دستیار مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستیار مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستیار مجازی (Virtual assistant) چیست ؟

دستیار مجازی برنامه‌ای است که دستورات صوتی را دریافت و درک کرده و وظایف محول شده توسط کاربر را تکمیل و اجرایی می‌کند. دستیارهای مجازی در اکثر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، رایانه‌های رو میزی و حتی دستگاه‌های مستقل مانند Amazon Echo و Google Home در دسترس هستند.

ویرچوال اسیستنت تراشه‌های کامپیوتری تخصصی، میکروفون‌ها و نرم‌افزارهایی را ترکیب می‌کند که به دستورات گفتاری خاصی از شما گوش می‌دهد و می‌توانند با صدایی که شما در برنامه انتخاب کرده اید پاسخ میدهد.

دستیار مجازی (دستیار صوتی) چیست و نحوه کار آن به چه شکلی است؟

پنج ویرچوال اسیستنت اصلی و محبوب در بازار وجود دارد (دستیارهای دیگری نیز وجود دارند اما چندان محبوب نیستند و در این لیست آورده نشدند):

  • الکسا
  • سیری
  • دستیار گوگل
  • کورتانا
  • بیکسبی

 

پنج دستیار مجازی اصلی در بازار

 

دستیارهای مجازی می‌توانند تمامی کارهای محول شده ازجمله: پاسخ به سؤالات، جوک گفتن، پخش موسیقی و کنترل مواردی در خانه مانند: خاموش و روشن کردن چراغ‌ها، خاموش و روشن کردن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، کنترل قفل درها و کنترل دستگاه‌های هوشمند خانه را انجام دهند.

این دستیار ها می‌توانند به بسیاری از دستورات صوتی پاسخ دهند، پیام‌های متنی ارسال کنند، تماس‌های تلفنی برقرارکنند. هر کاری که در تلفن خود انجام می‌دهید، احتمالاً می‌توانید از دستیار مجازی خود بخواهید که برای شما انجام دهد.

دستیارهای مجازی به مرور زمان یاد می‌گیرند و با عادات و ترجیحات شما آشنا می‌شوند، بنابراین همیشه در حال پیشرفت و هوشمندتر شدن هستند. آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی (AI)، زبان طبیعی را درک می‌کنند، چهره‌ها را تشخیص می‌دهند، اشیاء را شناسایی می‌کنند و با سایر دستگاه‌ها و نرم افزارهای هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند.

قدرت دستیارهای دیجیتال غیر قابل انکار است.

دستیارهای هوشمند، روز به روز همه‌گیرتر می‌شوند و  دیر یا زود استفاده از یکی از این دستیارها اجتناب ناپذیر است. Amazon Echo و Google Home انتخاب‌های اصلی در دستیارهای صوتی هوشمند هستند، اگرچه انتظار داریم مدل‌هایی از برندهای دیگر را در آینده ببینیم.

نحوه استفاده از دستیار مجازی

در بیشتر موارد، بسته به نام دستگاه، باید دستیار صوتی خود را با گفتن «Hey Siri»، «OK Google» یا «Alexa» بیدار کنید. اکثر دستیاران مجازی به اندازه کافی باهوش هستند که زبان طبیعی را بفهمند، اما باید دقیق باشید. به عنوان مثال، اگر آمازون اکو را به برنامه Uber متصل کنید، الکسا می‌تواند درخواست سواری کند، اما شما باید دستور را به درستی بیان کنید. شما باید بگویید، “الکسا، از اوبر بخواهید که درخواست سواری کند.”

به طور معمول، شما باید با دستیار مجازی خود صحبت کنید زیرا به دستورات صوتی گوش می‌دهد. برخی می‌توانند به دستورات تایپ شده پاسخ دهند. به عنوان مثال، آیفون‌های دارای iOS 11 یا جدیدتر می‌توانند سؤالات یا دستورات را به جای گفتن، در سیری تایپ کنند. همچنین، سیری می‌تواند به جای گفتار، در صورت تمایل، با متن پاسخ دهد. به همین ترتیب، Google Assistant می‌تواند به دستورات تایپ شده به صورت صوتی یا متنی پاسخ دهد.

در تلفن‌های هوشمند، از دستیار مجازی برای تنظیم تنظیمات یا تکمیل کارهایی مانند ارسال متن، برقراری تماس تلفنی یا پخش آهنگ استفاده کنید. با استفاده از یک بلندگوی هوشمند، سایر دستگاه‌های هوشمند خانه خود مانند ترموستات، چراغ‌ها یا سیستم امنیتی را کنترل کنید.

 

ویرچوال اسیستنت

 

دستیارهای مجازی دستگاه‌های گوش دادن غیرفعال هستند که به محض تشخیص فرمان یا احوالپرسی پاسخ می‌دهند (مانند “Hey Siri”). گوش دادن غیرفعال به این معنی است که دستگاه همیشه آنچه را که در اطرافش اتفاق می‌افتد می‌شنود، که نگرانی‌هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند. این نگرانی‌ها توسط دستگاه‌های هوشمندی که به عنوان شاهد عمل می‌کنند برجسته شده‌اند.

دستیار مجازی باید به اینترنت متصل باشد تا بتواند جستجوهای وب را انجام دهد و پاسخ‌ها را بیابد یا با سایر دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار کند. با این حال، از آنجایی که آن‌ها دستگاه‌های گوش دادن غیرفعال هستند، معمولاً برای فعال کردن به یک کلمه بیدار یا دستور نیاز دارند. گفته می‌شود، بی‌سابقه نیست که دستگاه بتواند بدون هیچ کلمه‌ای شروع به ضبط کند.

وقتی با یک دستیار مجازی به صورت صوتی ارتباط برقرار می‌کنید، دستیار را فعال کرده و بدون مکث سوال خود را مطرح می‌کنید. به عنوان مثال، “هی سیری، امتیاز بازی عقاب چه شد؟” اگر دستیار مجازی دستور شما را نفهمد یا نتواند پاسخی پیدا کند، به شما اطلاع می‌دهد.

می‌توانید با بیان مجدد سؤال یا بلندتر یا آهسته‌تر صحبت کردن، دوباره امتحان کنید. در برخی موارد، ممکن است نیاز به تکرار باشد. مثلاً اگر درخواست Uber داشته باشید. ممکن است لازم باشد اطلاعات بیشتری در مورد مکان یا مقصد خود ارائه دهید.

برای فعال کردن دستیارهای مجازی مبتنی بر تلفن هوشمند مانند سیری و دستیار گوگل، دکمه هوم دستگاه را نگه دارید. سپس سوال یا درخواست خود را تایپ کنید و سیری و گوگل با متن پاسخ می‌دهند. بلندگوهای هوشمند مانند آمازون اکو فقط می‌توانند به دستورات صوتی پاسخ دهند.

 لیست دستیاران صوتی محبوب

در اینجا خلاصه‌ای از پنج Virtual assistant محبوب را معرفی می‌کنیم:

الکسا

الکسا، دستیار مجازی آمازون، در خط بلندگوهای هوشمند Amazon Echo تعبیه شده است. همچنین می‌توانید آن را در برخی از بلندگوهای شخص ثالث از برندهایی مانند Sonos پیدا کنید. می‌توانید سؤالاتی مانند «الکسا، چه کسی SNL این هفته را میزبانی می‌کند» از Echo بپرسید؟ همچنین می‌توانید از آن بخواهید آهنگی پخش کند، تماس تلفنی برقرار کند یا دستگاه‌های خانه هوشمند شما را کنترل کند. این یک ویژگی به نام “موسیقی چند اتاقه” دارد که به شما امکان می‌دهد آهنگ‌های یکسانی را از هر یک از بلندگوهای Echo خود پخش کنید.

الکسا تعداد انگشت شماری از کلمات بیدار مانند “Alexa”، “Amazon”، “Computer”، “Echo” و “Ziggy” را تشخیص می‌دهد.

همچنین می‌توانید Amazon Echo را با برنامه‌های شخص ثالث پیکربندی کنید، بنابراین می‌توانید از آن برای تماس با Uber، تهیه دستور غذا یا هدایت شما در تمرین ورزشی استفاده کنید.

بیکسبی

سامسونگ از دستیارهای مجازی بیکسبی استفاده می‌کند. که با گوشی‌های هوشمند سامسونگ با اندروید 7.9 نوقا یا بالاتر سازگار است. بیکسبی نیز مانند الکسا به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد. می‌تواند یادآوری‌هایی در مورد رویدادها یا کارهای آینده به شما بدهد. می‌تواند بیشتر تنظیمات دستگاه شما را کنترل کند و محتوای گوشی شما را به اکثر تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ منعکس کند.

می‌توانید از Bixby همراه با دوربین خود برای خرید، دریافت ترجمه، خواندن کدهای QR و شناسایی مکان استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک ساختمان عکس بگیرید تا اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید یا از محصولی که می‌خواهید بخرید عکس بگیرید. همچنین می‌توانید از متنی که می‌خواهید ترجمه شود عکس بگیرید.

 

دستیار مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کورتانا

کورتانا دستیار دیجیتال مجازی مایکروسافت است و با رایانه‌های ویندوز 10 نصب می‌شود. همچنین به صورت دانلود برای دستگاه‌های موبایل اندروید و اپل در دسترس است. برای دریافت کورتانا در دستگاه اندروید یا اپل خود، باید یک حساب کاربری مایکروسافت ایجاد کنید یا وارد آن شوید. مایکروسافت با Harman Kardon برای عرضه یک اسپیکر هوشمند همکاری می‌کند.

دستیار هوشمند کورتانا از موتور جستجوی بینگ برای پاسخ دادن به سوالات ساده استفاده می‌کند. این دستیار هوشمند می‌تواند یادآوری‌ها را تنظیم کند و به دستورات صوتی پاسخ دهد. می‌توانید یادآوری‌های مبتنی بر زمان و مکان را تنظیم کنید، و در صورت نیاز به خرید چیزی خاص از فروشگاه، یک یادآور عکس ایجاد کنید.

دستیار گوگل

Google Assistant بر روی بسیاری از تلفن‌های اندرویدی، از جمله تلفن‌های هوشمند Google Pixel، و همچنین بلندگوی هوشمند Google Home و برخی از بلندگوهای شخص ثالث از برندهایی مانند JBL در دسترس است. حتی می‌توانید آن را روی آیفون تنظیم کنید.

می‌توانید با Google Assistant در ساعت هوشمند، لپ‌تاپ و تلویزیون خود تعامل داشته باشید. در حالی که می‌توانید از دستورات صوتی خاصی استفاده کنید، به لحن مکالمه و سوالات بعدی نیز پاسخ می‌دهد. Google Assistant با بسیاری از برنامه‌ها و دستگاه‌های خانه هوشمند تعامل دارد.

سیری

ویرچوال اسیستنت سیری، شناخته شده‌ترین دستیار مجازی بوده که محصول کمپانی اپل است. این دستیار مجازی روی iPhone، iPad، Mac، Apple Watch، Apple TV و HomePod، بلندگوی هوشمند این شرکت کار می‌کند.

در این دستیار، صدای پیش فرض، صدای زن در نظر گرفته شده است. اما شما می‌توانید آن را به صدای مرد تغییردهید. همچنین می‌توانید زبان دستگاه خود را به زبان@هایی نظیر اسپانیایی، چینی، فرانسوی و… تغییر دهید. همچنین می‌توانید نحوه تلفظ صحیح نام‌ها را به آن آموزش دهید. هنگام دیکته کردن، می‌توانید علائم نگارشی را بیان کنید و اگر سیری پیام را اشتباه دریافت کرد، برای ویرایش ضربه بزنید. برای دستورات می‌توانید از زبان طبیعی استفاده کنید.

در انتها

با دستیار های مجازی که با نام های ویرچوال اسیستنت و یا دستیار صوتی نیز خوانده میشوند آشنا شدیم و محبوب ترین های آنها را نشاختیم و تا حدودی اطلاعات راجع به آنها کسب کردیم

امیدواریم که از این مقاله استفاده کرده باشیبد و در صورت وجود مشکل یا سوال در ارتباط با شرکت یا محصولات ما کارشناسان شرکت در کنار شما هستند

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا