حافظه Cache سطح L1 و L2 در پردازنده چیست ؟

ویژگی های حافظه Cache در پردازنده چیست ؟

حافظه Cache سطح L1 و L2 در پردازنده چیست؟ کش پردازنده حافظه ای است که در خود تراشه پردازنده قرار میگیرد. یا ممکن است در مکان دیگری از مادربورد توسط یک bus یا گذرگاه ارتباطی با پردازنده در تماس باشد. حافظه Cache پردازنده بدین منظور استفاده میشود که برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که به تعداد زیادی در کامپیوتر استفاده می‌شود را در خود ذخیره کند. زمانیکه CPU میخواهد داده‌ای را مورد پردازش قرار دهد. ابتدا به نزدیک‌ترین حافظه Cache خود نگاه می‌کند تا در صورت موجود بودن آن دستورالعمل را پردازش کند.

آنچه در این مطلب میخوانید:

اگر داده‌ها در نزدیک‌ترین حافظه Cache خود یافت شد آنرا مورد پردازش قرار میدهد. چنانچه پیدا نشد به حافظه‌های Cache بعدی‌اش نگاه می‌کند. و در نهایت به حافظه RAM سیستم رجوع می‌کند. که مقداری زمان می‌برد. حافظه Cache بسیار گران است. اما در عوض مانند رعد و برق سریع است. حافظه Cache پردازنده سطوح مختلفی دارد. که ما به معرفی دو سطح از آن یعنی L1 Cache و L2 Cache می‌پردازیم. و مستقیماَ با خود CPU در ارتباط است.

حافظه Cache سطح L1 و L2 در پردازنده چیست ؟

 سطح L1 این حافظه عمدتاَ بر روی تراشه پردازنده قرار دارد. کش حافظه‌ی کوچکی است. که فقط اطلاعاتی را شامل می‌شود.  به احتمال زیاد پردازنده در مراحل بعدی کارکرد خود به آنها نیاز دارد. همان‌طور که گفته شد، هدف سیستم کش این است. که اطلاعات مورد نیاز پردازنده، پیشاپیش روی کش گذاشته شده باشد. و در هنگام نیاز، به سرعت در اختیار پردازنده قرار بگیرد.

سطح L2 وقتی اطلاعات در کش L1 موجود نباشد، بررسی کل سیستم برای یافتن اطلاعات زمان زیادی می‌گیرد. و اینجا جایی است که کش L2 مفید واقع می‌شود. کش L2 کندتر از L1 است. اما در عوض مقدار آن به مراتب بیشتر است.  این یعنی اطلاعات بسیار زیادی روی آن جا می‌شود. و نرخ برخورد را افزایش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا