد بود.

حافظه کش

هنگامی که یک دیسک سخت نیاز به انتقال داده از یک بخش از درایو به بخش دیگر دارد، از یک منطقه خاص از حافظه تعبیه شده به نام حافظه پنهان (یا حافظه بافر) استفاده می‌کند که دارای سرعت بالایی است و عموما از حافظه‌های فلش بجای این حافظه‌ها استفاده می‌شود.

حافظه پنهان بزرگتر امکان انتقال سریعتر داده‌ها را برای هارد دیسک شما فراهم می‌کند زیرا همزمان می‌توان اطلاعات بیشتری را انتقال داد. HDD های جدیدتر می‌توانند اندازه حافظه نهان از 8 مگابایت تا 256 مگابایت داشته باشند.

راهنمای خرید جامع هارد دیسک هارد اکسترنال یا هارد دیسک اینترنال؟

آخرین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که آیا زمانی نیاز به جا به جایی این هارد دیسک خواهید داشت یا خیر؟

درایوهای خارجی یا اکسترنال برای ذخیره سازی ، پشتیبان گیری و انتقال داده به صورت سیار ایده آل هستند. آنها معمولاً با استفاده از USB 3.0 ، 2.0 یا 3.1 به دستگاه شما متصل می شوند که حداکثر سرعت انتقال آنها به ترتیب 60 مگابایت بر ثانیه ، 625 مگابایت بر ثانیه و 1250 مگابایت بر ثانیه است. صد در صد رابط USB 3.1 توسط هاردیاب توصیه می‌شود، اما ضروری نیست مگر اینکه هر روز ساعتها اطلاعات را به این طرف و آن طرف انتقال می‌دهید.

هارد دیسک های مخصوص بازی: پلی استیشن ، ایکس باکس ، رایانه

انتخاب هارد دیسک شما می‌تواند عملکرد بازی‌ها را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.  به همین دلیل همیشه SSD ها و HDD های نسل جدید برای بازی توصیه می‌شود.

ترجیحا یک هارد دیسک مشکی وسترن دیجیتال می‌تواند گزینه مناسبی برای داشتن یک خرید مقرون به صرفه و با کیفیت باشد. باید گفت با داشتن یک هارد دیسک استاندارد بازی‌ها بسیار سریعتر راه اندازی می‌شوند و سطوح، مراحل و نقشه‌ها بسیار سریعتر بارگیری می‌شوند.

راهنمای خرید جامع هارد دیسک

خرید هارد برای دوربین‌های مداربسته

وسترن دیجیتال سری بنفش برای سیستم­های مداربسته طراحی و تولید شده تا بتواند به صورت 24 ساعته، هفت روز هفته مشغول ذخیره سازی اطلاعات باشد. این سری از هاردهای وسترن در دو نوع WD Purple که برای دوربین‌های مداربسته ساده استفاده می‌شود. و مدل WD Purple NV که در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه استفاده می‌شود.

همچنین هارد دیسک سیگیت سری آیرون ولف مخصوص  NAS ها هستند. این هارد به صورت شبکه ای مورد استفاده قرار میگیرند. این سری از هاردهای سیگیت بسیار در برابر ضربات مقاوم هستند و همچنین برای گیرندگی لرزش، هارد را از گاز هلیم پر کرده است. سرعت جا به جایی دیتا در این هاردها حدود 180 ترابایت در یک سال متوالی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا