تفاوت و ویژگی‌ سری‌های سی پی یوهای اینتل

تفاوت و ویژگی‌ سری‌های سی پی یوهای اینتل: پردازنده‌های کامپیوتری مدرن (CPU) قطعات پیچیده‌ای از فناوری هستند و از نظر ظاهری هیچ نشانه‌ای از تغییر را نشان نمی‌دهند. پیچیدگی مفاهیم عددی و حروف در یک CPU، مانند اینتل ما را با چالش مواجه می‌کند. ساخت سخت‌افزار عالی یک چیز است. آسان کردن شناسایی آن چیز دیگری است.

اینتل و سایر سازندگان سخت‌افزار سخت کار می‌کنند تا مشخصات و عملکرد CPU را ساده کنند. در خرید  یک CPU معمولا با یک سری اعداد و حروف مختص به هر CPU، مانند Intel Core i9-9980HK، مواجه خواهید شد. همه این اعداد و حروف معانی خاصی دارند.

در این مقاله سعی داریم از راز این اعداد و حروف در سی پی یو های اینتل پرده برداریم تا درک آن برای شما آسان شود.

پیش از در نظر گرفتن حروف و اعداد مختلف که به صورت پسوند بعد از نام سی پی یو می‌آیند، بیایید نگاهی اجمالی به برندهای سی پی یو داشته باشیم.

برند اصلی CPU اینتل Core است که با i3، i5، i7 و اخیراً با نام تجاری i9 تکمیل شده است. تقریباً در همه موارد، هرچه این عدد بیشتر باشد،  سی پی یو عملکرد بهتری دارد. بنابراین، یک Intel Core i5 بهتر از یک Intel Core i3 است.

پردازنده‎های Core i3 اینتل در سطح پایه هستند. i5 ها میان رده هستند اما طیف بسیار گسترده‌ای از تعداد هسته‌ها و سرعت ساعت را پوشش می‌دهند. (برخی از پردازنده‌های i5 نیز دارای hyperthreading هستند). در حالی که محدوده i7 از سخت افزار CPU رده بالایی تشکیل شده است.

فهرست نام تجاری CPU اینتل برای چندین نسل تا زمان معرفی برند Intel i9 تغییر نکرد. اینتل Core i9 در حال حاضر بالاترین سطح CPU اینتل است که بیشترین هسته‌ها، بالاترین سرعت ساعت، پشتیبانی از حافظه بیشتر و غیره را ارائه می‌دهد. با معرفی یک ردیف سخت افزاری جدید در بالای i7، اینتل به تمام جنبه‌های بازار CPU مصرف کننده، هم برای کاربران موبایل و هم برای کاربران دسکتاپ پاسخ می‌دهد.

تفاوت و ویژگی‌ سری‌های سی پی یوهای اینتل

سی پی یو های پنتیوم و سلرون موبایل سری N3000 اینتل

Intel Core تنها برند پردازنده‌های موبایل اینتل نیست. پردازنده‌های پنتیوم اینتل یک برند ارزان قیمت از پردازنده‌های کوچک‌تر هستند که اغلب با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به پردازنده‌های مرکزی در دسترس هستند. و در عین حال از همان معماری پایه استفاده می‌کنند. محدوده CPU اینتل Celeron نیز وجود دارد. پردازنده‌های Celeron اینتل بر روی دستگاه‌های تلفن همراه، نوت‌بوک‌ها و دیگر سخت‌افزارهای قابل حمل با مشخصات پایین تمرکز دارند.

CPUهای موبایل اینتل پنتیوم و سلرون نیز با نام تجاری “N3000” ظاهر می‌شوند. این پردازنده‌ها از معماری متفاوتی استفاده می‌کنند که به «Airmont» معروف است و عملکرد CPU و GPU پایین‌تری دارند. آنها را در لپ تاپ‌ها، نوت‌بوک‌ها و کروم بوک‌های ارزان قیمت پیدا خواهید کرد. اگر بتوانید یک CPU مبتنی بر N3000 جفت شده با رم و فضای ذخیره‌سازی سریع پیدا کنید، می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. با این حال، اغلب اینطور نیست.

برندهای CPU اینتل ویژه موبایل

پردازنده‌های اتم اینتل طیف جالبی از سخت افزار را تامین می‌کنند. پردازنده‌های Atom که در اصل برای لپ‌تاپ‌های بسیار نازک طراحی شده بودند. اکنون هر چیزی را که به عمر باتری زیاد نیاز دارد، تغذیه می‌کنند. پردازنده‌های Atom را در نوت‌بوک‌ها، کروم‌بوک‌ها و تبلت‌ها و همچنین سیستم‌های تعبیه‌شده و دستگاه‌های IoT پیدا خواهید کرد.

در نهایت، محدوده CPU Intel Xeon وجود دارد. اگرچه اینها برای سرورها، ایستگاه‌های کاری و سیستم‌های تعبیه شده هستند. پردازنده‌های Intel Xeon نامگذاری جداگانه‌ای نسبت به پردازنده‌های Intel Core دارند. اگرچه اغلب از معماری مشابهی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک CPU Intel Xeon ممکن است سرعت کلاک کمتری با هسته‌های CPU کلی بیشتری نسبت به پردازنده Intel Core همان نسل داشته باشد، حتی اگر هر دو CPU دارای قیمت یکسانی باشند.

آخرین CPUهای Intel Core نامگذاری مشترکی دارند. تمام پردازنده‌های دیگر اینتل از سیستم نامگذاری و برند متفاوتی استفاده می‌کنند. به این ترتیب، بقیه این مقاله بر روی جزئیات سیستم نامگذاری پردازنده Intel Core تمرکز خواهد کرد.

تفاوت و ویژگی‌ سری‌های سی پی یوهای اینتل: شماره گذاری CPU اینتل

همه پردازنده های Intel Core از یک سیستم نامگذاری استفاده می‌کنند که به شرح زیر عمل می‌کند:

برای مثال Intel Core i9-9980HK دارای شماره پردازنده 9980 است. این شماره پردازنده حاوی اطلاعات بیشتری در رابطه با عملکرد پردازنده است. عدد اول نشان دهنده نسل پردازنده است، در این مورد، نهمین نسل پردازنده Intel Core.

سه عدد آخر به شما نشان می‌دهد که اینتل پردازنده را از نظر عملکرد در مقایسه با مدل‌های دیگرش در چه رتبه‌ای قرار می‌دهد. هر چه بالاتر، بهتر است. در این مورد، 9980 بهترین CPU اینتل است که در حال حاضر در دسترس است.

معنی اعداد و حروف در سی پی یو های اینتل

برخی از ابهامات در سیستم وجود دارد. نسل اول CPUهای Core اینتل از یک عدد نشان دهنده استفاده نمی‌کردند. پردازنده‌های آن نسل فقط از سه عدد برای تمایز از یکدیگر استفاده می‌کنند، مانند Intel Core i3-330M.

یکی دیگر از موارد عجیب، پردازنده‌های موبایل اینتل با اعداد فرد است، مانند Intel Core i7-7567U. این یک CPU دو هسته‌ای ولتاژ پایین است، به جای پردازنده‌های چهار هسته‌ای که در سایر سخت افزارهای i7-7xxx یافت می‌شود. Core i7-7Y75 نیز وجود دارد، که باید توجه داشته باشید که در شماره مدل پردازنده، حرف “Y” وجود دارد. یک عدد پردازنده Intel Core CPU با یک “Y” در وسط نشان‌دهنده کم‌مصرف CPUهای موجود و احتمالاً کم قدرت نیز است.

توجه به شماره پردازنده، یک راه ساده برای سنجش عملکرد است، سایر موارد با یکدیگر برابر هستند. هنگامی که دو لپ‌تاپ را بررسی می‌کنید، یکی با Core i5-8500 و دیگری با Core i5-8300، می‌دانید که لپ‌تاپ اول بدون نگاه کردن به مشخصات، قدرتمندتر است.

پسوندهای CPU اینتل به چه معناست؟

نامگذاری Core CPU اینتل از ویژگی مهم دیگری برای تمایز بین پردازنده‌ها است. پسوندی که در انتهای بسیاری از نام‌های CPU یافت می‌شود، به شما یک نشانگر فوری می‌دهد که نشان می‌دهد برای چه کاری می‌توانید از CPU استفاده کنید.

اگرچه اینتل از اعداد برای مشخصات کلی پردازنده‌ها استفاده می‌کند تا آن‌ها را در خط تولید شرکت قرار دهد. اما همه محصولات مقایسه آسانی ندارند. بدیهی است که یک CPU چهار هسته‌ای نسبت به یک مدل دو هسته‌ای برتری خواهد داشت. اما در مورد CPU های ساخته شده برای سخت افزارهای قابل حمل چطور؟ اینجاست که سیستم پسوندی وارد می‌شود.

پسوند CPU اینتل در تمام نسل‌های پردازنده یکنواخت است. اگرچه همه نسل‌های CPU از پسوند CPU استفاده نمی‌کنند.

در اینجا لیستی از پسوندهای CPU اینتل و معنای آن‌ها آمده است.

  • K: نشان می‌دهد که قفل پردازنده باز است، به این معنی که کاربر می‌تواند پردازنده را اورکلاک کند تا قدرت بیشتری داشته باشد.
  • U: یک CPU بسیار کم مصرف را نشان می‌دهد که اغلب در دستگاه‌های قابل حمل یافت می‌شود.
  • H، HK، و HQ: این‌ها پسوندهای مخصوص پردازنده موبایل هستند که نشان دهنده گرافیک با کارایی بالا، گرافیک با عملکرد بالا با CPU قفل نشده (برای اورکلاک)، و گرافیک با کارایی بالا با CPU چهار هسته‌ای هستند.
  • B: پسوندی است که اخیراً معرفی شده است. (در نسل هشتم CPU های موبایل اینتل)، پردازنده‌های B عملکرد مشابهی با همتایان دسکتاپ خود دارند و به طور مشابه نام گذاری می‌شوند. اگرچه از معماری کمی متفاوت استفاده می‌کنند.
  • HF: این پردازنده‌های موبایل دارای مشخصات بالایی بوده، اما فاقد واحد پردازش گرافیکی هستند
  • Y: یک CPU موبایل با مصرف انرژی بسیار کم. بسیاری از مدل‌های «Y» هنوز با استفاده از تنظیمات فرکانس حداکثر توربو، سرعت ساعت بالایی دارند.
  • M: پسوند M مخفف موبایل است و زمانی در بسیاری از مدل‌های مختلف CPU موبایل اینتل رایج بود.

تفاوت و ویژگی‌ سری‌های سی پی یوهای اینتل

درک تفاوت بین پسوندهای مختلف پردازنده اینتل به شما امکان می‌دهد تا به سرعت مشخصات CPU مورد نظر خود را به خوبی شناسایی کنید.

هنگامی که به لپ تاپ یا دستگاه قابل حمل مجهز به CPU اینتل نگاه می کنید، برای قضاوت در مورد پردازنده، موارد زیر را انجام دهید:

بررسی نسل CPU اینتل

با توجه به عدد اول، شماره پردازنده را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که پردازنده با نسل CPU مورد انتظار شما مطابقت دارد.

پسوند و معنی آن برای عملکرد و مصرف انرژی CPU را در نظر بگیرید.

اکنون که می‌دانید اینتل چگونه لیست پردازنده‌های لپ تاپ خود را سازماندهی می‌کند، تشخیص در یک نگاه کار دشواری نیست. اکنون باید امیدوار باشیم که اینتل این برند را حفظ کند!

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

  1. محمدرضا محمدی -

    👏👏👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا