توافق ایالات متحده امریکا با منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی

 

توافق ایالات متحده امریکا با منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی

توافق ایالات متحده امریکا با مدیر مالی هوآوی. وزارت دادگستری روز جمعه به توافقی دست یافت. که راه را برای منگ وانژو، مدیر مالی ارشد فناوری هواوی باز می‌کند تا در ازای پذیرش تخلف در پرونده کلاهبرداری به چین بازگردد.

توافق ایالات متحده امریکا با منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی. خانم منگ، از سال 2018 در کانادا بازداشت شده است. وی با معامله‌ای موافقت کرد که در آن دادستان‌های فدرال اتهامات علیه خانم منگ را به تعویق می‌اندازند. این توافق در جلسه‌ای که روز جمعه در دادگاه فدرال بروکلین در دادگاه برگزار شد به ثبت رسید.

این پرونده به نمادی از رابطه پرتلاطم بین دو ابرقدرت جهانی، ایالات متحده و چین تبدیل شده بود. که در پایین ترین سطح خود طی چند دهه گذشته قرار دارد. همچنین به یک چالش دیپلماتیک میان چین و کانادا بدل شد.

اکنون این توافق باعث بهبود و تقویت روابط ایالات متحده و چین خواهد شد.

مقامات کانادایی خانم منگ، مدیر مالی غول فناوری را در دسامبر 2018 در فرودگاه ونکوور،. به درخواست ایالات متحده، دستگیر کردند. خانم منگ، دختر بنیانگذار هواوی، رن ژنگفی، فوراً به یکی از مشهورترین بازداشت شدگان جهان تبدیل شد.

به دنبال توافق ایالات متحده، خانم منگ بعدازظهر جمعه توسط دادگاه ونکوور مرخص شد. جایی که مراحل استرداد وی انجام شده بود. در خارج از دادگاه، خانم منگ به کانادایی ها گفت: “مهربانی شما همیشه در خاطر خواهد ماند.”

در ژانویه 2019 ، وزارت دادگستری خانم منگ و هواوی را متهم کرد. این دادگاه آنها را به تلاش ده ساله برای سرقت اسرار تجاری، جلوگیری از تحقیقات جنایی و فرار از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران متهم کرد.

ظاهرا مسئولان دولت ترامپ نیز پارسال پیشنهاد مشابهی به منگ وانژو داده بودند. اما او از پذیرش هرگونه خطا خودداری کرده بود. گفتگوی مجدد از چند هفته پیش از سوی مقامات دولت بایدن آغاز شد. ولی این بار تمایل وانژو به دیدار مجدد خانواده‌اش باعث شد او این اتهامات را بپذیرد.

وزارت دادگستری در ابتدا رسیدگی به پرونده را تا دسامبر 2022 به تعویق می‌اندازد. اگر خانم وانژو از شرایط تعیین‌شده توسط دادگاه پیروی کند. این پرونده در نهایت از دستور کار خارج خواهد شد.

 

منبع: www.wsj.com

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا