راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال: هارد دیسک اکسترنال نوعی حافظه ذخیره سازی اطلاعات هستند که قابل حمل بوده و به صورت خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه کاربران زیادی به دنبال خرید این حافظه ها هستند. در ادامه این مقاله، قصد داریم راهنمای خرید هارد اکسترنال را به شما ارائه نماییم. با ما همراه باشید…

هدف شما از خرید هارد اکسترنال

یکی از مهمترین نکاتی که باید پیش از خرید هارد اکسترنال مورد توجه قرار گیرد، هدف شما از خرید هارد اکسترنال است. درواقع آن دسته از کاربرانی که از اطلاعات مهم و حیاتی برخوردار هستند و فضای ذخیره سازی هارد رایانه نمی‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف نماید، بهتر است از هارد اکسترنال استفاده کنند.

از دیگر مواردی که در این بحث مطرح می شود، میزان و نوع نیاز شماست. یعنی اینکه شما باید پیش از خرید مشخص کنید که به چه هارد اکسترنالی و با چه ظرفیتی نیاز دارید تا با خرید یک هارد اکسترنال دارای ظرفیت مناسب، از صرف هزینه برای خرید یک هارد با ظرفیت بالاتر در آینده جلوگیری کنید.

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال

 

ظرفیت مورد نیاز

اصلی ترین ویژگی هاردهای اکسترنال که در تعیین قیمت آن تاثیر زیادی دارد، ظرفیت هارد اکسترنال است. امروزه هاردهای اکسترنال از ظرفیت‌های متنوعی برخوردار هستند. این هاردها در ظرفیت های 1 ترابایت، 2 ترابایت،  4 ترابایت، 5 ترابایت و … نیز در دسترس هستند.

در هنگام انتخاب ظرفیت هارد اکسترنال، لازم است به نوع داده هایی که قصد دارید روی این هارد ذخیره کنید، توجه داشته باشید. ذخیره فیلم، موزیک، دیتا، رندرهای فوتوشاپ و نرم‌افزارهای معماری؛ هریک ظرفیت متفاوتی نیاز دارند.

اگر قصد دارید از هارد اکسترنال خود برای ذخیره سازی فیلم های سینمایی استفاده کنید، یک هارد اکسترنال 2 ترابایتی کافی است. همچنین اگر قصد ذخیره سازی آهنگ بر روی هارد اکسترنال خود را دارید، یک هارد اکسترنال 1 ترابایتی نیاز شما را رفع می‌کند.

به مرور زمان حجم اطلاعات می تواند افزایش یابد بنابراین بهتر است در هنگام خرید، هاردی با ظرفیتی بیشتر از نیاز خود نمایید تا در آینده مجبور به تهیه هارد جدید نشوند. ممکن است در حال حاضر چندان نیازی به حافظه زیادی نداشته باشید اما به مرور زمان و با با افزایش حجم اطلاعاتتان متوجه نیاز به ظرفیت بیشتر فضای ذخیره سازی خواهید شد.

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال : هاردهای دکستاپی HDD

این نوع هارد به سبک دسکتاپ هستند ، که با مکانیزم های 3.5 اینچی و کاربری داخل منزل و رومیزی که برای استفاده به آداپتور برق نیاز دارند.

هاردهای دکستاپی و یا رومیزی به گونه ای طراحی شده اند که در یک مکان ثابت مانند محل کار ، دفتر و یا در خانه مورد استفاده قرار بگیرند.

هارد های دکستاپی و HDD نسبت به هارد های اکسترنال SDD دارای حساسیت بیشتری به ضربه و رطوبت میباشند.

زمان لود و بارگیری سیستم عامل هارد های HDD حدودا بین 40 الی 30 ثانیه میباشد.

سرعت باز کردن فایل در هاردهای HDD نسبت به هاردهای SDD کندتر میباشد.

هاردهای HDD دارای وزن و حجم بیشتری نسبت به هارد های SDD میباشند.

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال

 

هارد های متحرک SSD

SSDمخفف کلمه جامد است که نشانگر مقاومت بالا در برابر ضربه و رطوبت میباشد. مقاومت هارد های SSD بدلیل ثابت و جامد بودن قطعات داخل هارد میباشد.

هاردهای SSD دارای منبع تغذیه کابل USB میباشند و قابلیت جابجایی را دارند و شما میتوانید در مکان های مناسب از این هارد ها استفاده کنید.

هارد های SSD در سایز و قابلیت های مختلفی از جمله ضد ضربه و ضد آب توسط برندهای سازنده تولید میشوند.

سرعت باز کردن فایل در هاردهای SDD به طور میانگین 25 ثانیه نسبت به هاردهای HDD بیشتر میباشد.

زمان لود و بارگیری سیستم عامل هارد های SSD  حدودا بین 13 الی 10 ثانیه میباشد.

هاردهای SDD دارای حجم و وزن کمتری نسبت به هاردهای دکستاپی میباشند.

رابط هارد اکسترنال

هاردهای مختلف از رابط های گوناگونی برای اتصال به رایانه بهره می‌برند. هاردهای اکسترنال معمولی و مقرون به صرفه معمولا دارای رابط USB 2.0 هستند. این پورت معمولاً در اغلب رایانه‌ها موجود است و معمولا هاردهایی که دارای سرعت 5400RPM هستند به این پورت مجهز شده اند. کاربران با استفاده از این پورت می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را با حداکثر سرعت 480 مگابیت بر ثانیه انتقال دهند.

امروزه پورت نسل سوم USB کم کم جای نسل دوم آن‌را گرفته و حافظه‌های اکسترنال جدید به رابط USB 3.0 یا نسخه به روز تر آن یعنی USB 3.1  مجهز شده‌اند. این رابط از سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با رابط USB 2.0 برخوردار است و کاربران می‌توانند با استفاده از این پورت در هارد و رایانه، اطلاعات خود را با حداکثر سرعت 5 گیگابیت برثانیه انتقال دهند.

USB 3.1 اما نسخه به روز شده پورت‌های مورد استفاده در هاردهای اکسترنال جدید است که در مقایسه با دو پورت قبلی، کاربر می‌تواند اطلاعات خود را با سرعتی در حدود 10گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. البته اغلب رایانه‌های موجود در بازار از پورت USB 3.0 برخوردار هستند و همین امر سبب شده است تا همچنان هاردها با این رابط طراحی و عرضه شوند.

یکی از جدیدترین پورت‌هایی که امروزه معرفی شده است و در حال فراگیر شدن می‌باشد، USB Type C است. این پورت به دلیل نوع طراحی که از آن برخوردار است، استفاده از آن برای کاربران بسیار راحت تر شده است. کاربران با برخورداری از این پورت می توانند از دو طرف آن به راحتی استفاده نمایند.

این پورت از نظر سرعت در مقایسه با سایر پورت‌ها بهبود یافته است و از سرعت بسیار بالاتری برخوردار شده است. کابران می‌توانند در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به انتقال اطلاعات خود نمایند.

پورت Thunderbolt

یکی دیگر پورت‌هایی که در برخی از هاردها مورد استفاده قرار می گیرد، پورت Thunderbolt است. این پورت به صورت انحصاری در اختیار شرکت اپل می‌باشد. به همین دلیل استفاده از این پورت در هاردها چندان رایج نیست. این پورت در مقایسه با پورت USB 3.0 چیزی در حدود دو برابر سرعت دارد.

با پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید هارد حاصل شده است، امروزه هاردهایی تولید شده اند که کاربران می توانند به صورت بی‌سیم به آن‌ها متصل شوند. این نوع هاردها امکان اتصال چندین کاربر به صورت همزمان را فراهم آورده‌اند.

قابلیت حمل هارد اکسترنال

برای آن دسته از کاربرانی که می خواهند از هارد به عنوان ابزاری برای ذخیره اطلاعات استفاده کرده و آن را در خانه یا محل کار خود نگه دارند، قابل حمل بودن هارد برای آن ها اهمیتی ندارد.

آن دسته از کاربرانی که نیاز به جابه جایی اطلاعات خود دارند و می خواهند اطلاعاتشان را همیشه همراه داشته باشند بهتر است تا هاردی را تهیه کنند که وزن و ابعاد مناسبی داشته و در برابر ضربه نیز از مقاومت بالایی برخوردار باشد و کاربران بتوانند آن را به راحتی حمل نمایند.

برخی از هاردهای اکسترنال به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که در عین برخورداری از ظرفیتی بالا، ابعاد و وزنی مناسب برای حمل دارند. از نظر ابعاد و سبکی هاردهای SSD بسیار مطلوب هستند و در مقایسه با هاردهای HDD از وزن و ابعاد کمتری برخوردار می باشند و کاربر به راحتی می تواند آن ها را حمل نماید.

لازم است تا کاربرانی که نیاز به حمل و جابه جایی هارد به همراه خود دارند، هاردی را تهیه نمایند که از بدنه ای بسیار مقاوم برخوردار باشد. این نکته برای هاردهای HDD به لحاظ برخورداری این نوع هاردها از قطعات مکانیکی، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و بهتر است کاربران به این نکته توجه نمایند.

حالت Bad Sector

عمده ترین مشکلی که پس از ضربه برای هاردهای HDD رخ می دهد، حالت Bad Sector است. این مشکل به مرور زمان و در اثر حمل و جابه جایی های طولانی رخ خواهد داد. در چنین حالتی هد که وظیفه آن خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک است، با دیسک برخورد کرده و موجب بروز حالت Bad Sector خواهد شد.

در صورت بروز چنین مشکلی، ممکن است مقداری از اطلاعات کاربر از بین برود و در برخی موارد که شدت ضربه بیشتر باشد می تواند منجر به حذف کامل اطلاعات کاربر شود.

هاردهای SSD از قطعات مکانیکی ساخته نشده‌اند و در برابر ضربه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار هستند.  بنابراین کاربرانی که نیاز به حمل هارد دارند بهتر است تا هاردی تهیه نمایند که در اثر حمل به مرور زمان دچار مشکل نشود و اطلاعات آن‌ها به خطر نیفتد.

انواع هارد اکسترنال HDD هاردهای با آداپتور و بدون آداپتور

هاردهای اکسترنال HDD به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول هاردهای اکسترنال بدون آداپتور و دسته دوم هاردهای اکسترنال دارای آداپتور هستند. هاردهای اکسترنال که بدون آداپتور می‌باشند را هارد اکسترنال پاسپورتی نیز می‌گویند. این نوع هاردها از ابعادی کوچکتری برخورد بوده و در مقایسه با هاردهایی که دارای آداپتور هستند، از سرعت کمتری برخوردار می‌باشند.

هاردهای بدون آداپتور برق مورد نیاز خود را از طریق پورت USB تأمین می‌کنند و معمولاً دارای 5400RPM سرعت می‌باشند. هاردهای پاسپورتی به دلیل ابعاد کوچک و وزن کمتری که دارند به راحتی قابل حمل و جابه جایی می‌باشند. این گونه هاردها قیمت بسیار بیشتر از هاردهای دارای آداپتور دارند و در برخی موارد این اختلاف قیمت به دو برابر هم خواهد رسید.

هاردهای دارای آداپتور، معمولا برق خود را به صورت جداگانه و از طریق کابل برق (آداپتور برق) تامین می‌کنند و از ابعاد و وزن بیشتری برخوردار هستند و سرعت بالاتری نسبت به هاردهای پاسپورتی دارند. هاردهای دارای آداپتور معمولاً از یک HDD برخوردار هستند که سرعت آن 7200RPM می‌باشد.

راهنمای جامع خرید هارد اکسترنال

 

برند هارد اکسترنال

امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه تولید و عرضه هاردهای اکسترنال فعالیت می کنند. از جمله مشهورترین برند های تولیدکننده هارد اکسترنال می توان به  Apacer، SAMSUNG، Orico ،Transcend ،Toshiba ،Seagate ،ADATA ،Western Digital ،Silicon Power و… اشاره کرد.

گارانتی هارد اکسترنال

هارد اکسترنال ابزاری است که کاربران برای ذخیره سازی اطلاعات مهم خود از آن استفاده می کنند. به همین جهت لازم است تا هارد را از محلی معتبر تهیه نموده تا توان ضمانت و پشتیبانی از هارد را داشته باشد. و در صورت بروز مشکل بتواند از شما پشتیبانی نماید.

به همین جهت شرکت هایی که هارد را گارانتی می کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هر کدام از این شرکت ها از قوانین خاصی برخوردار هستند و خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می دهند. بنابراین لازم است تا کاربران در هنگام خرید به شرکت گارانتی کننده هارد اکسترنال نیز توجه نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا