اورکلاک چیست؟

اورکلاک کردن عبارت است از افزایش سرعت کلاک یک جزء، و اجرای آن؛ با سرعتی بالاتر از آنچه برای اجرا طراحی شده است. این اقدام بر روی CPU یا GPU اعمال می‌شود. اما سایر اجزا نیز می‌توانند اورکلاک شوند.

افزایش نرخ ساعت یک جزء باعث می‌شود که عملیات بیشتری در هر ثانیه انجام دهد. اما نکته منفی این اقدام آن است که گرمای زیادی تولید می‌کند.

اورکلاک می‌تواند سرعت قطعه شما ر ا افزایش دهد اما در نظر داشته باشید که در صورت اورکلاک کردن، قطعه شما به خنک سازی و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

اورکلاک در اصل چیست؟

کارخانه تولید کننده CPU رایانه شما حداکثر سرعت کارکرد آن را مشخص کرده است. شما میتوانید با همان سرعت تعیین شده از آن ستفاده کنید و عملکرد مناسبی نیز دریافت کنید.

با این حال، پیش می‌آید که فعالیت شما محدود به آن سرعت CPU نباشد. و به سرعت بالاتری نیاز داشته باشید. در چنین شرایطی شما می‌توانید سرعت CPU را با تنظیم یک نرخ ساعت یا ضریب بالاتر در بایوس کامپیوتر افزایش دهید.

اما همانگونه که در ابتدا به آن اشاره کردیم، CPU گرمای اضافی تولید می‌کند. اچنانچه خنک کننده اضافی و مناسب برای سی پی یو خود تهیه نکنید ممکن است از نظر فیزیکی آسیب ببیند. و یا شاهد صفحه آبی مرگ باشید (Blue Page)!

شما همواره قادر نخواهید بود که CPU خود را اورکلاک کنید. بسیاری از مادربردها و پردازنده‌های اینتل با ضریب‌های قفل شده عرضه می‌شوند. که از دستکاری مقادیر آنها و اورکلاک کردن CPU جلوگیری می‌کند.

اینتل پردازنده‌های بیشتری را با ضرب‌کننده‌های قفل‌شده به فروش می‌رساند. که هدف آن علاقه‌مندانی است که می‌خواهند هر ذره عملکرد را از CPU اورکلاک کنند و کم کنند.

اگر می‌خواهید قوی‌ترین رایانه گیمینگ قابل تصور را با سیستم خنک‌کننده آبی داشته باشید تا بتوانید سخت‌افزار آن را با اورکلاک به حداکثر برسانید،. باید این را در هنگام خرید قطعات در نظر بگیرید و مطمئن شوید که قطعات شما قابلیت اورکلاک شدن دارد یا خیر.

 

اورکلاک چیست؟

در چه شرایطی نیاز به اورکلاک دارید؟

مزایای اورکلاک واضح است: شما یک CPU سریعتر دارید که می‌تواند عملیات بیشتری را در ثانیه انجام دهد. با این حال، با گذشت زمان از اهمیت اورکلاک کم شده است. رایانه‌های جدید به اندازه کافی قدرتمند هستند.

البته توجه داشته باشید که شاید عدم استفاده از اس اس دی سبب کندی عملکرد سیستم شما شده باشد.

گیمرها یا افرادی که می‌خواهند سخت افزارشان با بیشترین سرعت ممکن اجرا شود، ممکن است همچنان بخواهند اورکلاک کنند.

 

با این حال، حتی گیمرها متوجه خواهند شد که CPUهای مدرن آنقدر سریع هستند و بازی‌ها آنقدر توسط کارت‌های گرافیکی محدود شده‌اند که اورکلاک مانند گذشته جوابگو نیست. افزایش نرخ ساعت یک GPU ممکن است باعث افزایش اندکی در عملکرد شما شود، البته بستگی به سیستم شما و بازی‌هایی که بازی می‌کنید دارد.

 

اورکلاک چیست؟

اورکلاک هر CPU متفاوت است و هر مادربرد دارای گزینه‌های بایوس متفاوتی است. نمی‌توان راهنمای اورکلاکی را ارائه کرد که برای همه کارساز باشد.

3 راهنمای :

  • اطمینان حاصل کنید که سیستم شما خنک کننده مناسبی دارد. CPU شما دارای یک هیت سینک و فن از کارخانه است. که برای کنترل میزان گرمای تولید شده با سرعت استاندارد CPU طراحی شده‌اند. چنانچه که سرعت آن را افزایش دهید، گرمای بیشتری تولید می‌کند. این بدان معنی است که احتمالاً به خنک کننده اضافی نیاز خواهید داشت.| خنک کننده می‌تواند به شکل یک هیت سینک باشد که گرمای بیشتری را از بین ببرد. و یا یک فن CPU قدرتمندتر که می‌تواند هوای گرم را از بین ببرد. جریان هوا برای کنترل گرما بسیار مهم است، زیرا اگر تمام آن هوای گرم در داخل کیس شما محبوس شود، فقط داشتن یک هیت سینک یا فن CPU کمکی نخواهد کرد.
  • خنک کننده آبی را در نظر بگیرید. اورکلاکرهای هاردکور ممکن است بخواهند از سیستم خنک کننده آبی استفاده کنند که گرانتر است. خنک کننده مبتنی بر آب از طریق لوله‌های داخل کیس پمپ می‌شود. جایی که گرما را جذب می‌کند. سپس به بیرون پمپ می‌شود، جایی که رادیاتور گرما را به هوای خارج از کیس دفع می‌کند. خنک کننده آبی بسیار کارآمدتر از خنک کننده با هوا است.
  • اورکلاک در بایوس:. باید وارد بایوس کامپیوتر خود شوید و نرخ کلاک CPU ویا ولتاژ را افزایش دهید. مقدار کمی آن را افزایش دهید، سپس کامپیوتر خود را بوت کنید. ببینید آیا سیستم پایدار است یا خیر. اگر پایدار بود، کمی بیشتر آن را افزایش دهید و سپس تست دیگری را برای اطمینان از پایداری رایانه شخصی انجام دهید. مقداری را که اورکلاک می‌کنید ذره ذره افزایش دهید تا زمانی که ناپایدار شود یا گرما خیلی زیاد شود، سپس به سطح پایدار برگردید. برای اطمینان از پایداری آن، کم کم اورکلاک کنید، سرعت CPU خود را یکباره به مقدار زیادی افزایش ندهید.

اورکلاک چیست؟

جنبه‌های منفی
  • اورکلاک CPU اغلب گارانتی شما را باطل می‌کند.
  • گرمای CPU شما با اورکلاک افزایش می‌یابد.
  • اورکلاک طول عمر سی پی یو شما را کاهش می‌دهد.
  • بدون خنک کننده مناسب یا اورکلاک بیش از حد ممکن است تراشه CPU خیلی داغ شود و برای همیشه آسیب ببیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه مهرگان آی تی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا